Články / Rozhovory

Mogwai: Za hudbu ke komedii by nám museli dát balík peněz

Mogwai: Za hudbu ke komedii by nám museli dát balík peněz

Davo Krstič | Články / Rozhovory | 08.08.2014

Skotští Mogwai jsou pro mě filmovou kapelou. Přestože soundtracků zatím moc nenatočili, má jejich tvorba schopnost evokovat obrazy a scény. Musíte na ni mít náladu a jít jí naproti, což jde v nabitém festivalovém programu dost těžko, jak se mohli přesvědčit návštěvníci hodinového setu Mogwai na trenčínské Pohodě. Přestože jsou jejich skladby většinou rozvláčné a temné, mají členové Mogwai smysl pro humor, jak dokazují už názvy alb. Lídr kapely Stuart Braithwaite odpovídal na dotazy stručně, ale uvolněně a s úsměvem. Většinu času jsme se bavili, jak jinak, o filmové muzice.

Na novém albu Rave Tapes se netradičně objevují vokály. Kdo zpívá v tracku Blues Hour?
Já sám. Pak je tam ještě jedna skladba, ve které zní úryvek z jednoho rádiového vysílání. Líbil se nám, tak jsme poprosili našeho kamaráda Leeho z Ameriky, aby nám ho sehnal a poslal kopii.

Kdo rozhoduje o tom, jestli zrovna v téhle skladbě bude nějaký vokál?
Většinou to funguje tak, že ten, kdo skladbu napíše, má zásadní slovo při rozhodování, jestli tam vokál použijeme, nebo ne. Není to o egu, spíš to bereme tak, že tomu ten dotyčný nejlépe rozumí, protože je to jeho track, jeho nápad.

Vaše hudba si velmi dobře rozumí s filmy. Ve filmu Michaela Manna Miami Vice zní dvě vaše skladby, přičemž Auto Rock v úplném závěru nesmírně pomáhá emocionálnímu doznění snímku. Komunikoval s vámi Mann o užití skladby, řekl vám, kde a jak ji chce použít?
Ano, mluvil s námi o tom, dokonce nás požádal, zda bychom ji pro potřeby filmu nenahráli znovu. John (Cummings, kytarista skupiny, pozn. a.) odletěl do Los Angeles a tam tuhle skladbu upravil. Bylo to něco jiného, než když jenom poskytnete skladbu k užití, tady jsme se do toho více zapojili.

Vloni jste složili hudbu k francouzskému seriálu Les Revenants. Co vás na projektu zaujalo?
Vlastně to bylo tak, že nás tvůrci sami oslovili. Byli fajn, ten projekt se nám zamlouval, brali jsme to jako zajímavou příležitost. Ale primárně to bylo o tom, že prostě přišli s objednávkou. Samozřejmě věděli, jaký styl hudby chtějí. Mogwai asi nikdo nepožádá, aby udělali hudbu ke komedii, to by bylo hodně divné. Museli by nám dát hromadu peněz. (smích)

Jaká byla spolupráce s Clintem Mansellem při přípravě hudby k filmu Fontána? Podíleli jste se aspoň částečně i na skládání?
Ne, to byla čistě Clintova práce. Poslal nám, co složil, a pak jsme to společně nahrávali. Ale byla to skvělá spolupráce, navíc pro nás šlo o první zkušenost s takhle velkým hollywoodským projektem.

Máte nějaké oblíbené skladatele filmové hudby?
Určitě, z těch známých třeba Ennia Morriconeho, mám rád i filmovou hudbu od Tangerine Dream.

Mogwai nedělají zrovna muziku pro masy, přesto jste na Pohodě dostali možnost hrát na hlavním pódiu.
Popravdě, na tak velkém pódiu a před tolika lidmi moc často nevystupujeme, jsme zvyklí spíš na menší prostory. Ale kdykoliv jsme hráli na větším festivalu, byla to zábava a zážitek, takže jsme se těšili i sem.

Příští rok oslaví Mogwai dvacáté narozeniny. Plánujete k jubileu něco speciálního?
Zatím jsme se dohodli na tom, vydat k výročí kompilační album, nic dalšího se momentálně nechystá. Hovořili jsme taky o knížce, ale k psaní se zatím nikdo neodhodlal, takže to nejspíš neklapne.

Info

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Fred Madison

redakce 20.02.2020

V březnu Fred Madison pokřtí novou desku ve Valmezu, ale i jinde. Co si nechají donést do backstage, co je vyprudí?

Chelsea Wolfe: Budujem si svoju definíciu ženskosti

Lucia Banáková 19.02.2020

Byť na javisku sama a hrať prostý akustický song je náročné, ale je to pre mňa osobný rituál, príležitosť k rastu ako umelkyne i duchovnej bytosti, hovorí Chelsea.

Martin Mažári (Edison Filmhub): Tahle oscarová sezona byla perfektní

Jarmo Diehl 18.02.2020

Povídání s Martinem Mažárim o současné kinematografii, vnímání filmu jako takového i o tom, co ho dovedlo zrovna do filmhubu.

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.