Články / Reporty

Mistrovství jen tak mimochodem (Alfa Mist)

Mistrovství jen tak mimochodem (Alfa Mist)

Václav Valtr | Články / Reporty | 25.10.2022

Před koncerty bývám nervózní. Snažím se nemít přílišná očekávání a přijít do sálu s prázdnou hlavou připravenou na vše, ale náznak neklidu z toho, že umělec nedostojí svému jménu, často zůstává. A když se zadaří hektický den, kdy se do Prahy řítím na poslední chvíli a vyskakuji z auta asi minutu před začátkem, klidu to nepřidá.

Naštěstí vstup do sálu Paláce Akropolis je jako brána do jiného světa. Zahajují pomalé meditativní tóny, publikum je uvolněné a vnímavé a začínají předskokani, kteří něžně rozeženou roztěkanost. Slovinská formace Birds of Unknown ve složení tenor saxofon, zpěv + looper a basa představila zasněný výlet do světa zpěvu i šepotu, do klidu i rafinované a decentní excitace. Navíc šlo o dobrou volbu předskokanů. Ačkoliv je s headlinerem nepojí úzké žánrové sepětí, jejich výraz a technika byly skvělým úvodem, který sál perfektně naladil, a diváctvo je odměnilo upřímným potleskem.

Mimochodem je to dobrý pocit přijít na zajímavého interpreta a seznat, že sál je vyprodán. Jistě, fronty u baru a u šaten nejsou nic příjemného, ale vidět davy lidí nalákané skvělou hudbou je vždy potěšující. Řada diváků si na koncert musela počkat víc jak rok, protože byl z důvodu protipandemických opatření přesunut. Odtud zřejmě i atmosféra napjatého očekávání.

Hudba Alfy Mista je v některých ohledech nenápadná. Pod fasádou uhlazeného jazzu, který se místy přelévá v hiphopové beaty a neosoulový výraz, se ale ukrývá propracovaná struktura a spousta skvělých nápadů. Na rozdíl od jiných jazzových umělců jeho hudba není bombastická – neexploduje, nesnaží se prvoplánově zaujmout, ale rozprostírá se taková, jaká je. Když se člověk snaží vystihnout jeho tvorbu jedním slovem, dere se mu na jazyk slovo upřímná. A přesně takový byl i koncert.

Alfa Mist zaujal místo mezi dvěma klávesovými sety, obklopen kapelou ve složení kytara, basa, bicí a trumpeta. I přes projekci, která vytrvale hlásala klávesistovo jméno, koncert nebudil dojem, že jde o hvězdu a její doprovod; spíš jako by šlo o nezávazný koncert pár přátel, kteří srší nápady a spíše než před publikem předvádí své dovednosti jeden před druhým. Mist v průběhu celého vystoupení s úsměvem a nadšením sledoval své kolegy.

Ostatně bylo o co stát, protože do Prahy přivezl mladou, nadupanou sestavu, přičemž zdaleka ne všichni se řadí k jeho letitým spolupracovníkům. A tak jsme měli možnost slyšet dechberoucí skladbu Breath se zpěvem Kayi Thomas-Dyke – baskytaristky, která si „jen tak mimochodem“ střihla jednu z nejemotivnějších skladeb večera. Střídavě na trubku a křídlovku exceloval James Coups (mj. spolupracoval s Jacobem Collierem nebo Jorjou Smith).

fotogalerii z koncertu najdete tady

Prostor dostal i kytarista Jamie Leeming, jehož album Resynthesis vydal Alfa Mist letos na svém labelu Sekito. Z této desky jsme dostali i ochutnávku v podobě tracku Zen Garden, což jistě nejednoho diváka nalákalo k poslechu celé desky. Nejvýraznějším členem kapely byl bezesporu bubeník Nathan Shingler. Ať již šlo o jeho sóla nebo komunikaci s celou kapelou, pokaždé předvedl neskutečný a precizní výkon, kterým si získal celý sál - a neprošlo bez povšimnutí, že průběžně dopoval čokoládou. Ačkoliv na pohled mohl působit jako „hvězda na vzestupu“ či „nadějný mladý bubeník“, jeho výkony by spíš seděly k o poznání staršímu jazzovému matadorovi a výkřiky nadšení při jeho divokých sólech byly stejně časté jako nevěřícné kroucení hlavou.

Celkově to byl koncert nebývale vyrovnaný – žádná hluchá místa, žádné zbytečné skoky, žádná nejistota či škobrtnutí. Alfa Mist a plejáda fenomenálních hudebníků představili průřez jeho dosavadní tvorbou, ovšem zdaleka se necítili být limitováni studiovou podobou skladeb. Nejedna se dočkala zcela jiného střihu, zdynamizování struktury či změny v nástrojovém obsazení. Zmíněný žánrový mix se přeléval s lehkostí a nenuceností, a to, co může nepozornému posluchači znít jako takový „pohodový jazz“, se rozvilo s plnou razancí, např. ve skladbě Organic Rust nebo třeba v závěrečné Brian. Alfa Mist dostál své pověsti a ukázal, že v rámci živoucí britské jazzové scény má své právoplatné místo.

Info

Alfa Mist (uk) + Birds of Unknown (sl)
23. 10. 2022 Palác Akropolis, Praha

foto © Zuzana Jelínková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace