Články / Rozhovory

Medvědovo psychrockové okénko XI: Pár otázek pro Purling Hiss

Medvědovo psychrockové okénko XI: Pár otázek pro Purling Hiss

Jakub Ďuraško | Články / Rozhovory | 01.05.2013

Zurčící (bublající) sykot! Toliko k českému překladu Purling Hiss. Jedna internetová hláška popisuje Purling Hiss asi takto: „Psychedeličtí úchyláci z Philadelphie, jejichž zvuk lze nejlépe popsat jako Zurčící sykot.“ Na starší nahrávky Purling Hiss by tohle označení sedělo asi jako hrnec na prdel. Mike Polizze, srdce a duše kapely, měl dlouhou dobu Purling Hiss jako svůj ložnicový projekt, muziku si kompletně sám nahrával na čtyřstopák. Divoká garážová kytara a energie 80's L.A. punku, zběsilý vokál chlapíka na tahu čtyřkovýma nálevnama, rytmika – no budiž. Zvuk domácích nahrávek nebyl ideální, ale měl osobité kouzlo, kterým Polizze nalákal labely jako Woodsist, Permanent Records, Mexican Summer nebo Richie Records. Živé hraní si užíval s Birds of Maya, jamaři a zástupci lokální scény přezdívané „Psychedelphia“ (Bardo Pond, Asteroid #4 apod.), a až teprve před pár lety poslal Purling Hiss na misi po klubech. O rytmiku se postaral Mike Sneeringer, bubeník powerpunkových The Loved Ones a Title Tracks, a basák Kiel Everett (jinak kytarista Tin Horses) a v téhle sestavě také natočili poslední desku Water on Mars, která vyšla na labelu Drag City. Živá kapela Purling Hiss prospěla, stejně tak i kvalitní studio, ovšem garážová živelnost přetrvala a Polizzeho songwriterská chytlavost se pomalu začala přelévat směrem k hitovosti.

Purling Hiss v minulosti vydávali spíš na menších undergroundových labelech, poslední deska vyšla na Drag City. V čem byl nejvýraznější rozdíl mezi spoluprací s Drag City a většinou předchozích labelů?
Zásadní rozdíl byl v tom, že jsme dostali peníze na studio, což se nikdy předtím nepoštěstilo. Většinu ostatních desek jsem natočil u sebe v ložnici a label pak jen vydal hotový materiál, který jsem dodal. Takže pro nás level up.

Loni jste jeli jako předkapela Wilco, jaký byl tvůj nejlepší zážitek z tohohle výletu?
Na posledním koncertu turné v Memphisu nás Wilco pozvali na stage, abychom s nimi odehráli skladbu Hoodoo Voodoo od Woodyho Guthrieho, a Jody Stephens z Big Star na tom koncertě byla taky, takže tu skladbu s náma hrála i ona. Co je víc?

Hraješ ještě pořád v Birds of Maya?
Jasně! S Birds of Maya teď máme novou desku, která se okamžitě vyprodala v rámci předprodeje, takže chystáme repress. Vyšlo to na Little Big Chief Records z Virginie. Birds of Maya bude vždycky kapelou, nikdy se nerozpadneme. Jinak kluci z Birds mají další spolky – Jason hraje ve Spacin’ a Ben má fůru dalších projektů, např. Watery Love.

Na vašem posledním turné vás otravovalo hodně lidí – včetně několika promotéru – a prudili kvůli extrémní hlasitosti. Co můžeme čekat letos?
Jooo, takhle my prostě hrajeme, s tím se asi nedá nic dělat. Na posledním turné jsem měl půjčenej jinej zesilovač, než jsem zvyklej z domova (Marshall JCM 900), takže to bylo občas trochu ostrý. Na tomhle turné budu hrát přes Fender Bassman, což bude doufám mnohem lepší. Doma hraju skrz half stack a zesilovač Ampeg VT-22.

Zrovna jsem se tě chtěl zeptat na tvůj nejoblíbenější zesilovač...
Ampeg VT-22 byl vždycky můj absolutně nejoblíbenější zesilovač všech dob.

A co nějaká nová oblíbená muzika?
Prakticky cokoliv z Richie Records. Je to label z Philadelphie, vydal desky Spacin’, Axis:Sova nebo Watery Love, ty jsou super. A v minulosti tam vyšli Purling Hiss, Birds of Maya anebo Kurt Vile and The Violators!

Máš oblíbený benzínkový jídlo?
Na posledním turné jsem si hodně ujížděl na Beef Jerky, ale teď se to pokusím omezit a radši si po cestě udělám v žaludku místo na pivo... a večeři.

Info

  1. května se Purling Hiss už podruhé objeví v Praze. Zahrají na strahovském kopci v klubu 007.

www.purlinghiss.bandcamp.com
www.dragcity.com/artists/purling-hiss

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Ai Fen

redakce 26.02.2020

Ai fen je nový sólový projekt polsko-čínské hudebnice a producentky Eweliny Vlcek-Chiu, známé z witchwave dua Ba:zel.

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.