Články / Seriály / / Medvědovo

Medvědovo psychrockové okénko XV: Spider Fever a Mario Rubalcaba

Medvědovo psychrockové okénko XV: Spider Fever a Mario Rubalcaba

Jakub Ďuraško | Články / Seriály / / Medvědovo | 24.08.2013

Mario Rubalcaba je jedno z těch jmen, při jehož vyslovení se otřese nejeden hudební fanoušek. Koncem 80tých a začátkem 90tých let aktivní skateboarder (Team Alva) a po zbytek svého přechozího, současného i budoucího bytí jeden z nejzajímavějších bubeníků Kalifornie a San Diega obzvláště. Sledovat Mariovu hudební kariéru je skoro jako ze sna. Clikatat Ikatowi, The Black Heart Rebellion, Sea of Toms, Rockets from the Crypt, Hot Snakes, Earthless, 411, Off! nebo Metroschifter. To je zhruba polovina kapel, ve kterých Mario bubnoval – netřeba dodávat, že jsme si právě prosvištěli jedny z nejzajímavějších jmen devadesátých let a dekády následující.

Mario se k punk rocku, garáži, hardcoru a později psychedelii a hard rocku dostal nejklasičtější stezkou. Dětství si odbyl jako metalák, sjížděl Kiss, Metallicu, Venom, Anvil nebo Slayer. Jednoduchou oklikou se pak dostal k deskám kultovní punkové kapely Battalion of Saints a životní přátelství s hc/punkem bylo zpečetěno. Mario zakládá 411 (singl na Headhunter Records!), pak dává dohromady Clikatat Ikatowi, zásadní kapelu nejen pro vydavatelství Gravity (které pak vydá první a jedinou nahrávku Sea of Tombs nebo debut Earthless), ale i pro tehdejší post-hardcore scénu. Po zbytek devadesátých let nahrává a bubnuje s Black Heart Rebellion.

Další desetiletí tráví v sestavě kultovních Hot Snakes a Rocket from The Crypt a nárazově si odskakuje k Earthless. Právě v psychedelické jam bang extázi Earthless je nejlépe slyšet patrně nejdůležitější prvek Mariových bubenických skills – neúnavnost. S tím má bezpochyby co dočinění právě jeho skateová minulost, ostatně v jednom kuse se drápat na vršek u-rampy je zkušenost, která je možná důležitější, než se na první pohled jeví. Earthless jsem měl před pár týdny možnost vidět v Berlíně a sledovat Maria byl i ve stínu Isaiaha Mitchella (anebo naopak?) ohromný zážitek. Skoro devadesát minut neúnavného hard rock/psych rock jamu poháněného motorem Mario Rubalcaba.

Ačkoliv je Mario perfektní a maximálně efektivní bubeník (taky aktuálně působí v reunion sestavě svých dětských ikon Battalion of Saints), v roce 2009 se v rámci kapely Spider Fever rozhodl paličky odhodit a na pódiu se snad poprvé objevil vzpřímeně a s kytarou na krku. Mariův autorský projekt je převážně shrnutím jeho dosavadní hudební kariéry – chytlavý garage rock poháněný nezastavitelnou punkrockovou energií s občasnými (a krátkými) výlety do shrederského psych sólování. Znatelný je i vliv Ricka Froberga, Mariova letitého spoluhráče z Hot Snakes (kdysi Drive Like Jehu a dnes Obits), od kterého pochytil cit pro výraznou a lehce emotivní melodickou linku.

Stejnojmenný dlouhohrající debut Spider Fever vyšel loni na podzim na labelu Windian (Washinghton D.C.), je na něm 9 pecek na ploše 34 minut a všechny skladby jsou tzv. „to the point“, takže neočekávejte nějakou zahálku. Spider Fever to umí rozbalit v poctivém punkovém rytmu a než se nadějte, už desku strkáte zpátky do futrálu. Ještě nedávno se dala sehnat na Day After a v Rekomandu.

Ještě před tímto LP vypustili Spider Fever do světa dva sedmipalce na labelu Hozac a Cave Punk (i tenhle byl a možná ještě je k dispozici na Day After) a dvě mini-Ep v digitální podobě (viz. Bandcamp).

Info

Spider Fever – s/t (Windian Records, 2012)

www.cavepunk.com/main.php
www.windianrecords.com
www.spiderfever.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Medvědovo psychrockové okénko XXIV: Stárnoucí součást stroje

redakce 08.04.2019

Husarský kousek se povedl vydavatelství Samuel Records, když vytáhl na světlo nikdy nevydanou nahrávku Nesoučást stroje.

Medvědovo psychrockové okénko XXIII: Nuselský zoomorph

redakce 08.01.2019

Ještě letos na jaře se mohlo o identitě sólového projektu Kult Masek jen spekulovat. Začátkem léta pak dostal nenápadný profil z Bandcampu i fyzickou podobu.

Medvědovo psychrockové okénko XXII.: O léčivých účincích Ormus

redakce 18.09.2018

Jedná se sice o projekt zahraniční, americký, nicméně vyšel na pardubickém experimentálním labelu Obsedante!, a je to perfektní doklad jeho výtečného žánrového rozpalu.

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai (II.)

redakce 30.01.2015

Jednou z důležitých postav tohoto dění je i Toni Cutrone, o jehož projektu Mai Mai Mai dnes bude řeč. V Pignetu provozuje jeden ze zásadních prostorů na místní scéně...

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai

redakce 29.01.2015

Pod hlavičkou MMM vystupuje Cutrone sólově, v pohanské masce a nad stolem založeným řadou efektů a syntezátorů servíruje neklidnou vlnu na pomezí dronu, elektroniky, soudobého techna.

Medvědovo psychrockové okénko XX: The Cosmic Dead na cestě ke zralosti

redakce 08.07.2014

... vždyť jde o přímou poctu britským titánům Hawkwind – ovšem pozor, často až s tučnou a živelnou intenzitou Motörhead.

Medvědovo psychrockové okénko XIX: Secret Museum of Kind Men

redakce 16.02.2014

Secret Museum je fascinující kompilace, která mapuje hudební tradicionály světových etnik datovaných mezi roky 1925 až 1948.

Medvědovo psychrockové okénko XVIII: Body/Head - Coming Apart

redakce 11.01.2014

Když se před dvěma lety rozpadla ikona indie rocku Sonic Youth, vyvolalo to širokou škálu reakcí od mentálních breakdownů...

Medvědovo psychrockové okénko XVII: Destruction Unit živě

redakce 26.10.2013

Nejde o partičku bubáků ze Skandinávie, které zmátla nekonečná noc a přiměla je k obscénnostem s warpaintem na ksichtě.

Medvědovo psychrockové okénko XIV: Zprávy z Noise Party V.

redakce 12.07.2013

Noise Party V., kemp Rechle u Prachatic, 28./29. června, organizace zodpovědná: Noise Assault Agency Budweiss.