Články / Rozhovory

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Ondřej Čížek | Články / Rozhovory | 12.07.2017

Jednou z dominant programu Electronic stage na hudebním festivalu Colours of Ostrava bude londýnský renesanční umělec Max Cooper. Obdivovatel Stephena Hawkinga a sám čerstvý držitel titulu Ph.D. z oboru matematické biologie během živelné audiovizuální show představí svou elektronickou novinku Emergence. Ta s vědeckou přesností i s uměleckou imaginativností reflektuje evoluci vesmíru od Velkého třesku až po abstraktní vize (ne)lidské budoucnosti.

Tvoje album Emergence je vrstevnatý populárně-vědecký opus o pěti aktech, který chytlavou audiovizuální cestou interpretuje evoluci světa od počátku kosmu až po odpoutané vize post-humánní budoucnosti. Kde se všechna tahle témata zrodila?
Nějaký čas jsem experimentoval s tím, jak své reálné vědecké zaměření převést do vizuálního umění i do vlastní hudební tvorby. Deska Emergence je tak další logický krok v téhle cestě, která pokračuje i skrze můj label Mesh. Právě na téhle platformě nadále objevuji, nakolik může elektronická a taneční hudba rozvíjet další kreativně vědecké kontexty.

Jak dlouho jsi Emergence vytvářel?
Celý koncept navazuje na několik mých starších skladeb a videoklipů, jako jsou Chaotisch Serie režiséra Andrewa Brewera, což bylo také vůbec první video založené na tématech, s jakými nyní pracuji v Emergence, anebo video ke skladbě Origins, které je o schopnosti elektromagnetismu vytvářet celé buněčné struktury. K Emergence se navíc váže ještě pár dalších nápadů z minulosti, díky nimž bylo mnohem snazší dotáhnout celou dvouhodinovou AV show do úspěšného konce. Ve výsledku šlo o práci na cca tři roky s tím, že finální dodělávky probíhají ještě teď.


Máš hotový doktorát v oboru matematické biologie na University College London. Jsi tedy vystudovaný vědec a zároveň aktivní muzikant. Někdo moudrý kdysi prohlásil, že hudba je věda - souhlasíš s tím?
Hádám, že ten, kdo tohle prohlásil, nebyl vědec! Rozhodně bych ale souhlasil s tím, že tvorba a samotný efekt hudby stojí na určitých technických aspektech, které samy o sobě vzešly z exaktního výzkumu. Na druhou stranu, tvorba hudby je vždy založena na tvém vlastním cítění a vychází ze subjektivní zkušenosti, kdežto věda je zakořeněna v objektivnosti – zakládá se na měření a studiu věcí, na kterých se můžeme shodnout s absolutní přesností. Osobně mám rád hluboké vazby – ten pocit, když si uvědomíš, že hudba i věda vychází z určitých vzorů. Vzorem pro vědu je příroda a vzorem pro hudbu je zvuk. Mám proto pocit, že existuje velmi přirozený důvod, abychom si obě formy užívali stejně intenzivně.

Na Emergence lze vidět určité podobnosti s obdobně vrstevnatým albem Biophilia od Björk. Na mysli mám především jejich vědecké a edukativní vlivy…
Je pravda, že Björk je jedna z mých nejoblíbenějších umělkyň vůbec, dělá opravdu úžasné věci! Emergence v tomhle ohledu sdílí lásku k přírodním formám, ale je tu znatelný rozdíl v samotném konceptu a jeho struktuře. Emergence jsem vystavěl tak, aby mohla posluchačům a divákům vyprávět jeden samostatný ucelený příběh – skladby reflektují postupný vývoj našeho kosmu a všechny ty audiovizuální příběhy a koncepty vytvářejí celkové vyprávění.

Myslíš, že hudba disponuje mocí vzdělávat lidi?
Myšlenka, že by se lidé na základě Emergence skutečně něco naučili, se mi upřímně líbí, ale kvůli tomu jsem tu desku nedělal – měla by být plně otevřená jak různým interpretacím, tak potěšení z hudby bez jakékoliv konceptuální zátěže.

Co mohou návštěvníci Colours of Ostrava očekávat od tvé festivalové show? Zahraješ kompletní Emergence s propracovaným vizuálním doprovodem?
Určitě, bude to intenzivní, jak jen to bude možné! Rád během show nabourávám zažitou realitu, ale zároveň mi vždy jde o určitou rovnováhu. Dojde na uvolněnou krásu, pak některé tanečnější věci, pokaždé je to směs různých vlivů a nálad a já to vždy měním tak, abych se maximálně přizpůsobil publiku a místu, kde zrovna vystupuji.


V závěrečné kapitole Emergence interpretuješ myšlenku budoucnosti, která rozhodně nepatří naší civilizaci, natož lidskému druhu obecně. Jak tedy vidíš lidstvo v budoucnosti?
Budoucnost v případě Emergence leží stále na Zemi. Inteligentní život „jen“ získal novou formu inspirovanou islámskými geometriemi jako způsob reprezentace duchovního jádra, které vyplývá ze zcela nového typu života v rozmezí jeho tradičního významu.

Pokud bys měl někdy možnost, jaký track z Emergence bys vyslal do vesmíru?
Myslím, že by to byla skladba Symmetry. Obsahuje celou škálu pocitů a myšlenek.

Info

www.emergence.maxcooper.net

Live: Max Cooper (uk)
Colours of Ostrava
22. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Marián Tesák (Flaam festival): Tento rok je line-up bez akéhokoľvek kompromisu

Michal Pařízek 09.08.2022

Letos se v Nitře představí například Sega Bodega nebo HMLTD, ale také mexická producentka LDY OSC nebo Hyphen Dash, ukrajinská odpověď na slovutné Badbadnotgood.

Andrej Awo Štepita (Tanečno): Obdivujem aktivitu každého v umeleckej sfére

Maria Pyatkina 08.08.2022

Jaké to je organizovat multižánrovou taneční akci ve vzdáleném slovenském městě? A na co se můžeme těšit příští týden v Námestovu? Vypráví organizátor Tanečna Andrej Awo Štepita.

Stone Smoker: Lepší holá louka, než se podřizovat

Anna Baštýřová 06.08.2022

Barvičky, třpytky, tanec, psychedelické projekce i hudba. To je festival Stone Smoker. Rozhovor s pořadateli.

Keoni: Přimět lidi přemýšlet

Kristýna Šaarová 27.07.2022

Keoni hledá inspiraci v sexu, Bohu, vesmíru a spojení s vyšší podstatou bytí. Texty jdou ruku v ruce se směsí hudebních stylů, které se v každém tracku slévají v jednolitý…

Voice of Baceprot: Náš hlas bude silnější a hlasitější!

Barbora Števanka Kadlíčková 09.07.2022

Kapela mladých Indonésanek pocházejících z konzervativní muslimské komunity neměla zdaleka jednoduchou cestu za svým hudebním snem. Rozhovor. Živě na Colours.

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Števanka Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace