Články / Rozhovory

Mogwai: Za hudbu ke komedii by nám museli dát balík peněz

Mogwai: Za hudbu ke komedii by nám museli dát balík peněz

Davo Krstič | Články / Rozhovory | 08.08.2014

Skotští Mogwai jsou pro mě filmovou kapelou. Přestože soundtracků zatím moc nenatočili, má jejich tvorba schopnost evokovat obrazy a scény. Musíte na ni mít náladu a jít jí naproti, což jde v nabitém festivalovém programu dost těžko, jak se mohli přesvědčit návštěvníci hodinového setu Mogwai na trenčínské Pohodě. Přestože jsou jejich skladby většinou rozvláčné a temné, mají členové Mogwai smysl pro humor, jak dokazují už názvy alb. Lídr kapely Stuart Braithwaite odpovídal na dotazy stručně, ale uvolněně a s úsměvem. Většinu času jsme se bavili, jak jinak, o filmové muzice.

Na novém albu Rave Tapes se netradičně objevují vokály. Kdo zpívá v tracku Blues Hour?
Já sám. Pak je tam ještě jedna skladba, ve které zní úryvek z jednoho rádiového vysílání. Líbil se nám, tak jsme poprosili našeho kamaráda Leeho z Ameriky, aby nám ho sehnal a poslal kopii.

Kdo rozhoduje o tom, jestli zrovna v téhle skladbě bude nějaký vokál?
Většinou to funguje tak, že ten, kdo skladbu napíše, má zásadní slovo při rozhodování, jestli tam vokál použijeme, nebo ne. Není to o egu, spíš to bereme tak, že tomu ten dotyčný nejlépe rozumí, protože je to jeho track, jeho nápad.

Vaše hudba si velmi dobře rozumí s filmy. Ve filmu Michaela Manna Miami Vice zní dvě vaše skladby, přičemž Auto Rock v úplném závěru nesmírně pomáhá emocionálnímu doznění snímku. Komunikoval s vámi Mann o užití skladby, řekl vám, kde a jak ji chce použít?
Ano, mluvil s námi o tom, dokonce nás požádal, zda bychom ji pro potřeby filmu nenahráli znovu. John (Cummings, kytarista skupiny, pozn. a.) odletěl do Los Angeles a tam tuhle skladbu upravil. Bylo to něco jiného, než když jenom poskytnete skladbu k užití, tady jsme se do toho více zapojili.

Vloni jste složili hudbu k francouzskému seriálu Les Revenants. Co vás na projektu zaujalo?
Vlastně to bylo tak, že nás tvůrci sami oslovili. Byli fajn, ten projekt se nám zamlouval, brali jsme to jako zajímavou příležitost. Ale primárně to bylo o tom, že prostě přišli s objednávkou. Samozřejmě věděli, jaký styl hudby chtějí. Mogwai asi nikdo nepožádá, aby udělali hudbu ke komedii, to by bylo hodně divné. Museli by nám dát hromadu peněz. (smích)

Jaká byla spolupráce s Clintem Mansellem při přípravě hudby k filmu Fontána? Podíleli jste se aspoň částečně i na skládání?
Ne, to byla čistě Clintova práce. Poslal nám, co složil, a pak jsme to společně nahrávali. Ale byla to skvělá spolupráce, navíc pro nás šlo o první zkušenost s takhle velkým hollywoodským projektem.

Máte nějaké oblíbené skladatele filmové hudby?
Určitě, z těch známých třeba Ennia Morriconeho, mám rád i filmovou hudbu od Tangerine Dream.

Mogwai nedělají zrovna muziku pro masy, přesto jste na Pohodě dostali možnost hrát na hlavním pódiu.
Popravdě, na tak velkém pódiu a před tolika lidmi moc často nevystupujeme, jsme zvyklí spíš na menší prostory. Ale kdykoliv jsme hráli na větším festivalu, byla to zábava a zážitek, takže jsme se těšili i sem.

Příští rok oslaví Mogwai dvacáté narozeniny. Plánujete k jubileu něco speciálního?
Zatím jsme se dohodli na tom, vydat k výročí kompilační album, nic dalšího se momentálně nechystá. Hovořili jsme taky o knížce, ale k psaní se zatím nikdo neodhodlal, takže to nejspíš neklapne.

Info

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Tomáš Tkáč: Akordů máš sedm - a dva jsou na píču

Lukáš Grygar 06.01.2021

"Tomáše jsem potkal v jeho pětadvaceti, teď si ke třicetinám nadělil druhou sólovou desku a navrch debut dvojice Něco něco, kterou tvoří s Alžbětou Trusinovou." Grygar zpovídá Tkáče.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Dan Bejar (Destroyer): V tu chvíli to poznáš

Jakub Peřina 06.01.2021

"Představte si, že je vám čtyřicet sedm let a vydáváte svojí dvanáctou desku. Jaké jsou vůbec šance, že bude jedna z vašich nejlepších?" ptá se Jakub Peřina v rozhovoru s…

Lukáš Heczko (Lodičky Dokořán): Válčíme s předsudky vůči Karviné

Golden Schwarz 18.12.2020

Iniciativa Dokořán se jmenuje sdružení, které už roky dělá Karvinou lepší. Jak se místu daří?

Miloš Hroch, Karel Veselý: Nechceme ghetto, kde se bavíme pořád ve stejné sestavě

Libor Staněk 15.12.2020

Playlisty temných nálad několika posledních dekád, které se přívalem společenských krizí stávají čím dál úzkostnějšími? Nejen o knize dua Veselý Hroch.

Bare Escape: Měli bychom chodit do ulic nadávat

Nela Bártová 14.12.2020

Měli bychom chodit do ulic více demonstrovat a nadávat. Snad brzy přijde událost, která vyvolá chybějící spontánnost, říkají Bare Escape, kteří letos chystají už druhou desku.

Full Moon 10: Šéfredaktorské tipy Michala Pařízka

redakce 10.12.2020

Poslední výběr nejlepších textů za deset let Full Moonu připravil šéfredaktor Michal Pařízek.