Články / Profily/retro

Medvědovo psychrockové okénko VII: Pozdravy z Chile

Medvědovo psychrockové okénko VII: Pozdravy z Chile

Jakub Ďuraško | Články / Profily/retro | 09.03.2013

Ačkoliv jsem tam nikdy nebyl, odhaduji, že 4239 km dlouhá a průměrně jen 144 km široká Chilská republika nabízí perfektní zázemí pro stoner rockera. Nepředstavitelně dlouhá země protíná od severu k jihu čtyři geografická pásma a končí v oblasti Patagonie (doporučená četba – Paul Theroux: The Old Patagonian Express), kde ji tvoří už jen stovky ostrůvků a fjordů. Zeměpisná členitost přímořského Chile skýtá Andské pohoří (na severu Chile permanentně poseto sněhem), poušť Atacama, jedno z nejsušších míst na světě, řadu činných sopek v andském pásmu, jezerní oblast Sedmi jezer či značně zalesněnou část podél řeky Bío-Bío. Pro mě osobně je tohle trip, o magickém Santiagu s výhledem na Andy nemluvě.

Ve vstřebávání rockových vlivů nebylo Chile nikdy příliš pozadu a psychedelii se tam dařilo už s jejím nástupem na počátku 70. let. Tehdejší kapely jako Aquaturbia, Embrujo či Los Beat 4 mapuje desátý díl kompilace Love, Peace & Poetry a silné dozvuky tehdejší éry jsou v současné chilské psychedelické hudbě dobře znát i dnes. A zdaleka se nejedná jen o aktuální trend.

V dnešním díle si představíme trojici aktivních kapel z Chile a s ohledem na svou neschopnost se v rámci Medvědova okénka držet jakéhokoliv plánu, doufám, že se nejedná o poslední chilskou výpravu.

Mezi jedny z nejvysloužilejších patří čtveřice harcovníků z The Ganjas. Vznikli už v roce 1999 a dostat se ze zkušebny jim trvalo takřka dva roky. První deska spatřilo světlo až v roce 2003 a množství inspiračních zdrojů sahá od britského devadesátkového rocku (obzvlášť na vokálech je znát, v jaké dekádě The Ganjas vyrůstali) přes dub, shoegaze, stoner rock zpátky k britskému rocku, tentokrát však s poněkud zadýmeným oparem (fanoušci Petera Kembera asi tuší). Jméno kapely či názvy skladeb jako Chain Smoke rovněž dávají tušit. A zbavit se onoho nekonečně rezonujícího britpopového odéru ve zpěvu The Ganjas je nemožné.

Co se děje v Chile, není lhostejné ani zajímavému brooklynskému labelu Sacred Bones. Ten v roce 2011 vydal dvojici eponymních nahrávek kapelám Föllakzoid a The Holydrug Couple. Obě kapely jsou usazeny v Santiagu a mimo jiné vydávají i na lokálním labelu BYM (což je zkratka pro Blow Your Mind). Sacred Bones letos koncem ledna navázali na tyhle releasy a přidali do svého portfolia další dvě nahrávky obou skupin. Noctuary od THC (no vida, jaká nám to vznikla krásná zkratka) nabízí vydatnou porci (10 skladeb ve čtyřiceti minutách) vyčazené pohody, a to doslovně. Ozvěny Strawberry Fields, brazileiry, jednoduchá a krásná rytmika, lo-fi zvuk, příjemná droneová stěna v pozadí. Dvojice Ives Sepulveda a Manuel Gonzales jde spíš po zvuku a náladě než po hitovém potenciálu. Uvidíme, co s nimi udělá čas. Noctuary vzbuzuje silnou závislost, relativně prostá psychedelie utíká jak voda a na konci je chuť pustit se po ní znovu. Což ostatně dělám i teď. A bezpochyby to udělám během chvilky znovu, jen co se přesunu do kuchyně a začnu vařit večeři.

Dobrým protipólem k jednoduchosti a lo-fi atmosféře THC jsou Föllakzoid. Jejich album II na ploše pětačtyřiceti minut nabízí pětici zvukově vyladěných skladeb se silným důrazem na prog rock (poslouchej tu basu!!), space rock, kraut rock, psychedelii, desert rock a san francisco! Minimalistická nálada a značná repetitivnost jsou jasnou výhodou. Teď mě napadá, že tohle je ideální muzika k běhání a já už vím, kam si ji příště vezmu do sluchátek.

Info

http://soundcloud.com/the-ganjas
http://follakzoid.bandcamp.com
http://theholydrugcouple.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon 10: Kult Björk – Homogenic

Lenka Marie 02.07.2020

Já jen vím, že harakiri je správně seppuku a chutná mi senča, ale tohle nějak nehraje.

Pouťové obludárium Toma Waitse

Akana 07.06.2020

O tom, že je album Swordfishtrombones ve Waitsově kariéře zásadním předělem, není třeba dlouze diskutovat.

Vizuální cesta Einstürzende Neubauten

Jan Škop 22.04.2020

Einstürzende Neubauten a jejich vztah k videoklipům a vůbec pohyblivým obrázkům aneb doplňující materiál k hlavnímu tématu aktuálního vydání Full Moonu.

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.