Články / Rozhovory

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

su | Články / Rozhovory | 18.11.2020

V době omezeného přístupu ke kultuře odstartovala digitální platforma Dramox, která na svém webu nabízí ke zhlédnutí představení od desítek českých divadel. Za cíl má popularizaci divadla a také jejich finanční podporu. Z ceny předplatného totiž Dramox přispívá 55 % ceny konkrétnímu divadlu, jehož hru divák sleduje. Za bující platformou stojí úzký tým v čele s Radimem Horákem, Martinem Hájkem (Livesport) a Martinem Zavadilem, který vystudoval divadelní vědu a povyprávěl o vzniku projektu a vizích do budoucna.

Jak to všechno začalo?
Divadlo je poslední z větších umění, za kterým nemůžete, když nejdete přímo do divadla. Martin Hájek mi napsal někdy v dubnu, jestli bych s ním nechtěl podobnou službu postavit, a tak jsme se pobavili o tom, jak by to celé mohlo fungovat, a v podstatě jsme se velmi rychle shodli na tom, že je to služba, kterou bychom rádi lidem v Česku nabídli a podpořili divadlo, divadelní umění. Důvod, proč to celé děláme, je jednoduchý. Chceme, aby lidé měli možnost trávit více času s divadlem. Tomu se snažíme všechno přizpůsobit. Opustili jsme předchozí zaměstnání a na sto procent jsme na tom začali pracovat od června. Od první excelovského tabulky to do spuštění platformy trvalo čtyři a půl měsíce.

Jak velký máte tým?
Co se sil týče, je to teď napínavé. Kolem Dramoxu se pohybuje zhruba patnáct lidí, všichni pracujeme z domu nebo z vlastních kanceláří. Marketing máme v Londýně, kolega je v Berlíně, několik dalších máme v Brně, zákaznickou podporu ve vesničce nedaleko Hradce Králové, já sedím v Praze. Většinu z těch lidí jsem nikdy neviděl. A to spolu už dva tři měsíce denně mluvíme!

Spolupráce s divadly probíhá taky online?
Využili jsme nadechnutí během prázdnin, kdy jsme byli schopni se s agenturami nebo s divadly potkávat a řešit věci osobně. Za poslední týden se ozvalo na dvacet nových divadel, která by se ráda přidala, ale teď jsme nuceni to řešit čistě online kvůli naší i jejich bezpečnosti.

Jaký je dosavadní ohlas divadel? Berou to jako podporu?
Ano, divadla chápou v drtivé většině, že služba má za cíl pomáhat divadelnímu umění v Česku. Z jejich strany žádný zásadní zádrhel není. Přístupy jsou velmi různé, někteří chtějí dávat spíše dernierované záznamy představení, některá divadla říkají: „Dejte tam cokoliv.“ Jiné jsou na pomezí obou. Já vždy respektuji rozhodnutí konkrétního divadla, jak k tomu chce přistoupit.

Nejsem z oboru, ale chápu to tak, že každé představení má svůj videozáznam?
Ne. (smích)

Kde všechny záznamy divadelních představení tedy berete?
Část má Česká televize, část Divadelní ústav, některé záznamy mají sama divadla, některá se najdou v trezorech lidí, kteří mají například natáčecí firmu a pro svou radost a potěšení natáčí záznamy. I takoví lidé jsou a pánbůh za ně zaplať. Těch zdrojů je řada a pak už je to jen o vyřešení autorských práv.

Máte inspiraci ze zahraničí? Mají někde centralizovanou databázi záznamů?
Dvě největší služby, které mohu jmenovat, jsou DigitalTheatre.com v Británii nebo Broadway HD z Broadwaye. Zaměření i koncept mají trochu jiné, ale pro nás to jsou dvě nejbližší služby.

Vidíte nějakou podobnou možnost, i co se týče koncertů? Zajímalo by vás se takovým směrem zaměřit?
Řekl bych, že ano, ale aktuálně se tomu nevěnujeme, protože veškerý svůj čas věnujeme tomu, abychom udrželi v co nejlepší formě Dramox a abychom zlepšovali zákaznický zážitek. Chystáme mobilní, televizní aplikace, spoustu nového obsahu, dalších inscenací… Původně jsme měli začínat až před Vánocemi, ale aktuální situace nás nutila sprintovat, abychom to spustili co nejdřív. Už se nám ozvalo několik hudebníků, že by potenciálně měli zájem o to dát záznamy svých koncertů na Dramox. Jde to ale trochu proti konceptu, Dramox je divadelní platforma a zatím nemáme v plánu ji o koncerty rozšiřovat. Věřím ale, že by podobná platforma mohla existovat.

V nabídce máte činohry a loutková představení, ale nejsou tam například opery, balet. V čem se liší získávání jejich práv?
Máte tam hudbu, celý orchestr, musíte vyřešit noty. Opera se soustředí na hvězdy, sólisty, je to trochu složitější, je tam více subjektů. Ale chystáme jak balet, tak operu, a snažíme se získat i práva na muzikály. Některá autorská práva se řeší i rok a my před rokem ani nevěděli, že něco takového budeme stavět. Trvá to dlouho a obzvlášť zahraniční agentury jsou velmi paralyzované celou covidovou situací. Třeba Milana Kunderu jsme museli kontaktovat napřímo. Což se nakonec podařilo, ještě jednou děkuji agentuře Dilia za ochotu a za pomoc. Většina inscenací je taková, abychom byli schopni získat nebo zaplatit autorská práva.

Chcete mít pokrytá všechna česká divadla nebo i přebírat hry ze zahraničí. Kam byste se chtěli dostat?
Před nějakou velkou expanzí si musíme splnit domácí úkoly. To je, aby ten zážitek pro zákazníka byl co nejkvalitnější? Ještě před pár dny na tiskové konferenci jsme říkali, že ke konci příštího roku budeme expandovat do zahraničí. Vypadá to, že to bude mnohem rychlejší. Protože ten hlad po podobné službě je všude velmi podobný. Je to něco, co bychom rádi ověřili, uvidíme, jestli na to budeme mít kapacitu, čas a jestli to půjde. Ale expanze do dalších zemí se nabízí.

Je zájem větší, než jste čekali? Stran divadel i předplatitelů?
Špatně se říká nějaké číslo. Lidé si mohou službu na sedm dní vyzkoušet zdarma, ještě tedy nevíme, kolik máme opravdu předplatitelů. Ale zájem je větší, než jsme čekali. Příjemně nás to překvapilo a jsme rádi, že díky tomu budeme moci věnovat českému divadelnímu umění více peněz. Lidé už strávili poměrně velké množství času s českým divadlem, což mi dělá velkou radost.

Info

Dramox
web projektu

foto © Dramox

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka 20.07.2021

Získaly prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky. Rozhovor o estonském zaříkávání i jednom nástroji pro dvě.

Barbora Koritenská, Libor Staněk (Živá vila): Prachatice jsou takové jihočeské Twin Peaks

cyril kosak 15.07.2021

Vivat Vila! Rozhovor o druhém ročníku festivalu, který přesahuje hranice prostého hudebního podniku se sebelepší nabídkou. Pojďte zažít Prachatice!

Raül Refree: Potřebuji být inspirován

Michal Pařízek 08.07.2021

Barcelonský rodák Raül Refree má pověst umíněného a talentovaného podivína, který si dělá věci zásadně po svém. Rozhovor, živá vystoupení u nás co nevidět.

Aleš Macenauer (Zapomělsem): Pro mě je důležitá upřímnost a přirozenost

Mária Karľaková 06.07.2021

V letním dvojčísle Full Moonu jsme s Alešem přinesli obsáhlý rozhovor, toto berte jako subtilní teaser, v němž jsme probrali pár dalších témat.

Adriana Světlíková (Nová síť): Kultura si prošla velmi těžkou zkouškou

Jarmo Diehl, su 24.06.2021

Jak se Nová síť snaží zlepšit podmínky pro umělce i kulturní projekty a na jaké problémy naráží nejen během pandemické krize?

Marie Voslářová: Neštěstí v lásce není životní selhání

Adéla Polka 15.06.2021

Paseka letos vydala druhou komiksovou publikaci kontroverzní švédské autorky Liv Strömquistové Nejrudější růže rozkvétá. Rozhovor jsme vedli s její překladatelkou.

Marie Joja (Archipop): Když opuštěné budovy nabídnou nevšední zážitek

su 18.05.2021

Rozhovor o databázi Archipop, jejíž cílem je zmapovat realizace dočasného využití opuštěných objektů.

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace