Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 23.04.2016
Pendluje mezi pouští v Riverside a Los Angeles, studuje obor digitální kompozice, hraje koncerty jako My name Is Ann! i coby Lenka Morávková na nástroj Bohemian Cristal Instrument, užívá si noční život klubové scény v LA a především pracuje na novém albu MNIANN! Takové je nyní životní tempo Lenky Morávkové alias Knoflenky, která od podzimu loňského roku studuje na Universtity of California Riverside.
Klubová scéna v LA na vlastní kůži? Především poměrně drsné podmínky, o kterých se českým kapelám a umělcům asi nezdá ani v nejhorších snech. "Na alternativní scéně tady všichni hrajou zadarmo a kluby razí přístup, že vám prokazují laskavost, když vás nechají zahrát. To byl pro mě největší šok. Tenhle autoritativní přístup mi dává dost zabrat a snižovat svoje podmínky po letech hraní mi nedělá dobře. Dost mě taky překvapuje přerozdělování peněz i na festivalech a větších akcích, kde to vypadá, že hudebník je ten poslední, na koho se myslí," popisuje Knoflenka, která si všímá i neobvyklé loajality a poslušnosti Američanů vůči místnímu systému. "Vlastně jsem v konstatním šoku, jak jsou Američani vůči systému poslušní a nic nikdy nezpochybnují. My máme o nich v Evropě podstatně jiné mínění. Já tady potřebuju porušit aspoň jedno pravidlo denně, jinak bych se necítila jako člověk," podotýká.
Všichni místní tak v podstatě horují pro Evropu a naše podmínky pro umění a hudbu. "Je hodně cítit, že v ČR mají i alternativní směry, kluby a festivaly často možnost příspěvků, grantů, podporu sponzorů nebo města. Tady je na klubovou scénu nasazenej typickej kapitalistickej systém finanční soběstačnosti, a to vytváří dost náročný podmínky. Dost a často o tom vedeme debaty," popisuje Knoflenka. "Podle mě v Evropě máme obecně pocit, že alternativní kultura je hybný motor progresu, a proto je potřeba ji podporovat, i když není finančně soběstačná. A to není z principu. Tenhle model tady ale neexistuje. Hodně mě zaráží, že všichni s těmi podmínkami souhlasí,” dodává s tím, že i přes dané podmínky scéna v LA doslova vibruje.
Každý víkend je tam spousta akcí, ať už DIY, nebo ve větších klubech. "Lidi jsou hodně otevřený všemu, k tomu je tu neuvěřitelná a až nebezpečná koncentrace atraktivních, kreativních a chytrých lidí. Vtipný mi přijde, jak spousta hudebníků jede v nějaký míře na lehce esoterický vlně, hodně je tu teď v módě vlna analogových synťáků. A pokud má někdo ambice dělat hudbu k filmu, tak samozřejmě není lepšího místa než LA – spousta mých známých se tím dobře živí, at už třeba Jonathan Snipes (Clipping.) hudbou k alternativním filmům pro filmy na Sundance festival, nebo spolužáci z UCLA, kteří dělají na hollywoodský produkce pro Hanse Zimmera nebo Gregson-Williamsona,” zní další část Knoflenčina reportu z LA scény.
Nový klip ke skladbě Wizard, který slaví svou premiéru, pak naznačuje, kam se bude dále ubírat zvuk a tvorba Knoflenčina dítěte My Name Is Ann! Dalo by se říci více experimentu a futurismu. "Skladba Wizard je jedna ze dvou novinkových skladeb na Shelter Remixes a ukazuje, kam moje hudba směřuje. Pracuju na novém albu a Wizard je jasný předvoj. Navíc ji hraju na všech koncertech jako bizarre taneční intro. Nástřel skladby vznikl jako domácí ukol na hodiny “composer and dancers” na UCLA s Bobem Eeenem (spolupracovník s Meredith Monk, např.) a pak to stačilo jen dodělat," popisuje KnofLenka.
Autorem videoklipu je česká videoartistka Aneta Železníková. S tou se KnofLenka seznámila, když na facebooku zveřejnila výzvu k režii k předchozímu klipu MNIANN!, The Forest. "Tehdy mě její estetika zaujala a tušila jsem, že náš čas přijde později. Když jsem řešila, kdo bude dělat Wizard, byla jsem si jistá, že přišel právě teď. Dala jsem Anetě vizuálně úplně volnou ruku, jen jsem jí poskytla pár představ, který o skladbě mám, o jakýmsi mystickým nebo magickým přesahu každodenní reality, prolínaní snů a skutečnosti třeba při nakupování v supermarketu, neb můj život takhle dost funguje. Tady jsem jí poskytla videa, které jsem natočila během mého pobytu na Sardinii a objevují se v klipu jako druhá vrstva. Už během našeho prvního skype rozhovoru bylo jasný, že jsme na stejný vlně, a první ukázka mě o tom jen přesvědčila. Klip byl pak v podstatě hotový na první dobrou, měnily jsme jen pár detailů. Musím uznat, že za mě je to zatím nejlepší z klipů, co MNIANN má, a nejlepší spolupráce," dodává spokojeně KnofLenka.
Ta se v létě na dva měsíce vrací zpět do České republiky. Krom jiného plánuje koncerty pro Name Is Ann! Pokud v období od půlky června do půlky srpna pořádáte festival nebo jinou akci, můžete se ozvat na: info@mynameisann. Zároveň vás zve na novou zvukovou, interaktivní instalaci s názvem Collapsoscape do galerie NOV v Pardubicích, která bude otevřena 8. července.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.
Libor Galia 28.08.2024
Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.
Mariia Smirnova 22.08.2024
„Každý kout Šibeniku vypráví svůj vlastní příběh a stojí za podrobné prozkoumání,“ říká zakladatel festivalu Ship.
Mariia Smirnova 19.08.2024
O začátcích, o hranicích mezi vysněnou prací a životem a o zázracích, které se dají tvořit s podobně smýšlejícími lidmi kolem. Rozhovor.