Články / Recenze

Mluvící hlava St. Vincent

Mluvící hlava St. Vincent

Zelenej | Články / Recenze | 13.03.2014

Současná královna prog/art rocku sedí na růžovém plastovém trůnu, a ačkoliv její čtyřicetiminutová řeč působí sebevědomě, nesnaží se nám nic vnutit nebo nastolit. Annie Clark alias St. Vincent k nám promlouvá o svých pocitech, zážitcích a obavách. S novým albem se postarala i o novou vizáž - bílofialové natočené vlasy trčící geometricky do prostoru. Vše dohromady to dává smysl: "I like taking things that are conventional and then just bending them slightly."

Což zároveň vysvětluje, proč je taková pruda snažit se St. Vincent někam zařadit. Ať se rozhodnu jakkoliv, vím, že nepůjde úhledně složit do žádné škatulky, aniž by jí kus nevyčníval. Noise-popový song Huey Newton se po epickém intru zvrhne do synth-kytarového chaosu a gradujících zkreslených chórů. Stabilnější Prince Johnny a I Prefer Your Love mohou zas na chvíli evokovat Lanu Del Ray nebo Madonnu. Testosteronové drásavé skřípění kytar sice působí anarchisticky, ve skutečnosti za nimi stojí profesionalita a léta zkušeností. St. Vincent dál staví na mistrně zvládnutém řemeslu (čti znásilňování strun). Živě je to ještě zajímavější, obzvlášť s nápaditou divno-choreografií sehranou s Toko Yasuda.

Nabízí se předloňská spolupráce s Davidem Byrnem (Love This Giant, 2012), takový zářez dokáže člověka ovlivnit, a Talking Heads tak zavanou z různých směrů: robotická image, motiv loutky, reakce na ožehavé téma odcizení v digitálním světě. Nesklouzne ale k patosu, zejména díky sarkasmu a sklonu k bagatelizování. St. Vincent vydává své texty za přepsané osobní zážitky a verše jsou občas až překvapivě doslovné.

Annie Clark se po letech odpoutala od labelu 4AD a zároveň jako by prošla jakousi dozrávací kúrou. Ve srovnání s předchozí sólovou deskou Strange Mercy (2011) je eponymní St. Vincent dospělejší a uspořádanější, což se odráží i ve skromnější paletě nástrojů. Na Strange Mercy sice byly nekompromisní hity, nové album zase překvapí jednolitou tváří a zajímavými melodickými nápady bez zdlouhavých momentů. Je tu důraz na rytmus, je to tanečnější, fajnové. Zároveň nejde o nic inovativního nebo přelomového. Všude je cítit autorský rukopis, typickými vysokými vokály počínaje a kostrbatými kytarovými riffy konče.

Oh what an ordinary day
take out the garbage, masturbate.

Info

St. Vincent – st (Loma Vista/Republic, 2014)
http://ilovestvincent.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.