Články / Sloupky/Blogy

Milý Dušane Svíbo!

Milý Dušane Svíbo!

Ondřej Bezr | Články / Sloupky/Blogy | 18.08.2020

Přečetl jsem si tvůj příspěvek o Martinu Věchetovi, potažmo nadcházejícím festivalu TrutnOFF BrnoON. Není to bohužel nic jiného než – jak říkají o hodně mladší, než jsme my dva – normální hejt. Podle mého s nulovou výpovědní hodnotou a navíc na mnoha místech napadnutelný jednoznačným protiargumentem. Napsaný a zveřejněny navíc ve chvíli, kdy jej nelze považovat za nic jiného, než zlý pokus poškodit krátce před zahájením jednu z mála akcí, které se letos konají. Z tvé strany coby organizátora již proběhlého (a rád dodávám, že skvělého) Colour Meetingu, tedy člověka ze stejné branže, jako je ta Věchetova, to považuji za obzvlášť zavrženíhodné. Proto taky reaguji.

Nebudu tady unavovat tím, že bych polemizoval s každou tvou větou, i když by to šlo. Naplno se shodneme asi jen v tom, že i mně připadá dlouhá léta absurdní a bizarní indiánská stylizace všeho okolo festivalu. Na druhou stranu bych nechal na Martinu Věchetovi, jakou image sám pro sebe a pro svoji akci volí, není to ani moje, ani tvoje starost.

Mluvíš tady o údajně utajovaném sponzoringu minulých ročníků Zdeňkem Bakalou. Těch ročníků bylo ve skutečnosti jen pár, ty se tváříš, jako by Bakala sponzoroval celou historii festivalu. To prostě není pravda. A v oněch letech, kdy skutečně Věchetovi přispěl finanční částkou, bylo na plakátech i ve festivalové brožuře vždy uvedeno „Děkujeme Zdeňkovi“. Což je, uznávám, věchetovsky bizarní uvedení sponzora, ale rozhodně nejde o utajování. Ostatně všichni o tom tehdy věděli, a kdyby se na to nějaký novinář zeptal, určitě by tento sponzoring Věchet nezatloukal. V téhle souvislosti je třeba dodat ještě jednu věc: o Bakalovi píšeš se zjevným despektem, formuluješ svůj pohled tak, že se Věchet zahazuje s někým nemravným (označení „uhlobaron Bakala“ je přesně nahrávka nejnižším lidským pudům). Já tu nejsem od toho, abych pana Bakalu soudil nebo hájil, jen by mě docela zajímalo, jestli podobně skrz prsty koukáš třeba i na časopis Respekt nebo Knihovnu Václava Havla, které by bez jeho peněz nejspíš neexistovaly.

Většina tvého příspěvku se týká nízkých honorářů pro kapely. V tom máš asi pravdu, nicméně moje otázka zní: nutí někdo ony kapely, aby se tolik „ponižovaly“ hraním za honoráře, které jim je Věchet schopen (či ochoten) zaplatit? Není pro někoho třeba jen čest anebo pouhopouhá radost na takové akci hrát a potkat se tam se známými? Kdyby byly okolnosti koncertování na Věchetově festivalu tak tragické, jak se snažíš čtenáři podsunout, copak by o hraní na něm byl takový zájem, že ten festival existuje už tři desítky let? Je přece volba každého umělce, jestli přijme nabízené podmínky, nebo nepřijme, nestav je do situace nesvéprávných ovcí.

Rozumím tomu, z čeho tvoje hořkost vychází: před pár lety jsem byl čirou souhrou náhod osobně přítomen vyjednávání tebe coby manažera skupiny Terne Čhave s Martinem Věchetem ohledně honoráře. Dost jsi na něj křičel, možná i oprávněně, nevím, možná nedodržel nebo nechtěl dodržet smlouvu. To rozhodně neobhajuji. Co mi ale nejde na rozum, je v této souvislosti pohled na letošní festivalový plakát, na kterém je kapela Terne Čhave opět uvedena. Nevím, jestli ji stále zastupuješ, nebo ne, ale i sami muzikanti si jistě na tuhle událost z nedávné minulosti pamatují. Proč tedy hrají na akci člověka, který je chtěl – údajně – oškubat? Jsou tak nepoučitelní? Zapomnětliví? Splachovací? Nechápu to.

Martin Věchet má nepochybně spoustu, řekněme, nestandardních vlastností, se kterými lze polemizovat. Hodně takových rysů má i jeho festival. Jiné rysy všechno negativní vyvažují, alespoň v mých očích. A proto se i letos o nadcházejícím víkendu na Věchetův festival do Brna chystám a těším.

Info

Autor textu je hudební publicista a příležitostný hudebník, který na festivalu v Trutnově několikrát koncertoval.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Eurosonic Noorderslag 2021: To nejlepší

redakce 19.01.2021

Rozpětí tradičně vděčné a široké, nechybí známější jména jako Alyona Alyona nebo Katy J Pearson, konžský rapper se švýcarskými beaty, belgický shoegaze či skotská dudačka.

Videodrome 11: Ohlédnutí za klipy roku 2020

prof. Neutrino 19.01.2021

Videodrome se ohlíží za zajímavými klipy roku 2020, které reflektují ožehavá společenská témata současného světa.

Žebříčky Full Moonu: hudební zdroje roku 2020

redakce 18.01.2021

Spotify a Bandcamp, co dále? Pár nečekaných tipů máme, ať už je to dobře nebo špatně.

Žebříčky Full Moonu: hudební weby roku 2020

redakce 17.01.2021

Z kterých webů rádi čerpají naši redaktoři? Ze stránek hudebních médií i fanouškovských zinů, webů labelů i jednotlivých žurnalistů.

Žebříčky Full Moonu: koncert/festival roku 2020

redakce 16.01.2021

Všechno zlé je k něčemu... znáte to. Že se toho odehrálo loni málo? No, zas tak málo toho nebylo...

Žebříčky Full Moonu: objev roku 2020

redakce 15.01.2021

Loni nezbývalo než objevovat nová jména především na síti. I tam ale redakční kruhy zachytily umělce, kterým prorokují velkou budoucnost.

Žebříčky Full Moonu: videoklip roku 2020

redakce 14.01.2021

Hlasování o klip roku v redakci na celé čáře vítězí FKA twigs s klipem Sad Day. Co milují ti další?

Žebříčky Full Moonu: song roku 2020

redakce 13.01.2021

Bangery, refrény, hity i city. Kterou píseň jsme nemohli pustit z hlavy? Která byla hymnou roku 2020?

Žebříčky Full Moonu: album roku 2020

redakce 12.01.2021

Víte, jak hlasovali jednotliví redaktoři? A víte, co je na jednotlivých deskách tak okouzlilo?

Žebříčky Full Moonu: kapela roku 2020

redakce 11.01.2021

Redaktoři Full Moonu a jejich blízké okolí rekapitulují proběhlý rok s výročními žebříčky, začínáme u hudebních těles.