Články / Rozhovory

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Ondřej Čížek | Články / Rozhovory | 12.07.2017

Jednou z dominant programu Electronic stage na hudebním festivalu Colours of Ostrava bude londýnský renesanční umělec Max Cooper. Obdivovatel Stephena Hawkinga a sám čerstvý držitel titulu Ph.D. z oboru matematické biologie během živelné audiovizuální show představí svou elektronickou novinku Emergence. Ta s vědeckou přesností i s uměleckou imaginativností reflektuje evoluci vesmíru od Velkého třesku až po abstraktní vize (ne)lidské budoucnosti.

Tvoje album Emergence je vrstevnatý populárně-vědecký opus o pěti aktech, který chytlavou audiovizuální cestou interpretuje evoluci světa od počátku kosmu až po odpoutané vize post-humánní budoucnosti. Kde se všechna tahle témata zrodila?
Nějaký čas jsem experimentoval s tím, jak své reálné vědecké zaměření převést do vizuálního umění i do vlastní hudební tvorby. Deska Emergence je tak další logický krok v téhle cestě, která pokračuje i skrze můj label Mesh. Právě na téhle platformě nadále objevuji, nakolik může elektronická a taneční hudba rozvíjet další kreativně vědecké kontexty.

Jak dlouho jsi Emergence vytvářel?
Celý koncept navazuje na několik mých starších skladeb a videoklipů, jako jsou Chaotisch Serie režiséra Andrewa Brewera, což bylo také vůbec první video založené na tématech, s jakými nyní pracuji v Emergence, anebo video ke skladbě Origins, které je o schopnosti elektromagnetismu vytvářet celé buněčné struktury. K Emergence se navíc váže ještě pár dalších nápadů z minulosti, díky nimž bylo mnohem snazší dotáhnout celou dvouhodinovou AV show do úspěšného konce. Ve výsledku šlo o práci na cca tři roky s tím, že finální dodělávky probíhají ještě teď.


Máš hotový doktorát v oboru matematické biologie na University College London. Jsi tedy vystudovaný vědec a zároveň aktivní muzikant. Někdo moudrý kdysi prohlásil, že hudba je věda - souhlasíš s tím?
Hádám, že ten, kdo tohle prohlásil, nebyl vědec! Rozhodně bych ale souhlasil s tím, že tvorba a samotný efekt hudby stojí na určitých technických aspektech, které samy o sobě vzešly z exaktního výzkumu. Na druhou stranu, tvorba hudby je vždy založena na tvém vlastním cítění a vychází ze subjektivní zkušenosti, kdežto věda je zakořeněna v objektivnosti – zakládá se na měření a studiu věcí, na kterých se můžeme shodnout s absolutní přesností. Osobně mám rád hluboké vazby – ten pocit, když si uvědomíš, že hudba i věda vychází z určitých vzorů. Vzorem pro vědu je příroda a vzorem pro hudbu je zvuk. Mám proto pocit, že existuje velmi přirozený důvod, abychom si obě formy užívali stejně intenzivně.

Na Emergence lze vidět určité podobnosti s obdobně vrstevnatým albem Biophilia od Björk. Na mysli mám především jejich vědecké a edukativní vlivy…
Je pravda, že Björk je jedna z mých nejoblíbenějších umělkyň vůbec, dělá opravdu úžasné věci! Emergence v tomhle ohledu sdílí lásku k přírodním formám, ale je tu znatelný rozdíl v samotném konceptu a jeho struktuře. Emergence jsem vystavěl tak, aby mohla posluchačům a divákům vyprávět jeden samostatný ucelený příběh – skladby reflektují postupný vývoj našeho kosmu a všechny ty audiovizuální příběhy a koncepty vytvářejí celkové vyprávění.

Myslíš, že hudba disponuje mocí vzdělávat lidi?
Myšlenka, že by se lidé na základě Emergence skutečně něco naučili, se mi upřímně líbí, ale kvůli tomu jsem tu desku nedělal – měla by být plně otevřená jak různým interpretacím, tak potěšení z hudby bez jakékoliv konceptuální zátěže.

Co mohou návštěvníci Colours of Ostrava očekávat od tvé festivalové show? Zahraješ kompletní Emergence s propracovaným vizuálním doprovodem?
Určitě, bude to intenzivní, jak jen to bude možné! Rád během show nabourávám zažitou realitu, ale zároveň mi vždy jde o určitou rovnováhu. Dojde na uvolněnou krásu, pak některé tanečnější věci, pokaždé je to směs různých vlivů a nálad a já to vždy měním tak, abych se maximálně přizpůsobil publiku a místu, kde zrovna vystupuji.


V závěrečné kapitole Emergence interpretuješ myšlenku budoucnosti, která rozhodně nepatří naší civilizaci, natož lidskému druhu obecně. Jak tedy vidíš lidstvo v budoucnosti?
Budoucnost v případě Emergence leží stále na Zemi. Inteligentní život „jen“ získal novou formu inspirovanou islámskými geometriemi jako způsob reprezentace duchovního jádra, které vyplývá ze zcela nového typu života v rozmezí jeho tradičního významu.

Pokud bys měl někdy možnost, jaký track z Emergence bys vyslal do vesmíru?
Myslím, že by to byla skladba Symmetry. Obsahuje celou škálu pocitů a myšlenek.

Info

www.emergence.maxcooper.net

Live: Max Cooper (uk)
Colours of Ostrava
22. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.

Wrekmeister Harmonies: Všetko má expiráciu, krása aj utrpenie

redakce 15.09.2019

Predo mnou zrazu sedeli dve vyrovnané a veľmi príjemné bytosti, hovoril najmä JR. A pokojným hlasom ma dôkladne vyškolil o kráse a šťastí, ktoré je všade okolo nás.

Dušan Svíba (Earth Music): Potkávat se s lidma

redakce 09.09.2019

"Ústředním bodem je zájem a potřeba mít vliv na prostředí, ve kterém se pohybujeme," říká o svých plánech i ambicích Dušan Svíba.

George Clark (Deafheaven): Ordinary Corrupt Human Love je nový začátek

redakce 08.09.2019

Během kodaňské zastávky evropského turné se frontman Deafheaven rozpovídal o procesu, který z novinky Ordinary Corrupt Human Love udělal nejdůležitější album jejich kariéry.

Aparde: V Berlíně nejsem navždycky

redakce 02.09.2019

Hlas je mým dalším nástrojem říká v rozhovoru Paul Camillo Schroeder alias Aparde, inovátor německé elektronické scény, který se netají tím, že nemá rád rivalitu v hudbě.

Protokol: Alyona Alyona

redakce 30.08.2019

Na podzim se Alyona Alyona do České republiky vrací ke dvěma klubovým koncertům a u té příležitosti jsme se jí zeptali na její vzory a inspirace.

Bernard Sumner (New Order): Po letech jsme měli deadline

redakce 29.08.2019

Rozhovor se členem Joy Division a New Order se neodmítá, peripetie kolem náslechu a utajení alba ovšem překonaly všechna očekávání... Čtěte před pražským koncertem.