Články / Recenze

Melancholie globalizovaného mraveniště – Blur

Melancholie globalizovaného mraveniště – Blur

Akana | Články / Recenze | 28.05.2015

OHODNOŤTE DESKU

Studiové novinky znovuvzkříšených legend se nám letos podezřele množí. A navíc novinky vydařené, ba přímo skvělé. Sleater-Kinney, The Pop Group, Faith No More a po dvanácti letech i britpopoví veteráni Blur. Nebojme se té zprofanované nálepky. Pokud jí rozšíříme na celou tu ušlechtilou rodovou linii od The Beatles, The Kinks přes The Jam až do devadesátých let, kdy termín britpop vznikl, pak být jeho součástí není hanbou a Blur i dnes tento tradiční model ostrovního písničkářství zdárně naplňují, ba překračují. A albem The Magic Whip se vracejí tam, kam patří: na čelo pelotonu.

Často se mluví – a neonové čínské znaky na obalu k tomu ponoukají – o inspiraci Hong Kongem, kde vznikaly první náčrtky nového materiálu. V písních samotných ale příliš exotiky nenajdeme. Tehdejší několikadenní nahrávání bylo ostatně spíš dílem náhody a finální podoba desky už vznikala pod vedením osvědčeného Stephena Streeta doma v Londýně. Takže žádná world music, přestože k té má konkrétně Damon Albarn už léta hodně blízko. Pokud bychom chtěli mermomocí nějaký vliv asijské metropole vydolovat, šel bych po převažující náladě hudby a textů, v níž poměrně často zaznívá melancholie „cizince v cizí zemi“, kocovina z osamělosti uprostřed globalizovaného mraveniště.

Jestliže předchozí počiny kapely byly vychýleny buď směrem ke kytarovým noise experimentům (13) nebo elektronice (Think Tank), novinka preferuje těžiště. Shrnuje dosavadní vývoj včetně Albarnových a Coxonových sólových aktivit, ale posunuje ho na novou, zralejší úroveň. Není těžké nacházet paralely. Lonesome Street dává vzpomenout na časy Parklife, nejsvižnější položka I Broadcast rozvíjí odkaz Song 2, My Terracotta Heart nebo Pyongyang jdou ve stopách klenutých melodií typu To the End, v pilotní singlovce Go Out se ozývá vliv Gorillaz. Celek ale nepřipomíná žádné předešlé album, má svou vlastní, posmutnělou identitu.

Na první poslech je znát, že Graham Coxon je opět na palubě. Elektronika už nemusí pracně zaplňovat vakuum, které na albu Think Tank po jeho vynalézavé kytaře zbylo, tentokrát je partie vyrovnaná. Synťáky a kytary se vzorně a s citem pro míru dělí o prostor, nápady se z nich jen sypou, povědomé se mísí s nečekanými kombinacemi. Melodické vrcholky se vynořují postupně, svědčí jim hlavně pomalejší tempa, která převažují. New World Towers, Thought I Was a Spaceman, My Terracotta Heart, There Are Too Many of Us, Pyongyang, Mirrorball. Hybnější písně pak sází víc na rytmickou chytlavost, ale pravidlem to není, viz rozkošně prostý singalong Ong Ong.

Silně naechovaná Thought I Was a Spaceman evokuje Albarna bezmocně plujícího ve skafandru studeným vesmírem, Ghost Ship přináší pro Blur novou fazetu, groove inspirovaný sedmdesátkovým soulem, zpěv v Go Out upomíná na intonační aroganci Marka E. Smitha. A další detaily a potěšení se stále vynořují a zprvu nenápadná kolekce tak nějak normálních písniček získává sílu a přesvědčivost. To, co se tehdy v Hong Kongu začalo líhnout z dlouhé chvíle (zrušený festival a nečekaných pár dní volna), dostalo podobu perfektně dotažené kolekce skupiny, kterou to spolu už zase baví. Optimismu sice album The Magic Whip moc nepobralo, ale ohledně budoucnosti Blur ho naopak vyvolává.

Info

Blur - The Magic Whip (Parlophone/Warner Bros., 2015)
www.blur.co.uk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Beznaděj svobodných otroků (Zeal & Ardor)

Daniel Šimáček 22.09.2022

Nová deska dává volnější průchod agresivitě, je vokálně expresivnější, jako by nezbývalo nic jiného, než se z krvavé historie i současnosti vyřvat.

Tak trochu jiné rádio (Gleb)

Veronika Viková 08.09.2022

Big Boy FM je v pořadí už třetím albem bratislavského rapera Gleba. Od jeho posledního alba Gauč Storytelling uplynuly tři roky.

Najít si svý místo (Anki)

Helena Domanská 06.09.2022

O čem Anki sní? Už nechce pracovat za kasou. V tracku Asian Dream líčí ponuré prostředí, nekonečné směny a dramatická setkání.

Kultura vydupaná ze země (Kartografie (Eko)systémů)

Jiří Přivřel 04.09.2022

Dobré zprávy z regionů. Víc než jen průvodce.

Otcovský vzor (Criminal II & III)

3DDI3 03.09.2022

Criminal II & III jsou o racionalizaci všeho, co většina lidí považuje za nenormální, až psychopatické.

... nikdy nevyjde z módy (Metronomy)

Jonáš Sudakov 01.09.2022

Hodinová štopáž, odkaz vecnosti kapely a farebnosť produkcie. Na novom albume to všetko škrtli výmenou za jednoduchosť a pomalosť.

S Viah tančíme

Emma Barickmanová 30.08.2022

Tam, kde bylo předtím extatické volání do noci, je nyní něco melancholičtějšího, ale zároveň hlubšího, vážnějšího a uvědomělejšího.

Nejlepší zbraň je ta, ze které musíte vystřelit jen jednou (Castaka/Metabaronovy zbraně)

3DDI3 28.08.2022

Dvojpříběh Alejandra Jodorovského Castaka & Metabaronovy zbraně je návratem do známých vod oblíbeného vesmíru série Mistrovských děl evropského komiksu.

Zasnění Britové si otevřeli colu a rozjímají nad kryptoměnami (alt-J)

Dominika Fuchsová 19.08.2022

Album „kde se příběhy z Hollywoodu, inspirované skutečnými zločiny, prolínají s některými z osobnějších momentů členů kapely“.

Americká gotika podle Wovenhand

Adam Tomáš 17.08.2022

Je to právě duch americké gotiky, který je silně přítomen v tvorbě Wovenhand, a aktuální LP to dokládá v tom nejlepším slova smyslu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace