Veronika Mrázková | Články / Reporty | 05.11.2014
Čekalo se na to léta. U příležitosti nového alba Change (vydali XProduction) překlenuli Die alten Maschinen období virtuální existence a pomocí crowdfoundingu uspořádali dva památné koncerty.
Výraz „památné“ není nadsazený. Bůh ví, jestli se ještě někdy poštěstí. Moimir nerad plánuje a jeho hudební workoholismus jej může odvát kamkoli. Je pro mne tvůrcem své vlastní scény: neúnavný badatel, strojvůdce, kybernetik, člen obávané Vanessy a kultovních Nihilistů, autor světa Magnetik, Verneovec a nově také producent zhýralých Schwarzprior. Na frontách IDM či EBM získal nejvyšší šarže.
Die alten Maschinen jsou průběžnou bokovkou: po jejich depešácké retro popině propasírované strojovými fúzemi byli fanoušci lační už před pěti lety, náklady na živé vystoupení doposud ale nebylo jak pokrýt. „Mašiny potřebovali nové šrouby a baterie“ a dovézt Leona Stevensona taky něco stojí. Nakonec ale Leon, Moimir, Mitsuko i Petr Venkrbec stanuli bok po boku, v Praze a Brně.
Přestože měli před dvojím vystoupením pouze jednu zkoušku (považte!), šlapali jako švýcarské hodinky. Je úplně jedno, že na pódiu panovalo určité napětí, aktéři sledovali noty a texty na stojanech a sem tam zaváhali, co následuje. Pokud jsou schopni zahrát Kraftwerk tak, že zahanbí originál statistů z Pohody, je jasné, čeho jsme byli svědky. Posluchači se nejvíc baví tam, kde se baví sami muzikanti: když si kapela plní sen, jak je chcete pustit z pódia? Po třetím přídavku byli viditelně strhaní, ale o Medical Elektro Rock´n´Roll, Dead Man Walking, Flying Car, To Be Or Not nebo This Toy by nás neochudili. Na únavu měli nárok: jako správní mazáci sázeli pecku za peckou a koncert natáhli přes hodinu. Hrálo se prý lépe než v Rock Café, zvuk na Favále je unikátní a jak říkal Moimir, když už se někdo obtěžuje dojet v pondělí na konec jihomoravské metropole, má to váhu. Jela bych i dál, nová deska byla velkým lákadlem. Change zasytí, pobaví a čpí možnostmi. Není divu, že se kupí kvalitní remixy od takých jako Ventolin či Burian. Obcovat s dvoupohlavním elektrem, to je, panečku, radosti!
Moimir ve své genialitě pracuje v čase minule-budoucím (přítomnost, přiznejme si to, není tak atraktivní), i taneční kreace publika byly velmi inovativní. Mašinérie synťáků, étos osmdesátek a smysl pro klávesové drámo měli naživo sílu a působili proklatě svěže. A pokud jsem o koncertě Kraftwerk jízlivě prohlašovala, že šlo spíše o historickou než hudební událost, v Brně se jednalo o obé.
Die alten Maschinen
3. 11. 2014, Favál music circus, Brno
foto © Varel Oberreiterová
Minka Dočkalová 21.01.2021
Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.
Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021
Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.
Veronika Mrázková 14.10.2020
"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.
Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020
Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!
Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020
Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...
Michaela Šedinová 09.09.2020
Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.
Václav 04.09.2020
Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.
Adéla Polka 04.09.2020
Funguje to. Nenásilně a vkusně.
Vadim Petrov 01.09.2020
Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.
Michal Pařízek 30.08.2020
Malé akce jako festival Vivat vila jsou strašně potřebné a důležité, tady i díky komunitnímu přesahu, nejde jen o hudbu.