Články / Reporty

Mše (Leonarda Bernsteina) nadčasová i rozporuplná

Mše (Leonarda Bernsteina) nadčasová i rozporuplná

Martin Řezníček | Články / Reporty | 28.11.2018

Kněz tančící na oltáři či polonahé mužské postavy svévolně šplhající a věšící se na dřevěné kříže. To jsou scény, které v publiku při prvním uvedení Mše Leonarda Bernsteina v roce 1971 vzbuzovaly velké emoce, ba rozhořčení. Dnes, po téměř padesáti letech, už nemohou podobné výjevy šokovat, hra samotná ovšem stále dokáže vyvolat zjitřené pocity. A řečeno zcela upřímně, jsou to pocity nejednoznačné...

Spektakulární představení, které i přes zredukovaný ansámbl čítá kolem stovky účinkujících, je postaveno na propracovaných melodiích kombinujících klasickou hudbu, jazz a rock a velmi přesvědčivých výkonech Vojtěcha Dyka v hlavní roli Celebranta i ostatních sólistů a sborů. Libreto kombinuje angličtinu a latinu, občas také češtinu, což působí místy až úsměvně. Střídání jazyků jde ruku v ruce se střídáním stylů a nálad. Zábavné a strhující části přikovávají diváka k židli, pak ale děj zpomalí ve zdlouhavých a pro nezasvěceného také nesrozumitelných pasážích, kdy se dostavuje pocit, že mu v příběhu něco uniká. Do jisté míry je tím stupňováno napětí, do stejné míry je to frustrující. Přes velkolepé pojetí a obsazení pak nejsilněji působí části, kdy je Celebrant téměř sám, například když dává průchod svým pochybnostem stran víry a procítěným falzetem zpívá do ztichlého sálu otčenáš.

Zdrojem pohybností je mu přitom druhá nejvýraznější část obsazení "Street chorus", ztělesňující cynismus moderního světa; sbor je navíc doplňován, či dokonce zastiňován projekcemi promítanými na nesymetricky rozmístěných obrazovkách. Ty ukazují na problémy současné společnosti, a to ve velké šíři: konzum, plýtvaní, chamtivost, dětská práce, epidemie, devastace životního prostředí, kruté zacházeni se zvířaty, demagogie, násilí, fundamentalismus. Obrazů je takové množství, že téměř uniká podstata, zda je důležitější imprese, nebo sdělení. Není ani jasné, jestli se nám autoři inscenace snaží naznačit nějaké řešení nebo jen poukazují jinými prostředky na definovaný problém.

Mladý kněz nachází východisko ve víře v Boha, ve víře, která obrací hříšníky a učí milovat své bližní. Mezi řádky pak lze vyčíst, že řešením může být i hledání upřímnosti a lásky v sobě samém a k sobě samému, a především pak odmítnutí ignorance a přivírání očí nad problémy, které se nás zdánlivě netýkají. To je poselství, které do hry vložil už Bernstein. V inscenaci je díky naléhavým videoprojekcím uchopeno poněkud brutálněji, čímž je zastřen důraz na jednotlivce. Přes celkovou rozporuplnost však není zastřeno to, jak nadčasové, i když posluchačsky náročné veledílo Mše Leonarda Bernsteina představuje.

Info

Leonard Bernstein: Mass
26. 11. 2018, Forum Karlín, Praha

foto © Tino Kratochvil

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soundtrack do nového města (Black Marble & Panther Modern)

Sabina Coufalová 20.02.2020

Černá vládla všem. Snad nezavlaje i nad Kasárnami, hovory o budoucnosti karlínského prostoru se vynořovaly celý večer.

Efterklang v euforii. Archa též.

Veronika Mrázková 18.02.2020

Tak čistou a elektrizující radost není možné zažít často, byť se vám vystoupení líbí sebevíc... Stalo se v Divadle Archa.

Magické harmonie (Hackedepicciotto)

Jakub Koumar 17.02.2020

Uspořádat dobrý koncert je tak trochu alchymie, při níž se vždy musíte na něco spolehnout. Na co se spolehnul tenhle večer v Kaštanu?

Pomalý rozjezd, silný závěr – The Legendary Pink Dots

Vojtěch Podjukl 16.02.2020

V úvodu setu kazil dojem příliš hlasitý beat, basů mohlo být taky méně. Rozpačitě působily i prostoje mezi písněmi. Co bylo pak?

Žánrový cross mejdan s Indies Scope

Adéla Poláková 16.02.2020

Očekávaně dobře obstojí i DVA, které lze taky vidět po delší odmlce. Jejich světový hravý pop dokreslují animace Markéty Lisé... Oslava v Sonu byla opulentní.

Kytarovky vládnou všem aneb New Czech Indie Night

Maria Pyatkina 16.02.2020

„Grime vládne všem,“ tvrdíme v aktuálním Full Moonu, což možná platí pro Velkou Británii, ale v Česku vládnou kytarovky.

Všichni jednou umřeme (Hrubá hudba)

Adéla Poláková 13.02.2020

Beznadějně vyprodaný Kabinet Múz se pomalu plní. Zastoupeny jsou všechny věkové kategorie a ti starší si suverénně berou židle do předních řad.

Bizarní burleska (Lindemann)

Jiří Vladimír Matýsek 12.02.2020

Do Prahy přijel frontman Rammstein Till Lindemann se svým úchylným cirkusem. Bylo to málo, nebo dost?

Na kolech blackmetalových kolotočářů (Abbath)

Kremace 10.02.2020

Abbath pokračuje v odvykačce a šíří povědomí o poslední desce Outstrider a šestnáctá zastávka na evropské tour byla bez známek vysílení.

Nejen pro krajany - Altın Gün

Akana 09.02.2020

Nizozemsko-turecký sextet Altın Gün zaplnil Akropoli takříkajíc až po bidýlko především zásluhou místní turecké komunity.