Články / Recenze

Medový hlas Jamieho Woona

Medový hlas Jamieho Woona

Anna Pleslová | Články / Recenze | 01.04.2016

Od vydání prvního alba britského rodáka se skotsko-malajsijskou krví uplynuly už více než čtyři roky. Na vstřícně přijatém Mirrorwriting byl Jamie Woon se svou pročištěnou směsicí R&B, soulu a elektroniky jedním z těch originálnějších, kritika ho řadila i k novému stylu post-dubstep, jenž se inspiruje prvky klasického dubstepu a starého rhythm and blues a halí ho do ambientního kabátu. Post-dubstep byl tenkrát v kurzu, další jeho představitel James Blake vydal své album jen o dva měsíce dříve. Přístupnější singly jako Lady Luck nebo Night Air hrálo i pár českých rádií a Woon se v rámci svého turné zastavil i v pražské MeetFactory.

Aktuální Making Time směřuje mnohem více k soulu a jazzu. Woon nechce usnout na vavřínech popovější hudby, ale naopak se ještě více stahuje do hlubin alternativy. Na Mirrorwriting prakticky nebyly akustické nástroje, vše pohltila elektronika. Zde je naopak naprostá většina skladeb nahraná unplugged, ale osobitá woonovská nálada zůstává. Precizně vysoustružená mozaika je poskládaná z mnoha nástrojů, od afrických tam-tamů, španělky až po různé šumivé perkuse, přesto působí velmi úsporně, žádný úder a brnknutí nesmí přijít nazmar. Je to jako stavba, z níž nesmí vypadnout žádná cihla.


Základní kámen celé budovy je samozřejmě Woonův medový hlas, s nímž si hraje podobně jako americké soulové legendy. Chvílemi připomíná Stevieho Wondera, jindy zase Michaela Jacksona. Často ho podporují i černošští vokalisté a právě tehdy písně dostávají až gospelový nádech. Singly Sharpness a Message jsou skvosty, v uplynulém roce jedny z nejlepších. Ostatní kousky jsou více jazzové, ne tak chytlavé, ale zase opatřené zvláštní nostalgickou a mystickou atmosférou. Například Forgiven zavání listopadovým pološerem s kouřem vonícím po listí.

Making Time je album, na které si musíte udělat čas a vychutnat si ho, vstřebat každou jeho část a vnímat všechny odstíny. Asi už neudělá díru do hitparád, ale možná z toho tentokrát bude nominace na Mercury Prize.

Info

Jamie Woon - Making Time (PMR Records, 2015)
www.jamiewoon.com

Text vyšel v magazínu Full Moon #57.

Excelent Jukebox:
Jamie Woon (uk)
16. 4. 2016 18:00
Lucerna Music Bar, Praha
Vstupné: 490,- v předprodeji

www.facebook.com/events/106802669702919

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Že by ten správný čas vytáhnout kytaru? (Flock of Dimes)

Veronika Jastrzembská 29.06.2021

Do toho se ještě přidá rozpačité porozchodové období, kdy člověk neví, co sám se sebou, jak znovu začít, z čeho se poučit...

Historie kapitalocénu a možnosti znovustvoření

prof. Neutrino 28.06.2021

Vydavatelství Neklid přichází s obsáhlou studií o zrodu a strategiích „kapitalistické ekologie“ aneb jak si člověk dokázal zotročit člověka a zplundrovat ekosystém planety ve jménu mamonu.

Snivě i do hloubky (Susheela Raman)

Akana 26.06.2021

Její fúze západních písničkářských postupů s východními prvky nepůsobí ani trochu povrchně nebo podbízivě.

Melancholie schovaná pod slunečníkem (Dark Tea)

Jiří Přivřel 25.06.2021

Gary Canino nabízí růžové brýle. Účinné homeopatikum bez předpisu.

Dokument doby, který platí i dnes (Charlie Soukup)

Jiří Vladimír Matýsek 05.06.2021

Charlie Soukup není hlubokomyslný lyrik ani intelektuální kritik nepravostí. Je spíše pronikavým glosátorem, svérázem, který se s ironickým odstupem dívá na své okolí.

Hlasy tří generací (Femi Kuti & Made Kuti)

Akana 03.06.2021

V důrazu na silné politické a sociálně-kritické výpovědi táhnou otec i syn za jeden provaz.

Magie obnovených Plastiků

Jiří Vladimír Matýsek 29.05.2021

V kompletní, téměř osmdesátiminutové podobě zaznamenává koncert z Kopřivnice, který se konal v rámci prvního turné obnovených Plastiků.

Motorama: intimní postpunk o cestách i samotě

David Stoklas 27.05.2021

Nikdy se netajili zalíbením v minulosti, v soviet-wave hudbě, v šestnáctibitovém retru, ve vzpomínkách, které nikdy nezažili.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace