Články / Rozhovory

MFF Karlovy Vary: Katina Medina Mora a ženský pohled na Mexiko

MFF Karlovy Vary: Katina Medina Mora a ženský pohled na Mexiko

redakce | Články / Rozhovory | 07.06.2016

Název letošní karlovarské sekce „Mexiko v ženském rodě“ říká vše podstatné. Mexická kinematografie je na vzestupu, mohou za to i snímky tamních tvůrkyň. S několika z nich jsme se snažili dopídit odpovědi na otázku, kdy v Mexiku uzraje čas pro první ženskou režisérskou hvězdu, která se postaví po bok věhlasných mužů – režisérů, ale třeba též o jejich povědomí o českém filmu.

Jako první přišla řada na Katinu Medinu Moru, která do Karlových Varů přijede představit svůj film Co se mnou uděláš, netradiční milostné drama o třech kapitolách.

Letošní karlovarský festival věnoval celou sekci mexickým filmovým režisérkám současnosti. Co se vybaví pod touhle charakteristikou vám?
Pro mě to v prvé řadě znamená, že rosteme, že je o mexickém filmu slyšet a že nabývá na významu všude na světě.

Jak se v Mexiku aktuálně daří ženám – režisérkám? Řekla byste, že jich je více než třeba před deseti lety? A má pohlaví vliv na pracovní příležitosti?
Vždy říkám, že tvořit filmy je složité, bez ohledu na to, zda jste muž nebo žena. Mám to štěstí, že jsem nikdy v životě nemusela řešit pracovní situaci z hlediska toho, že jsem žena, a věřím tomu, že možnost natáčet filmy je pro muže i ženy stejně složitá. V současném mexickém filmu rozhodně působí více žen než před deseti lety, ale taky tady vzniká mnohem více filmů.
Je ale pravda, že pohlaví určitý vliv mít může – snažím se na to ale nahlížet z té světlé stránky. Dělala jsem na projektech, ke kterým mě přizvali právě proto, že chtěli ženský náhled na věc, anebo ženskou citlivost. Dá se rovněž dostat k dotacím, které jsou určeny výslovně pro ženy – režisérky, které si tak momentálně užívají skvělé situace a měly by toho využít.

Co byste pojmenovala jako typický rys mexického filmu v roce 2016?
Za poslední rok tady vzniklo na 170 filmů, doslova od každého něco: komedie, skvělé artové festivalové filmy a všechno mezi tím. Nevím, zda je některý z těch filmů jaksi typický, ale rozhodně vím, že v podstatě každý filmový festival na světě dnes uvádí nějaký mexický film, naši přítomnost nelze přehlédnout a na to jsem opravdu hrdá.


Cuarón, Iñárritu, del Toro... Má některá mexická režisérka blízko tomu, aby následovala jejich slávu? Přijde vám, že současný systém produkce filmů je takovému průlomu nakloněn?
Je to smutné, ale nenapadá mě nikdo, kdo by se mohl přiblížit k jejich úspěchu. Smutné je i to, že tihle tři amigos se proslavili, až když opustili Mexiko – tady se o nich sice vědělo, ale nikdo neviděl ten jejich velký talent. Uznání se jim dostalo, až když opustili zemi.
Neříkám, že to je jediná cesta, jak dosáhnout úspěchu, ale u nich se to tak sešlo – stali se slavní, až když netočili v Mexiku, tady vznikly jen jejich první filmy.

Kdybyste dostala příležitost natáčet v Hollywoodu, zajímalo by vás to?
Pokud by šlo o zajímavý scénář, pak samozřejmě. Zatím jsem natočila jen dva filmy a další dva připravuju, všechno to jsou příběhy, které mi jsou blízké. Opravdu si myslím, že natáčení filmu je něco tak obtížného, že musíš dělat na něčem, co ti dělá radost, na příběhu, který chceš vyprávět – vždyť natáčení trvá třeba rok. Hollywood je něco, na co občas myslím – mám taky americký pas, takže jednou za čas tam pracovat by byl splněný sen.

Kdybyste měla vybrat jeden film, který by měl cizinec zhlédnout, aby si udělal nejlepší obrázek o mexické kinematografii – který by to byl?
Jako první mě napadají Zapomenutí (Los Olvidados, 1950, režie Luis Buñuel) – je to drsný film, který zachycuje naši kulturu. Hodně se změnilo s Amores Perros (Alejandro González Iñárritu, 2000), ten film nám ukázal, že se můžeme poměřovat s jinými světovými kinematografiemi.

Co víte o Karlových Varech a České republice? Ovlivnily vás některé zdejší filmy?
V Praze jsem byla dvakrát a je to jedno z nejvíce okouzlujících měst, které jsem kdy navštívila. Nikde jinde jsem nebyla, o to více se těším do Karlových Varů – o festivalu jsem toho hodně slyšela. Českých filmů se do Mexika moc nedostane, ráda vzpomínám na Kolju, který je v Mexiku hodně známý – promítal se tady a měl skvělé recenze.

Co si slibujete od uvedení vašeho filmu na festivalu mimo rodné Mexiko?
Je vždycky bezvadné, když mohou noví lidé vidět váš film. Vždy mě zajímá, co si o něm myslí cizinci – přináší to vhled jiné kultury. Čím více lidí ten film uvidí, tím lépe. Jsem za tu příležitost vděčná.

Info

51. MFF Karlovy Vary
1.–9. července 2016
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nela Klajbanová (LITR): Nechceme suplovat existující formáty

Jarmo Diehl 24.09.2021

Tradiční olomoucká událost nabízí to nejzajímavější ze světa nezávislé knižní tvorby a zaměřuje se na autorské a umělecké publikace a my se ptáme její šéfky.

Filip Kršiak (Elbe Dock): Ústí (do) Evropy

Viktor Palák 20.09.2021

Přijedou i Buchty, elita jódlování a tvůrci nejlepších domácích dokumentů. Rozhovor s ředitelem Filipem Kršiakem o cestě z velkoměsta do města – a do Evropy.

VickiKristinaBarcelona: Milujeme blešáky

Adéla Polka 17.09.2021

Skupina jako by se svým vzezřením přenášely při vystoupení do trochu jiné doby. Třicátá léta, New York, špinavé pajzly, vajgly a chlast. A Tom Waits.

Peter „Ryby“ Rybár: Pravý underground je charita

Richard Kutěj 07.09.2021

Jak funguje slovenský undergroundový label, kterému se daří držet krok se světem, jak vypadaly devadesátky na dark elektronické scéně? Nejen o tom je tento rozhovor.

Tomm Prochazka (Dirty Old Dogs): Umět nechat odejít to krásné

Jiří Přivřel 31.08.2021

O inspiracích a tvůrčím procesu, který vedl ke vzniku alba, jsme si povídali s frontmanem Tommem Prochazkou.

Filip Kubelka (Fraj): Absentuje tu tradícia navštevovať festival tohto typu

Jarmo Diehl 24.08.2021

Znáte slovenský region Gemer? Dobrá příležitost, jak ho poznat, se naskytne tento víkend, kdy se v Rimavské Sobotě odehraje festival Fraj.

February: Každá kapela si myslí, že je žánrově rozteklá

Michaela Šedinová 20.08.2021

Skupina February vydává své druhé album. Jejich hudba se pochopitelně vyvíjí – na nové desce si zkouší prvky math-rocku.

Pořadatelská: Pavel Trčka (Fujaré)

redakce 19.08.2021

Fujaré je dobrovolná občanská aktivita, Fujaré to baví, Fujaré se zajímá o svět, Fujaré nemá vlastní prostor, Fujaré je neziskovka.

Ivan Bierhanzl (Ostravské dny): Nejde o výdrž s dechem, ale sluchem

Jarmo Diehl 16.08.2021

Ostravské dny nejsou jistě tak masovou záležitostí, jako třeba Colours, ale jejich publikum je zasvěcené. O festivalu i dalších věcech promluvil Ivan Bierhanzl.

Milan Tesař (Radio Proglas): Naslouchat a reagovat

Michal Pařízek 02.08.2021

Centrum world music v Brně? Může být. S Milanem Tesařem o nové scéně Maratonu hudby, důležitosti hudebních cen i pozitivním efektu covidu na rádio.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace