Články / Rozhovory

Martin Šafář (obsedante!): Radost z muziky a hluku

Martin Šafář (obsedante!): Radost z muziky a hluku

Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 02.08.2016

Jeden z nejpracovitějších lidí úplného podzemí současného hudebního undergroundu v Čechách. Pardubičák Martin Šafář působí v hudebních projektech Paregorik či Klutz a dnes především v Lionel Dixit. Dříve vedl label Meziprostor, dnes je to vydavatelství obsedante!, krom toho v Pardubicích a okolí pořádá čas od času koncerty na zajímavých a netradičních místech. Doma je nejvíce v oblastech jako noise, power violence, zvukové experimenty, industrial a další příbuzné směry. A kouzelný je i hlavní důvod, proč label provozuje. Je to především obrovská radost z výměn a poznávání produkcí dalších podzemních vydavatelství u nás i v zahraničí.

Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozuješ ten svůj?
Původní záměr byl vydávat si vlastní věci, měl jsem z toho ohromnou radost, jak to je jednoduchý a jak se díky tomu dostanu skrze výměny ke spoustě zajímavý muziky a hluku. Když jsem ještě "vydával" pod značkou Meziprostor, byl v tom naprosto nulovej příjem peněz z prodeje a maximální vzrušení z vyměňování, až později mi ruplo v kebuli a začal jsem s obsedante! plánovat, na moje poměry, megalomanský věci, jako třeba vinyly nebo stokusový edice kazet. Blbost, úplně jsem tím přišel o to vzrušení, vracím se teď tedy zpátky ke svým "vydavatelským" kořenům, malý edice a výměny.


Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Já myslím, že už to tak funguje hodně dlouho a je to super.

Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud klasické nosiče ani nevydáváte a děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Začínal jsem s kazetama a cd-r, potom pár vinylů, tak nějak se to střídalo rovnoměrně. Skoro u všech obsedante! releasů jsou downloady zdarma a tak to chci nechat. Je fajn, když se z prodeje nosičů něco vrátí, ideální stav je podle mě být na nule tak, aby se zaplatily náklady. Co se týče downloadů, myslím, že by měla být samozřejmost, že to dá kapela zadarmo nebo za symbolickou dvacku. Takový ty řeči, že se musí zaplatit studio, fotky, klip, chlebíčky a kdovíco, s tím ať mi všichni políbí prdel, pardon, v tomhle smysl downloadu nevidím.


Jak se labelu vedlo v roce 2015 a co všechno jste vydali?
Tohle byl ten úplně nejhorší rok, kterej právě vrcholil stokusovýma edicema dvou kazet, což se ukázalo jako naprosto nevyhovující a nepřirozený. A teď nemyslím muziku, co na nich byla, za tou si stojím, samozřejmě, ale to množství a s tím spojený finanční a potom distribuční věci jsou něco, co mě absolutně a definitivně od dalších takovým počinů odradilo. Opravdu jediná věc, která mě z roku 2015 těší i teď, je disketa Klutz, kterou jsem vydal za grafické pomoci kamaráda a spoluhráče Honzina. Jinak jsem vydal kazety Dead Neanderthals / Nick Millevoi split, potom Ericka Jacksona, a v kooperaci 7" Klutz / Rabies, potom jsem ještě přispěl finančně na 7" Oppenheimer / Mr. Nobody split. Na sublabelu Compulsive Covenant Club to bylo cd-r Uncle Grasha's Flysing Circus a dvě cd-r Static Mantra.


Co chystáte nebo jste už vydali letos?
Letos ještě nic, chystám se vrátit k vlastním věcem, který jsem teď zanedbával, a splitům s kamarádama a podobně, chystám se to držet na té osobní rovině a obnovit "hlavně to srdíčko". Co jsem nikdy neměl rád, jsou limitovaný edice za nesmyslný peníze, podlejzání s "originalitou" a další blbosti, to je určitě cesta, kterou to vést nechci.

Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Těžko říct a nechci říkat, že všechny stejně, to by taky nebyla pravda. S odstupem času mi jsou čím dál víc sympatický ty nejstarší věci z 2011/2012.

Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Něco sleduju se zájmem, něco s úšklebkem. Vychází toho hromada, furt něco, často dobrý věci, často cosi, co mě vždycky nějak až skoro naštve. Pro mě jakási falešná exkluzivita vždycky byla na blití a vidím to i u nás, to je jasný, ale nikomu to neberu a nic jako řevnivost nikde ani necítím, nešířím, nemám potřebu to filtrovat. Mám svoje favority i svoje nevímco, ať každej dělá, kupuje a poslouchá, jak je mu libo.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Douška vydavatelská: Indies Scope

redakce 26.10.2020

Majitel Indies Scope Milan Páleš nám prozradil, na co se těší i co nového objevil.

Vstupní prohlídka: Homes

redakce 18.10.2020

Homes je dvaadvacetiletý slovenský popový talent, songwriter & producent, kluk s kytarou, laptopem a intimními písněmi.

Vstupní prohlídka: Voluptas

redakce 14.10.2020

Ve vstupní prohlídce nechávají blackmetaloví Voluptas nahlédnout své inspirace a libůstky. Knihy i pivo, temnota i humor, seznamte se.

Douška vydavatelská: Gergaz

redakce 12.10.2020

Gergaz je slovenské hudební DIY vydavatelství, které se věnuje převážně kvalitní slovenské elektronice a alternativě. Co chystají, co poslouchají, co vyhlížejí?

Vstupní prohlídka: Člověk krve

redakce 06.10.2020

Upřímnost i naivita, texty o životě v krajinách u Stříbrné Skalice, o hloubkách lesů, skal, ruin i vlastní duše.

Marcela Steinbachová (Kruh): Den architektury je karanténní festival

su 03.10.2020

Den architektury se za několik let stal jedním z největších architektonických festivalů v Evropě.

Tomáš Kadlec (Eternia): Aktuální podpora rozhodne, který místa přežijou a který padnou

su, Jarmo Diehl 29.09.2020

Půdní prostor Eternia, slouží kapelám i skejťákům čtvrým rokem. Narozeninová oslava bude chtě nechtě spojená s benefitem na provoz, jelikož má celý prostor nyní výrazně omezené fungování.

Michael Gira (Swans): Nebyť karikatúra

Lucia Banáková 23.09.2020

Michael Gira má bohatý životopis, začína zložitým detstvom, nie každému sa podarí osláviť šestnáste narodeniny vo väzení za predaj hašišu v Jeruzaleme. Rozhovor.

Deset lásek ze Žižkova: Pavel Karous

redakce 19.09.2020

Deset tipů na to, čeho si při příští návštěvě všimnout, kam zajít na pivo a kde si zanadávat na necitlivou výstavbu od autora projektu Vetřelci a volavky.

Vstupní prohlídka: Sketchbook Quartet

redakce 15.09.2020

Sketchbook Quartet je vídeňský jazzový kvartet, jehož členové sdílí svěží pohled na hudební improvizaci a kreativitu. Jaké další indicie nám dali?