Články / Reporty

Moravské lidovky? Jedině s americkým přízvukem. (Dálava)

Moravské lidovky? Jedině s americkým přízvukem. (Dálava)

Martin Řezníček | Články / Reporty | 12.04.2019

Příběh Dálavy zní trochu jako filmový scénář... Když začala zpěvačka Julia Ulehla pátrat po svých českých předcích, zjistila, že je pravnučkou vědce a etnografa Vladimíra Úlehly, který napsal knihu o lidových písních z oblasti moravské Strážnice Živá píseň. Jelikož kniha obsahuje i notové zápisy, seznámila se i s melodiemi, které ji zaujaly natolik, že se rozhodla přivést je k životu. Netrvalo dlouho a přišel první koncert v Česku, kde tento příběh pochopitelně rezonuje nejvíc.

Ulehla na začátku koncertu poznamenala, že koncerty u nás jsou pro ni velmi specifické. Zatímco v jiných zemích svá vystoupení doplňuje o překlady původních textů do angličtiny, tady by něco takové nebylo na místě. Na zpěvačce byla patrná i nervozita, kterou přisuzovala tomu, že tuzemské publikum textům skladeb rozumí, zatímco ona je musela složitě překládat a naučené je má vlastně foneticky. Po celou dobu se taky snažila mluvit aspoň v útržcích česky, čímž sama sebe rozesmávala. Stejný efekt to ovšem mělo na publikum, které si svým bezprostředním chování podmanila stejně dobře jako svým zpěvem.

Její silný vokál se klenul vysokým prostorem sálu a bylo snadné si představit, jak se rozléhá nad úrodnými lány moravského Slovácka. Hlas v jemných polohách pouze v doprovodu kytary nebo violoncella konejšil, v hlasitých momentech, kdy se rozezvučela celá kapela, sílil a nabýval kontur objemného sopránu. Pokaždé byl ale naplněný emocemi a plně prožitý. Prosté moravské texty se silným americkým přízvukem vytvářely jakousi zónu bezčasí a mimoprostoru.

fotogalerie z koncertu zde

Zcela zásadní byly nápadité instrumentace charakterizované elektrickou či akustickou kytarou Arama Bajakiana (John Zorn, Lou Reed, Diana Krall). Staré melodie v jeho rukou ožívaly rockovým feelingem, který zabředával do noisových a jazzových poloh. Jeho komplexní hra zahrnovala gradující sóla, hlukové plochy, perkusivní hru i jemné vybrnkávání; a v hlavě se tak vynořovala jména jako Jimmy Page, Jimi Hendrix nebo John Butler. V kombinaci se skvělou rytmikou využívající někdy spíše kmenové motivy dostávaly skladby opravdu zcela nový rámec.

Lidová píseň se v Česku (a obzvláště v Čechách) dostala z různých důvodů až na okraj pozornosti a kromě výjimek, jakými byly na přelomu tisíciletí kupříkladu Čechomor, nemá větší posluchačský dosah. Ani já nepatřím mezi nadšené vyznavače folklóru, nicméně jsou zážitky a kapely, které dokáží člověku změnit perspektivu a přinutí ho k zamyšlení, zda by tomu nemělo být jinak. Dálava.

Info

Dálava (us)
10. 4. 2019 Palác Akropolis, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ztratit se pod dusotem syntezátorů (Ritual Howls)

David Stoklas 24.05.2022

Těžký náraz do zdi syntezátorového hluku. Kdo čekal minimalistické temné country, musel být zklamaný.

Snad je to pocitem... (The Smile)

Jiří V. Matýsek 21.05.2022

Očekáváná premiéra ve Foru Karlín, jen s pár dnů starou deskou přijeli The Smile, alias boční projekt dvou hlavních tváří Radiohead.

Rapové (ne)vítanie leta (Denzel Curry)

Jonáš Sudakov 19.05.2022

V rozhovore s XXL z mája 2022 sa Denzel Curry označil ako najlepší žijúci rapper. Tento titulok obletel celým internetom, ale nikto mu príliš neoponoval... Živě ve Žlutých lázních.

Plameny a černý dým nad letištěm aneb Rammstein

Jiří V. Matýsek 17.05.2022

Rammstein můžeme vyčítat ledacos: přílišnou přímočarost, útoky na nízké pudy, kontroverznost a kdovíco dalšího...

Mé dojetí se tady snadno ztratí (Low)

Jiří Přivřel 14.05.2022

Low na svém aktuálním turné srdce Evropy míjejí, já zase minul jejich pražský koncert před třemi roky v Meetku. Bylo to v létě, byl jiný program, dodnes lituji. Z letošní…

GusGus každému z nás

Tomáš Kouřil 10.05.2022

Zastávky na turné GusGus k poslednímu albu se brněnská Fléda dočkala skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Stálo to za to?

Letmé, a intenzivní (Donaufestival)

Bára Jurašková 10.05.2022

Dvouhodinový dialog s publikem za sebou nechal kromě hudební vzpomínky hlavně chuť nepřehlédnutelné, bezpodmínečné laskavosti. Hyperpopová diva nutí publikum šílet...

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Akana 05.05.2022

Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea...

Zkrocený temperament Céu

Akana 01.05.2022

Písně, v nichž Céu kombinuje brazilské tradiční rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény.

Král pouštního blues (Mdou Moctar)

Jiří V. Matýsek 29.04.2022

Je to oprávněné, není to oprávněné, těžko říct. Našlápnuto Mdou Moctar vážně má. V MeetFactory hrál v české premiéře.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace