Články / Sloupky/Blogy

Milý Dušane Svíbo!

Milý Dušane Svíbo!

Ondřej Bezr | Články / Sloupky/Blogy | 18.08.2020

Přečetl jsem si tvůj příspěvek o Martinu Věchetovi, potažmo nadcházejícím festivalu TrutnOFF BrnoON. Není to bohužel nic jiného než – jak říkají o hodně mladší, než jsme my dva – normální hejt. Podle mého s nulovou výpovědní hodnotou a navíc na mnoha místech napadnutelný jednoznačným protiargumentem. Napsaný a zveřejněny navíc ve chvíli, kdy jej nelze považovat za nic jiného, než zlý pokus poškodit krátce před zahájením jednu z mála akcí, které se letos konají. Z tvé strany coby organizátora již proběhlého (a rád dodávám, že skvělého) Colour Meetingu, tedy člověka ze stejné branže, jako je ta Věchetova, to považuji za obzvlášť zavrženíhodné. Proto taky reaguji.

Nebudu tady unavovat tím, že bych polemizoval s každou tvou větou, i když by to šlo. Naplno se shodneme asi jen v tom, že i mně připadá dlouhá léta absurdní a bizarní indiánská stylizace všeho okolo festivalu. Na druhou stranu bych nechal na Martinu Věchetovi, jakou image sám pro sebe a pro svoji akci volí, není to ani moje, ani tvoje starost.

Mluvíš tady o údajně utajovaném sponzoringu minulých ročníků Zdeňkem Bakalou. Těch ročníků bylo ve skutečnosti jen pár, ty se tváříš, jako by Bakala sponzoroval celou historii festivalu. To prostě není pravda. A v oněch letech, kdy skutečně Věchetovi přispěl finanční částkou, bylo na plakátech i ve festivalové brožuře vždy uvedeno „Děkujeme Zdeňkovi“. Což je, uznávám, věchetovsky bizarní uvedení sponzora, ale rozhodně nejde o utajování. Ostatně všichni o tom tehdy věděli, a kdyby se na to nějaký novinář zeptal, určitě by tento sponzoring Věchet nezatloukal. V téhle souvislosti je třeba dodat ještě jednu věc: o Bakalovi píšeš se zjevným despektem, formuluješ svůj pohled tak, že se Věchet zahazuje s někým nemravným (označení „uhlobaron Bakala“ je přesně nahrávka nejnižším lidským pudům). Já tu nejsem od toho, abych pana Bakalu soudil nebo hájil, jen by mě docela zajímalo, jestli podobně skrz prsty koukáš třeba i na časopis Respekt nebo Knihovnu Václava Havla, které by bez jeho peněz nejspíš neexistovaly.

Většina tvého příspěvku se týká nízkých honorářů pro kapely. V tom máš asi pravdu, nicméně moje otázka zní: nutí někdo ony kapely, aby se tolik „ponižovaly“ hraním za honoráře, které jim je Věchet schopen (či ochoten) zaplatit? Není pro někoho třeba jen čest anebo pouhopouhá radost na takové akci hrát a potkat se tam se známými? Kdyby byly okolnosti koncertování na Věchetově festivalu tak tragické, jak se snažíš čtenáři podsunout, copak by o hraní na něm byl takový zájem, že ten festival existuje už tři desítky let? Je přece volba každého umělce, jestli přijme nabízené podmínky, nebo nepřijme, nestav je do situace nesvéprávných ovcí.

Rozumím tomu, z čeho tvoje hořkost vychází: před pár lety jsem byl čirou souhrou náhod osobně přítomen vyjednávání tebe coby manažera skupiny Terne Čhave s Martinem Věchetem ohledně honoráře. Dost jsi na něj křičel, možná i oprávněně, nevím, možná nedodržel nebo nechtěl dodržet smlouvu. To rozhodně neobhajuji. Co mi ale nejde na rozum, je v této souvislosti pohled na letošní festivalový plakát, na kterém je kapela Terne Čhave opět uvedena. Nevím, jestli ji stále zastupuješ, nebo ne, ale i sami muzikanti si jistě na tuhle událost z nedávné minulosti pamatují. Proč tedy hrají na akci člověka, který je chtěl – údajně – oškubat? Jsou tak nepoučitelní? Zapomnětliví? Splachovací? Nechápu to.

Martin Věchet má nepochybně spoustu, řekněme, nestandardních vlastností, se kterými lze polemizovat. Hodně takových rysů má i jeho festival. Jiné rysy všechno negativní vyvažují, alespoň v mých očích. A proto se i letos o nadcházejícím víkendu na Věchetův festival do Brna chystám a těším.

Info

Autor textu je hudební publicista a příležitostný hudebník, který na festivalu v Trutnově několikrát koncertoval.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: ESNS 2022

redakce 17.01.2022

V rámci přesunutí kompletního programu do online prostředí sice některá jména zmizela, postrádáme hlavně Bob Vylan nebo Wu-Lu, ale i tak vybíráme ze tří stovek umělců.

Šejkr #70: Vyhlídky? Nadějné.

Michal Pařízek 14.01.2022

Ano, vyhlídky jsou nadějné, jak by ne. Krásný začátek roku, lepší alegorii pro časy, ve kterých žijeme, bychom asi nenašli... Kinterův Revolucionář a další... přísliby.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moon odhalila počínaje s Novým rokem pátá až druhá místa a s premianty tu máme i celkové pořadí nejlepších loňských nahrávek.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2022

Tentokrát tu máme dvě ženy, každá s úplně jiným výrazovým rejstříkem, obě stejně přesvědčivé. Desky roku podle magazínu Full Moon.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moonu pokračuje a po pátém a čtvrtém místě tu máme krásné třetí. Srážka světů nebo blízká setkání jiných druhů?

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2022

Po včerejším pátém místě tu máme čtvrté ve výroční anketě magazínu Full Moon. Brno vs. Brighton!

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2022

Pátá příčka Desky roku podle magazínu Full Moon přináší za rok 2021 pozoruhodné setkání, a takových nebude málo ani v dalších dílech tradiční ankety málo.

Šejkr #69: Open the gates!

Michal Pařízek 31.12.2021

A je to tady, poslední den roku. Bilancování nemám příliš v oblibě, ale nacházím na něm jednu zajímavou věc...

Šejkr #68: Přítulné bezpečí

Michal Pařízek 17.12.2021

Konec roku. Klasika. Jako by toho stresu nebylo celý rok dost, na závěr si to vždycky ještě vyšperkujeme...

Šejkr #67: „So be careful what you say for views...“

Michal Pařízek 03.12.2021

Nikdy jsem nehodnotil cizí motivace a odpovědnost, nebo dokonce jejich absenci. Jenže... i tenhle přístup vzal v poslední době za své.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace