Články / Rozhovory

Mary C: No One Future je naše testování hranic klubové akce

Mary C: No One Future je naše testování hranic klubové akce

ScreamJay | Články / Rozhovory | 13.11.2018

Sedmihodinové pásmo koncertů, performancí, interaktivních prezentací a workshopů propojí české a německé progresivní kulturní scény a nabídne nové myšlenkové směry k možných budoucnostem (nejen) klubové kultury. V sobotu 17. listopadu od 15 do 22 hodin proběhne akce No One Future, která ukáže možné cesty hudebních a edukativních intervencí ve všech možných zákoutích Paláce Akropolis. Akci představuje Marie Čtveráčková alias Mary C.

Co vedlo ke vzniku akce No One Future?

Oslovil mě Petr Boháč, umělecký šéf Spitfire Company a také dramaturg Divadelní scény Paláce Akropolis. Měl zájem o můj pohled na hudební dramaturgii a navrhl nějakou širší spolupráci. První část naší spolupráce už proběhla v létě, připravila jsem hudební program pro festival progresivního tanečního a pohybového divadla Nultý bod. No One Future je s tím provázáno, akorát tentokrát budeme přímo v Paláci Akropolis, který projekt zastřešuje ve spolupráci s drážďanským festivalem CYNETART a Trans-Media-Academie Hellerau.

Jaká je její hlavní myšlenka?

Že nás nečeká jen jedna budoucnost, a že bychom se měli zbavit představy o jejím ovládnutí. Máme ale možnost budoucnosti společně hledat, poznávat a být jim otevření. S názvem přišel Thomas Dumke, který vede festival CYNETART a moje myšlenka za celým projektem je „uvědomělá klubová kultura”. Klubová taneční hudba není jen zábava, ani tomu v minulosti tak nebylo. Tahle akce by neměla být o úniku od něčeho, ale i o tom, že klubové akce mohou být základem proměny nejen na osobní rovině, tak abychom se třeba méně báli a dokázali si představit naše budoucnosti. Proto jsou součástí programu nejen hudební vystoupení, ale také interaktivní prezentace a workshopy různých iniciativ, které se snaží přemýšlet o možných budoucnostech tvořivě, kriticky i ohleduplně a nějakým novým způsobem pečují o kulturní scénu. Proto jsme volili iniciativy, které vychází z feministických a queer teorií, zabývají se podporou menšin a novými tvůrčími i vědeckými přístupy. Prosazují tedy větší diverzitu nejen v hudební oblasti, věnují se bourání škodlivých stereotypů a prostřednictvím svých aktivit přináší a stále hledají nové tvůrčí způsoby popularizace nových myšlenek. Budou tam tedy Dgtl Fmnsm, Institut botanické lingvistiky, Feministická (umělecká) instituce nebo Synth Library Prague.

No One Future proběhne jako součást Noci divadel 2018. Náhodné spojení nebo jsou v něm souvislosti?

Náhoda to není, No One Future není ani koncert, ani symposium, mělo by to být takové pásmo zážitků, koláž možných budoucností. S prostorem v Akropoli budeme pracovat trochu jinak, takže by se klidně dala celá akce vnímat jako takové „představení”. Je to tedy taky příležitost zažít samotný prostor jinak než ho známe a zkusit přemýšlet o tom, jak vlastně používáme kluby, jak se v nich nastavuje hierarchie. Na No One Future bude mít publikum přístup i na pódium a do backstage.


Hudebním program nabízí interprety jako N1L, Dmitrievna nebo Solaris z německého hudebního kolektivu PH17. Proč právě tato jména? Podílíš se sama na jejich výběru?

Na výběru jsem se podílela společně se zástupci festivalu CYNETART Thomasem Dunkem a audiovizuální umělkyní Sinosc. Chtěli jsme vybrat zástupce mladé progresivní klubové, spíš už tedy post klubové, scény z Čech a Německa. Z české scény jsme pozvali také New Magic Media, DJku, VJku a členku kolektivu BCAA System a taky DVDJ NNS, která připravila instalaci a projekce. Z německého labelu PH17 vystoupí jeho zakladatelé Stanley Schmidt a Solaris, ale také Hobor, který bude hrát živý set na modulární syntezátory. Zpěvačka a producentka Dmitrievna představí své nové EP Hystericus, které vydala na labelu NAPP Records, N1L zase své aktuální abu, které vyšlo na proslaveném labelu Opal Tapes. Martin Tvrdý a light designer Šerosvit připravili takovou uvítací instalaci, která na návštěvníky bude mluvit hned u vchodu.

Je No One Future čistě jednorázovou iniciativou, nebo se do budoucna nabízí možnost dalších pokračování?

Cílem bylo založit tradici, tak doufám, že tohle naše testování hranic klubové akce a propojování české a německé kulturní scény bude mít nejednu budoucnost.

Mezi workshopy nechybí projekt Synth Library Prague, jehož jsi spoluzakladatelkou. Můžeš ho krátce představit a přiblížit, co pro návštěvníky chystáte?

Na akci bude mít Synth Library workshop, který návstěvníky a návštěvnice uvede do světa modulárních syntezátorů. Povede ho Nikol Štrobachová, členka teamu Bastl Instruments a taky zakladatelka kolektivu holek specializujících se právě na modulární syntezátory Pink Noise. Ty myšlenky, které jsou za No One Future jsou velmi podobné tomu, co je za organizací Synth Library. Téma reprezentace a diverzity, snaha potírat různé stereotypy spojené s elektronickou hudbou a tím, kdo jí tvoří a ovládá, jsou pro nás důležité, chceme aby k nástrojům mělo přístup co nejširší spektrum lidí, protože chceme vidět a dát prostor novým způsobům jejich používání a slyšet nové pojetí elektronické hudby. Proto jsme také rozjely společně s naší mateřskou Synth Library v Portlandu speciální program Trigger-System. 29. listopadu budeme mít k tomuto tématu přednášku v Americkém centru a 1. 12. závěrečný koncert a křest magazínu Trigger v Punctu.

Info

No One Future
17. 11. 2018 15:00
Palác Akropolis, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Aneta Jochim, Petra Kašparová (Místo pro pět): Náš vzor jsou Tiny Desk koncerty

Jarmo Diehl 23.11.2020

Místo pro pět je koncertní série, kterou inspirovala tíha izolace během první vlny pandemie a pět retro židlí ze starého kinosálu. Co zakladatelky chystají?

Martin Zavadil (Dramox): Chceme, aby lidé mohli trávit více času s divadlem

su 18.11.2020

V době omezeného přístupu ke kultuře odstartovala digitální platforma Dramox, která na svém webu nabízí ke shlédnutí představení od desítek českých divadel.

Market: Sami za sebe

Michal Pařízek 13.11.2020

Pět chlápků, pět tracků a spousta odboček. O vlastním tempu, různosti představ a spolupracích na bázi přítelství, bez ohledu na příslušnost ke “scéně”.

Anna Mašátová (Nouvelle Prague): Měli bychom rozšířit své aktivity

Jarmo Diehl 11.11.2020

Anna Mašátová nově šéfuje i jedinému českému showcase festivalu Nouvelle Prague. Jaké to bylo, ale i jaké to bude do budoucna, s jakou nadějí se dívá do dalšího roku?

Lukáš Linhart (Life for Mires): Nespoutaná příroda je zdrojem inspirace

Aneta Martínková 10.11.2020

Tým projektu Life for Mires se snaží na území národního parku Šumava obnovit a chránit vysychající mokřady. I s Lenkou Dusilovou.

Vstupní prohlídka: Nichi Mlebom

redakce 08.11.2020

Rakouský hudebník se přestěhoval do Brna a rychle se stal součástí tamníalternativní scény.

George Cremaschi: Žít v Česku je fantastické

Anna Baštýřová 04.11.2020

PIO je spolek, který George vede spolu s Petrem Vrbou, je volným sdružením vynikajících hudebníků. Z jejich dílny vycházejí nesmírně zajímavé projekty.

Marek Hovorka (Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava): Otevřít netušené obzory

Aneta Martínková 27.10.2020

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos proběhne online. Jak si udělat festival v obýváku? Řekl nám to jeho ředitel Marek Hovorka.

Douška vydavatelská: Indies Scope

redakce 26.10.2020

Majitel Indies Scope Milan Páleš nám prozradil, na co se těší i co nového objevil.

Vstupní prohlídka: Homes

redakce 18.10.2020

Homes je dvaadvacetiletý slovenský popový talent, songwriter & producent, kluk s kytarou, laptopem a intimními písněmi.