Články / Rozhovory

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Max Cooper: Rád nabourávám zažitou realitu

Ondřej Čížek | Články / Rozhovory | 12.07.2017

Jednou z dominant programu Electronic stage na hudebním festivalu Colours of Ostrava bude londýnský renesanční umělec Max Cooper. Obdivovatel Stephena Hawkinga a sám čerstvý držitel titulu Ph.D. z oboru matematické biologie během živelné audiovizuální show představí svou elektronickou novinku Emergence. Ta s vědeckou přesností i s uměleckou imaginativností reflektuje evoluci vesmíru od Velkého třesku až po abstraktní vize (ne)lidské budoucnosti.

Tvoje album Emergence je vrstevnatý populárně-vědecký opus o pěti aktech, který chytlavou audiovizuální cestou interpretuje evoluci světa od počátku kosmu až po odpoutané vize post-humánní budoucnosti. Kde se všechna tahle témata zrodila?
Nějaký čas jsem experimentoval s tím, jak své reálné vědecké zaměření převést do vizuálního umění i do vlastní hudební tvorby. Deska Emergence je tak další logický krok v téhle cestě, která pokračuje i skrze můj label Mesh. Právě na téhle platformě nadále objevuji, nakolik může elektronická a taneční hudba rozvíjet další kreativně vědecké kontexty.

Jak dlouho jsi Emergence vytvářel?
Celý koncept navazuje na několik mých starších skladeb a videoklipů, jako jsou Chaotisch Serie režiséra Andrewa Brewera, což bylo také vůbec první video založené na tématech, s jakými nyní pracuji v Emergence, anebo video ke skladbě Origins, které je o schopnosti elektromagnetismu vytvářet celé buněčné struktury. K Emergence se navíc váže ještě pár dalších nápadů z minulosti, díky nimž bylo mnohem snazší dotáhnout celou dvouhodinovou AV show do úspěšného konce. Ve výsledku šlo o práci na cca tři roky s tím, že finální dodělávky probíhají ještě teď.


Máš hotový doktorát v oboru matematické biologie na University College London. Jsi tedy vystudovaný vědec a zároveň aktivní muzikant. Někdo moudrý kdysi prohlásil, že hudba je věda - souhlasíš s tím?
Hádám, že ten, kdo tohle prohlásil, nebyl vědec! Rozhodně bych ale souhlasil s tím, že tvorba a samotný efekt hudby stojí na určitých technických aspektech, které samy o sobě vzešly z exaktního výzkumu. Na druhou stranu, tvorba hudby je vždy založena na tvém vlastním cítění a vychází ze subjektivní zkušenosti, kdežto věda je zakořeněna v objektivnosti – zakládá se na měření a studiu věcí, na kterých se můžeme shodnout s absolutní přesností. Osobně mám rád hluboké vazby – ten pocit, když si uvědomíš, že hudba i věda vychází z určitých vzorů. Vzorem pro vědu je příroda a vzorem pro hudbu je zvuk. Mám proto pocit, že existuje velmi přirozený důvod, abychom si obě formy užívali stejně intenzivně.

Na Emergence lze vidět určité podobnosti s obdobně vrstevnatým albem Biophilia od Björk. Na mysli mám především jejich vědecké a edukativní vlivy…
Je pravda, že Björk je jedna z mých nejoblíbenějších umělkyň vůbec, dělá opravdu úžasné věci! Emergence v tomhle ohledu sdílí lásku k přírodním formám, ale je tu znatelný rozdíl v samotném konceptu a jeho struktuře. Emergence jsem vystavěl tak, aby mohla posluchačům a divákům vyprávět jeden samostatný ucelený příběh – skladby reflektují postupný vývoj našeho kosmu a všechny ty audiovizuální příběhy a koncepty vytvářejí celkové vyprávění.

Myslíš, že hudba disponuje mocí vzdělávat lidi?
Myšlenka, že by se lidé na základě Emergence skutečně něco naučili, se mi upřímně líbí, ale kvůli tomu jsem tu desku nedělal – měla by být plně otevřená jak různým interpretacím, tak potěšení z hudby bez jakékoliv konceptuální zátěže.

Co mohou návštěvníci Colours of Ostrava očekávat od tvé festivalové show? Zahraješ kompletní Emergence s propracovaným vizuálním doprovodem?
Určitě, bude to intenzivní, jak jen to bude možné! Rád během show nabourávám zažitou realitu, ale zároveň mi vždy jde o určitou rovnováhu. Dojde na uvolněnou krásu, pak některé tanečnější věci, pokaždé je to směs různých vlivů a nálad a já to vždy měním tak, abych se maximálně přizpůsobil publiku a místu, kde zrovna vystupuji.


V závěrečné kapitole Emergence interpretuješ myšlenku budoucnosti, která rozhodně nepatří naší civilizaci, natož lidskému druhu obecně. Jak tedy vidíš lidstvo v budoucnosti?
Budoucnost v případě Emergence leží stále na Zemi. Inteligentní život „jen“ získal novou formu inspirovanou islámskými geometriemi jako způsob reprezentace duchovního jádra, které vyplývá ze zcela nového typu života v rozmezí jeho tradičního významu.

Pokud bys měl někdy možnost, jaký track z Emergence bys vyslal do vesmíru?
Myslím, že by to byla skladba Symmetry. Obsahuje celou škálu pocitů a myšlenek.

Info

www.emergence.maxcooper.net

Live: Max Cooper (uk)
Colours of Ostrava
22. 7. 2017 Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.