Články / Offtopic / / Movie/dox

Moje jediný přání je opakování (Na hraně zítřka)

Moje jediný přání je opakování (Na hraně zítřka)

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.07.2014

Lidstvo (už zase) čelí invazi šmejdů z vesmíru. Řádění matrixovských chobotniček má učinit přítrž plážová ofenziva nápadně připomínající vyloďovací jatka ze Spielbergova válečného opusu Zachraňte vojína Ryana. Jenže slibný plán končí fiaskem a poslední nadějí na záchranu se stává bázlivý PR manekýn Tom Cruise, který se proti své vůli ocitá v první linii, umírá a zmatený procitá nikoliv na onom světě, ale opět v den osudového výsadku. A pak znovu a znovu a znovu… Zní vám to povědomě? Jasně, kdo by neznal Hromnice s Billem Murrayem, jenže tentokrát funguje časová smyčka jako návyková videohra, během které procházíte jednotlivé levely a podobně jako ve Zdrojovém kódu Duncana Jonese sbíráte zkušenosti a zkoušíte vyzrát na nepřítele. Stejně jako se z Cruisova charakteru stává zapálený spasitel, mění se s každým dalším reloadem i divákovy sympatie. Zprvu prospěchářský strašpytel je rázem hrdinou, který pobíjí emzáky jako mouchy. Nelze mu nefandit.

Sledovat jeho misi je adrenalinový nervák v přímém přenosu, navíc technicky suverénní, takže od plátna neodtrhnete oči. Sugestivní vizuál podtrhuje pádný orchestrální soundtrack, který překvapivě nespáchal režisérův oblíbenec John Powell, nýbrž Christophe Beck, kterému jsou vlastní spíše komediálně laděné snímky. Akce je svižná a přehledná, její ztvárnění nezřídka povědomé. Jednou na vás zamrkají Cameronovi Vetřelci, podruhé zase Verhoevenova Hvězdná pěchota, přesto nemáte pocit, že koukáte na bohapustou vykrádačku. Liman je mistrem řemesla, vypráví vlastní příběh a od slavných kolegů si bere jenom tolik, kolik potřebuje. Nezapomíná na vtípky a naznačuje i romantickou zápletku, spojení obojího pak dodává filmu nečekaný screwballový podtext, kterému jde na ruku ideálně trefený casting. Vysportovaná Emily Blunt se vedle usměvavého Cruise neztrácí, naopak i přes věkový rozdíl čítající dvě dekády si drsně hláškující Britka maže hollywoodskou legendu na chleba.

Jenže i kdyby se režisér spolu s herci přetrhli, bez dobrého scénáře by to nemělo význam. Naštěstí dodal protřelý Christopher McQuarrie (Obvyklí podezřelí) se svými kumpány učebnicově gradovaný příběh, který nejenže ustojí Limanovo zběsilé vypravěčské tempo, ale zároveň dokáže vtáhnout do hry. Přiměje k přemýšlení, dokáže vykouzlit úsměv, i strachem sevřít půlky, a to všechno s neskrývanými ambicemi popcornového blockbusteru, který si na nic nehraje a chce především pobavit. A vydělat, tak jako každý epický biják s výbuchy a draze zaplacenými hvězdami. Přestože se odehrává v kulisách vybájené budoucnosti, navozuje pocit vypjatého zápasu o všechno a snaží se vypadat maximálně realisticky (my vs. oni – tady a teď). Na rozdíl od aktuální Pfisterovy Transcendence neobsahuje Na hraně zítřka žádný filozofický přesah, ani šokující pointu jako Nevědomí, loňské scífko agilního Cruise, jehož žánrová angažovanost je obdivuhodná. V Limanovi našel mazaného spoluhráče, který ví, že všechno dobré už tu bylo, a i když si v rámci žánru můžete dovolit prakticky cokoliv, publikum přešlapy neodpouští. I proto tvůrci servírují divákům naléhavou zápletku, která navzdory četným citacím typově spřízněných předchůdců působí i přes několikerá okénka v logice svěže a neokoukaně. Ne nadarmo se říká, že opakování je matkou moudrosti.

Info

Na hraně zítřka / Edge of Tomorrow
Režie: Doug Liman, 2014
www.edgeoftomorrowmovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.