Články / Seriály / / Medvědovo

Medvědovo psychrockové okénko XIX: Secret Museum of Kind Men

Medvědovo psychrockové okénko XIX: Secret Museum of Kind Men

Jakub Ďuraško | Články / Seriály / / Medvědovo | 16.02.2014

“V minulosti jsem world music považoval hlavně za 'feel good' blbosti, co se hrají ve Starbucks, aby se jím líp prodávalo latté,” doznává se Matthew Clark. Matthew je zakladatelem malého vydavatelství Casual Acid Tea, jehož primárním cílem je vydat sérii devíti sedmipalců, na kterých jeho kapely a kapely jeho přátel reinterpretují skladby napříč širokým spektrem legendární pětidílné kompilace světových tradicionálů – The Secret Museum of Mankind.

Secret Museum je fascinující kompilace, která mapuje hudební tradicionály světových etnik datovaných mezi roky 1925 až 1948. Nechybí japonská dvorní hudba, vánoční skladby z Portorika nebo ukrajinská kostelní zvonkohra. Dřevní a skutečně mystický ráz je to, co hudbu vybranou pro tuto kompilaci odlišuje od hudby, která povětšinou hraje v kadidlem provoněném ethno krámku, a co k sobě Matthewa okamžitě přikovalo: “Byl jsem zasažen tím, jak podivná, mysteriózní, emotivní a leckdy i zlověstná ta hudba byla.” Stalo se v roce 2001.

Když se pak Matthew přistěhoval do New Yorku, založil kapelu M. Clark Quartet, později Gongtrain. A tady začala nenápadně vznikat inspirace pro sedmipalcovou sérii. “S Gongtrain jsme měli v repertoáru jednu japonskou skladbu ze Secret Museum. Nahráli jsme ji ve studiu a k ní jsme ještě natočili jednu řeckou: Kaike Ena Sholio.” Obě skladby Matthew vydal jako první díl v Secret Museum of Kind Men sérii. Nedošlo k tomu dříve než v roce 2012.

Druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat, lidovku z Tunisu a řeckého ostrova Epirus reinterpretovala kapela Turnera Williamse Jr. Ramble Tamble: “Turner byl jedním z mých největších podporovatelů a obhájců v počátcích projektu.” Turner (mj. Guardian Alien) skladby natočil se svým parťákem Caysem Gloverem a sám nadesignoval a ručně natisknul obaly (sítotiskem), což je grafický standard pro všechny tituly série.


Ve třetím díle má hudebně prsty opět Matthew. Indickou a tádžickou lidovku natočil s kapelou Residual Echoes, ke které se coby bubeník přidal v době, kdy se přesunul do Los Angeles. “Upřímně, moc mě nezajímá, jakým způsobem ty skladby vzniknou, jestli se nahrají analogově nebo digitálně. Jde mi hlavně o reinterpretaci minulosti skrze technologii a postoj současnosti. A samozřejmě na věcech, co vydávám, i rád hraju.”

Čtvrtou nahrávku, která už je na cestě, bude mít na svědomí Andy Puls. “Andy je super génius. Jeho poslední deska je založena na snu, který měl, a je o lidech, kteří se před zemětřesením schovají v lobby gigantického krystalového mrakodrapu, a jediná šance na jejich přežití je zpívat jisté frekvence, které budovu ochrání před kolapsem.”


Po vydání všech devíti sedmipalců bude sesbíraná hudba směřovat na luxusní dvojvinyl. “Rád bych vydal všech 18 skladeb jako gatefold, B strana každé desky by měla vyjít s rytinou.” S ohledem na dosavadní hladký průběh zřejmě nelze plány považovat za přespříliš ambiciózní. Najít si cíl a vyplnit ho s klidnou myslí jogína je evidentně jeho životní cesta. Matthew mimo jiné hraje nebo hrál na bicí se spolky CSC Funk Band, Premonition 13 (kapela Wina ze St. Vitus), Ostinato (oblíbení i v naší zeměpisné šířce) či Residual Echoes. Věnuje se pravidelným výšlapům do hor. Částečně si vydělává jako učitel jógy, částečně jako soukromý kuchař na večírcích. A zahrádkaří. Jeho nový projekt se překvapivě nepohybuje v hudebních vodách: “Momentálně se učím dělat kysané zelí a rád bych se naučil nakládat zeleninu všeho druhu.”

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Medvědovo psychrockové okénko XXIV: Stárnoucí součást stroje

redakce 08.04.2019

Husarský kousek se povedl vydavatelství Samuel Records, když vytáhl na světlo nikdy nevydanou nahrávku Nesoučást stroje.

Medvědovo psychrockové okénko XXIII: Nuselský zoomorph

redakce 08.01.2019

Ještě letos na jaře se mohlo o identitě sólového projektu Kult Masek jen spekulovat. Začátkem léta pak dostal nenápadný profil z Bandcampu i fyzickou podobu.

Medvědovo psychrockové okénko XXII.: O léčivých účincích Ormus

redakce 18.09.2018

Jedná se sice o projekt zahraniční, americký, nicméně vyšel na pardubickém experimentálním labelu Obsedante!, a je to perfektní doklad jeho výtečného žánrového rozpalu.

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai (II.)

redakce 30.01.2015

Jednou z důležitých postav tohoto dění je i Toni Cutrone, o jehož projektu Mai Mai Mai dnes bude řeč. V Pignetu provozuje jeden ze zásadních prostorů na místní scéně...

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai

redakce 29.01.2015

Pod hlavičkou MMM vystupuje Cutrone sólově, v pohanské masce a nad stolem založeným řadou efektů a syntezátorů servíruje neklidnou vlnu na pomezí dronu, elektroniky, soudobého techna.

Medvědovo psychrockové okénko XX: The Cosmic Dead na cestě ke zralosti

redakce 08.07.2014

... vždyť jde o přímou poctu britským titánům Hawkwind – ovšem pozor, často až s tučnou a živelnou intenzitou Motörhead.

Medvědovo psychrockové okénko XVIII: Body/Head - Coming Apart

redakce 11.01.2014

Když se před dvěma lety rozpadla ikona indie rocku Sonic Youth, vyvolalo to širokou škálu reakcí od mentálních breakdownů...

Medvědovo psychrockové okénko XVII: Destruction Unit živě

redakce 26.10.2013

Nejde o partičku bubáků ze Skandinávie, které zmátla nekonečná noc a přiměla je k obscénnostem s warpaintem na ksichtě.

Medvědovo psychrockové okénko XV: Spider Fever a Mario Rubalcaba

redakce 24.08.2013

Clikatat Ikatowi, Black Heart Rebellion, Sea of Toms, Rockets from the Crypt, Hot Snakes. Mario Rubalcaba.

Medvědovo psychrockové okénko XIV: Zprávy z Noise Party V.

redakce 12.07.2013

Noise Party V., kemp Rechle u Prachatic, 28./29. června, organizace zodpovědná: Noise Assault Agency Budweiss.