Jakub Béreš | Články / Recenze | 02.12.2015
FKA twigs se na EP M3LL155X (Melisa) vzdaluje širokému poli posluchačů. Na první desce LP1 se o singlu Two Weeks dalo mluvit jako o hitu, navíc doprovázeném hezkým přívětivým videem. Toto už nehledejte - ani hit, ani video. Osmnáctiminutové EP je syrovější a těžce stravitelné, do popředí se dostává špinavost, která byla vždy postranním motivem. Aranže jednotlivých písní jsou neučesané až kakofonické a tušená popová líbivost, díky které drží pohromadě, je často přehlušena sonickým nátlakem. Nahrávka budí podobně úzkostlivé pocity jako poslední deska Björk, za kterou stejně jako za debutem FKA twigs stojí producent Arca.
FKA twigs je na M3LL155X prozatím nejdále statusu popové zpěvačky a nebýt mediální pozornosti, pramenící z její minulosti, extravagance nebo zasnoubení s hercem Robertem Pattinsonem, tak by se o ní takhle ani nepřemýšlelo. Zatímco milovníci avantgardní a vizionářské hudby ji budou uctívat coby popkulturní ikonu, pro davy bude spíše podivným cirkusovým exponátem.
Aktuální EP nepřináší hudební posun, spíše uzavírá předešlá témata, například v I’m Your doll explicitněji než kdy dříve zpívá o partnerské dominanci a submitivitě a s tím spojeném postavení žen v dnešní společnosti. Nejdále od předešlé tvorby je píseň In Time. V jindy chladné až apatické zpěvačce se probouzí vztek, který konečně proniká strnulostí a umělou stylizovaností. Zpestřením je krátká melodie vytěžená z japonské kultury, jejíž prvky si vypůjčuje čím dál více alternativních umělců (Xavier Wulf, Young Lean ad.)
Doprovodné šestnáctiminutové video je zatím největším vizuálním počinem FKA twigs, který je stejně důležitý jako samotná nahrávka. Krátká epická část se odehrává v náznacích, a tak neubírá pozornost písním, naopak je skvěle doprovází, s emocemi celkově pracuje více než kdy dříve. Nové EP není přelomové, spíše ukazuje, že zpěvačka dokáže obstát i bez producenta Arcy v zádech, a může sloužit jako odrazový můstek do nového vesmíru FKA twigs, v němž nejsou žádné limity.
FKA twigs – M3LL155X (Young Turks, 2015)
www.fkatwi.gs
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.