Články / Recenze

Murder by Death, folkem a smrtí načichlá parta

Murder by Death, folkem a smrtí načichlá parta

mArcElkrIz | Články / Recenze | 20.02.2013

Neveselé, truchlivé jsou kraje smrti... Už několik let brázdí ulice, pláně, kluby šest schodů pod chodníkem a vůbec všechny ty nekonečné pohřby hlouček minesengrů s mrtvolně bledými tvářemi. Mandolíny, rolničky, smyčce a zajíkavé hlasy. Setkání s nimi bývají nenápadná, ale o to intenzivněji zařezaná do paměti. Objeví se a mizí. Bez větších ovací, oslepujících laserů a ukřičených mediálních kampaní. Potulní pěvci odkudsi ze sousedství s mošnami plnými morytátů a temných vizí. Nelíčeni. K tanci a poslechu nezahrají. Mandolíny, rolničky, smyčce a zajíkavé hlasy. Objeví se a mizí. Jizvy a smrt zůstávají.

Ne, nechci vás otrávit faktografií kolem téhle folkem a smrtí načichlé party (vyhledávat umí každej) a už vůbec často zmiňovanou a naprostou zmatečnou berličkou o podobnosti s Radiohead (na tohle fakt bacha, kdybyste se do toho vyhledávání přece jen pustili – tudy vlak nejede). Jen vás chci taktně upozornit, že by bylo zatracenou chybou tenhle proud ledové vody kolem ústředních setrvávajících pramenů Adam Turla, Sarah Balliet a Matt Armstrong minout, a pokud možno stručně vám popsat moji noční srážku s nimi. A pro tentokrát víc přehledně a bez postranních uliček. Takže, to bylo tak…

… dvaadvacátá hodina zmizela. Stejně jako někdejší silná a zřetelná (teď jen naťuknutí a spodní proud) rezonance sežehlých country songwriterů na předešlých albech MBD, červené se rozlévá v žilách a bledí vypravěči přicházejí. Vaši věrní ve smrti. Začínají tišeji než rakovina, okolí umlká, ohně vzrůstají, kompy hasnou, probíhá reinkarnace LCD v LSD, plameny pohlcují kosti, doklady a sušené výkaly. Bod nula. Konejšivě vtahující motiv mandolíny. Počátek návyku. My Hill. Jen vstup. Nech se vést. Mandolína, hlas a lupající reverb. Slast. Jedna ruka netleská, je lapena anebo uťata. Než stačíte odejít, chmury vás vcucnou a přesvědčí o svém kurevsky něžném obětí. Lost River. Zůstanete. Chvíli ještě něžně tisknete svoji tvář k jejich podrážkám a ostřím, ale během okamžiku házíte za hlavu protézy i firemní plány a zapomínáte na své malomocenství i nutnost uživit své blízké. Rozšířené zorničky. Zběsilý tanec. Straight at the Sun. Rouhačské myšlenky - křepčící skřeti, horečka, CBGB, Poe, Cash, Tiamat, Cave a Uma Thurman vstávají z hrobu. Zmatek, obsese a uhranutí. Jste uvnitř.

No Oath, No Spell - klenutá, vznosná litanie, s piánem, akustickou kytarou, podzemně dunícími bicími a především zpěvem nechtěně se dotýkajícím těch nejrudějších odstínů karmínového krále. Předzvěst blížících se vrcholků a extází. Ale nepředbíhat, nezastavovat, předčasně se neukájet a jen zostra dál! Stetson a probíjející garážové osvětlení. Jedna z mála upomínek na dřívější country poblouzněnou etapu - tryskem ubíhající I Came Around, ve které je však akustická kytara zcela omotána a zválena basovými linkami a elegantně padnoucím, rovně punkovým rytmem bicích. To ostatně platí i o následující Hard World, kde však přeci jen latexově dominantnější akustická kytara a hlavně komplikovanější melodie s molovými propady strhávají vše zpět do bezvýchodného víru noir-folku. A tradá - přirozený nenásilný přechod k Ditch Lilly a The Curse of Elkhart, k písničkářským litaniím s odtikávající atmosférickou mandolínou, šlehajícími klávesami a neúprosně houstnoucí atmosférou. Zatímco první zmiňovaná je konejšivou chvilkou, druhá běsní a vrní. Opakuj si: slast! Ta deska roste s každou minutou. Připraveni?

Vrcholně drásající Ramblin’. Klid střídá erupce bicích, violoncella a řevu. Intenzivní. Klavír v prázdnu a táhlé motivy temných hlubokých proudů. Velmi vydařené album. A prostorné, že se jím propadnete mnohem níž než ke dnu. Queen Mab. Vše se vrací, odráží a opakuje v neodhadnutelných dávkách a obměnách: ticho, temnota, mlha, smrt, mlha, temnota, ticho, šero, chlad, smrt, slast… a z toho všeho náhle promlouvá bezkrvý zpěv. Další hřeb do vrcholu. Klavír z vystříleného baru v rytmu chromé klisny, oprátka na krku a nástroje zechované k zešílení, s pohřební trubkou a basou napodobující lupající kosti. V tento okamžik, na tomto vrcholu již vskutku nesestřelitelní. Oh, to Be an Animal. Takřka zastavený čas. Nástroje už jen tušené, rytmus, co se rodí a bortí v posledních okamžicích. Vypravěč, který vás děsí i těší. Zbývá už jen sladká tečka na závěr. Akordeon, zadupané zbytky nadějí a oči prozřivší zmarem, durové akordy, odhodlané bicí, ohlodané kosti, jásot, nádvoří v transu...

Sladká tečka... a vstříc nové smrti!

Info

Murder by Death - Bitter Drink, Bitter Moon (Bloodshot Records, 2012)
www.murderbydeath.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace