Viktor Hanačík | Články / Reporty | 29.09.2023
V pražském Divadle Archa se odehrálo představení v rámci festivalu Lunchmeat, který má na tuzemské scéně zvláštní postavení díky svým progresivním elektronickým vystoupením, živým audiovizuálním setům a dlouholeté historii na poli nových médií. Představení Hakanaï dua digitálních umělců Claire Bardainne & Adrien Mondot jedinečným způsobem navazuje na minulé eventy s pohybovým elementem, v nichž choreografie prostupuje výraznou audio-vizuální instalací.
Hakanaï (v japonštině dávný výraz pro pomíjivost snu a člověka) tematicky staví na přechodných stavech mysli, křehké hranici snu a skutečnosti, zpracování pak na výrazné taneční choreografii, rozvíjející se v imerzivním prostředí krychle, a původní zvukové partituře. Publikum, které tvořili převážně mladí nadšenci a studenti současného umění, sedělo ze tří stran sálu. Na čtyřech průsvitných plátnech se objevovaly obrazce a symboly bez zjevného klíče. K tomu neosvětlený stůl s laptopy a nástroji v rohu, na pozadí ambientní šum, pradávný gong v dálce.
Performerka vstoupila oděna v bílém. Její pohyby ovlivnily vizuální pole pláten, prchavost reálných záběrů se prolínala s digitálními kreacemi. Choreografie pohybů se vyvíjela od pomalé sublimní k chaotické, od prvků kung-fu přes hybridní těkavé záchvěvy končetin ke statickým pozicím vycházejících z východních učení. Zvuk byl stavěný z minimalistických beatů, mezi tím struny a ambientní plochy. Basové frekvence doplňovaly zužující se světelné průzory, ostré perkuse fungovaly v kontextu dalších složek. Synergie.
Náhle se snesl závoj polygonů hvězdných konstelací, katarzní světelný déšť padající z nebe černého plátna působil křehce a objevně zároveň. Byl v tom cítit předobraz lucidní cesty, mentálního kolapsu, ztráty vědomí, iluzí i přerodu identity. Vše podpořené pohybovou grácií beze slov, v tom byl tanec mimořádně působivý. „Obrazy odhalují, co leží na pokraji představ a reality,“ píšou tvůrci ke své performance, která působí aktuálně díky interaktivnímu přesahu a subtilní taneční choreografii, strádá jen co se týče výraznějšího zvukového designu. Hakanaï, deset let staré, čtyřicetiminutové dílo, představilo nesnadno uchopitelný počin hypermoderny. Chyběl v něm živý instrumentální hudební doprovod jako v navazujícím projektu Équinox, přesto zanechal diváky v úžasu nad mnohovrstevnou interpretací, ať už fragmentů, nebo celku.
Lunchmeat Festival: Hakanaï by Claire B Adrien M
27. 9. 2023 Divadlo Archa, Praha
foto © Claire B a Adrien M
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.