Články / Reporty

Místo v paměti (The Rolling Stones)

Místo v paměti (The Rolling Stones)

Jiří Vladimír Matýsek | Články / Reporty | 11.07.2018

Je něco po půl čtvrté ráno, nemůžu usnout, viděl jsem The Rolling Stones, poprvé (a asi i naposledy) živě. Euforie z koncertu přemazává to slabší, čeho jsme se v Letňanech dočkali. Třeba poměrně tuctové hard rockery Gotthard, kteří si na cestě ze Švýcarska zapomněli přibalit alespoň špetku originality. Nebo Pražský výběr, který sice zahrál solidní průřez hity (od singlové Jó, já se mám až k Zubaté s tancem kostlivce), ale pozornost na sebe poutal spíše lehce sebestředný Michael Kocáb, který neopomenul připomenout svoji roli při organizaci prvního koncertu The Rolling Stones v Československu. Na fotkách, které během koncertu opanovaly boční obrazovky, byl totiž hlavně on v dobách onoho památného vystoupení Stounů na Strahově, zatímco Václav Havel, kterého chtěl připomenout, trochu ostrouhal a vlastně zůstal na jediné fotce.

Jde-li o samotné Rolling Stones, tady bylo vše na svém místě. Velkolepá stage, čtveřice pánů v letech a řádka hitů. Jen jednou (Ride 'Em on Down) připomněli poslední, z coverů poskládané řadové album Blue & Lonesome. Nejmladší deskou, z níž se hrálo, byla Tattoo You stará sedmatřicet (!) let. Start Me Up a mnohé další jsou však nesmrtelné klasiky a některým starším věcem (závěrečné Satisfaction, skákací Paint It Black či Jumpin' Jack Flash) zřetelně sluší hudebně sytější a modernější aranže. Přeci jen už to není to dřevní bílé rhythm'n'blues jako v šedesátých letech. Kapela svou hudbu posunula do nadčasové formy – tak si lze vysvětlit i to, že se na jejich koncertech potkávají fanoušci, mezi nimiž leží věkové rozpětí dvou generací.

Rolling Stones jeli na jistotu, setlist poskládali jako best of s několika příjemnými překvapeními. Potěšila Under My Thumb vzešlá z fanouškovského hlasování o píseň na přání, stejně jako Before They Make Me Run, kterou si společně s akustickým blues You Got the Silver střihl Keith Richards na postu zpěváka. Vyloženě nadchla Like a Rolling Stone, coververze od Boba Dylana, kterou kapela, ač je pro ni svým způsobem emblematická, živě moc často nehraje. Kupodivu vůbec nedošlo na balady. Lady Jane či Play With Fire už pánové nějaký pátek nehrají, ale že nedojde ani na Angie či Wild Horses? Otazník a lehce zvednuté obočí.

Čtveřice Jagger – Richards – Watts – Wood sršela energií na všechny strany. Pro publikum by se rozdali, byť je pravda, že ke konci Jagger působil, že se musí ke svým pohybovým skopičinkám nutit. Absolutně uvolněně působil Keith Richards – ale ten to asi jinak neumí. Usměvavý, s šibalským leskem v očích, ležérní až za hrob. Ronnie Wood, pohybově akčnější z obou kytaristů, je jistota; milé byly úsměvy Charlieho Wattse, který je pověstný svou kamennou tváří. Za to, s jakou lehkostí zvládli dvouhodinový koncert, se všem čtyřem dostávalo patřičné odměny v podobě divácké odezvy – takové, že se ve tvářích muzikantů objevovaly často až nevěřícné výrazy. Nějaké hecování ke zpěvu? Proč? Pražské publikum to obstaralo samo a výborně nazvučenou kapelu spolehlivě přehlušilo. Třeba v úvodu Sympathy for the Devil si Jagger mohl dát pěveckou pauzu.

Tahle kapela je unikum. Čtveřice, která dokázala lehce hanlivý termín „rockoví dinosauři“ přetvořit v něco svébytného, co překračuje hranice běžného koncertu. Vystoupení Stounů je zážitek – a ten pocit „bytí u toho“ je podstatnější než to, co se vlastně hraje. Ne nadarmo k Rolling Stones přináleží spojení „rock'n'rollový cirkus“. Instituce, firma na koncertní události, která je jedničkou ve svém segmentu trhu. A jako v ekonomice s tím spousta lidí nemusí souhlasit, ale nic moc s tím nenadělá. Jejich velkolepé divadlo umí zapůsobit.

Info

The Rolling Stones (uk) + Pražský výběr + Gotthard (sui)
4. 7. 2018 letiště Letňany, Praha

foto © Tomáš Rozkovec, musicserver.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.

Magické harmonie (Hackedepicciotto)

Jakub Koumar 17.02.2020

Uspořádat dobrý koncert je tak trochu alchymie, při níž se vždy musíte na něco spolehnout. Na co se spolehnul tenhle večer v Kaštanu?

Pomalý rozjezd, silný závěr – The Legendary Pink Dots

Vojtěch Podjukl 16.02.2020

V úvodu setu kazil dojem příliš hlasitý beat, basů mohlo být taky méně. Rozpačitě působily i prostoje mezi písněmi. Co bylo pak?

Žánrový cross mejdan s Indies Scope

Adéla Poláková 16.02.2020

Očekávaně dobře obstojí i DVA, které lze taky vidět po delší odmlce. Jejich světový hravý pop dokreslují animace Markéty Lisé... Oslava v Sonu byla opulentní.

Kytarovky vládnou všem aneb New Czech Indie Night

Maria Pyatkina 16.02.2020

„Grime vládne všem,“ tvrdíme v aktuálním Full Moonu, což možná platí pro Velkou Británii, ale v Česku vládnou kytarovky.

Všichni jednou umřeme (Hrubá hudba)

Adéla Poláková 13.02.2020

Beznadějně vyprodaný Kabinet Múz se pomalu plní. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie a ti starší si suverénně berou židle do předních řad.

Bizarní burleska (Lindemann)

Jiří Vladimír Matýsek 12.02.2020

Do Prahy přijel frontman Rammstein Till Lindemann se svým úchylným cirkusem. Bylo to málo, nebo dost?

Na kolech blackmetalových kolotočářů (Abbath)

Kremace 10.02.2020

Abbath pokračuje v odvykačce a šíří povědomí o poslední desce Outstrider a šestnáctá zastávka na evropské tour byla bez známek vysílení.

Nejen pro krajany - Altın Gün

Akana 09.02.2020

Nizozemsko-turecký sextet Altın Gün zaplnil Akropoli takříkajíc až po bidýlko především zásluhou místní turecké komunity.

Když rozbijete Teepee u oceánu

Sabina Coufalová 06.02.2020

Teepee přeskočili škatulku dream popu či romantického indie, kdy stavěli především na něžném vokálu, dvou kytarách a pár efektech.