Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 07.11.2018
Holandští My Baby překračují stylové i geografické hranice už nějaký ten pátek a nic se v tomto ohledu nemění ani na jejich čtvrté studiovce Mouniaki: By the Bright of Night. Hudba samotná se však desku od desky vyvíjí a My Baby do sebe vstřebávají další a další vlivy, kterými svou hudbu obohacují a zaplňují.
Od postupného opuštění soulových náznaků na debutu se přenesli přes repetitivní kytarové riffy bluesmanů z delty Mississippi (Shamanaid, 2015) a letos jdou ještě hlouběji. Až ke kořenům blues v Africe, k šamanismu, k hudbě, která je naší přirozenou součástí, a tudíž je i nadčasová a široce srozumitelná. Pro My Baby je charakteristický transovní rytmus, který tentokrát dostává lehce modernější parametry (For a Change), jindy je více elektronický (titulní By the Bright of Night), onde se drží v pozadí (Supernatural Aid), jindy je nosným prvkem skladby (Shadow Dancer). My Baby tak mažou jakékoliv žánrové propasti a přímo propojují nenásilně použité prvky world music s dusající (téměř) taneční rytmikou. Ale ono je to vlastně totéž, šamanské tance a dance párty. Jen v klubech jako by se často vytratila mystika, kterou My Baby vrací do hry.
Tahounem My Baby je Cato van Dijck, zpěvačka s výrazným, specificky zbarveným hlasem. Nejvíce jí sedí zasněná vypravěčská poloha spojující dávné s přítomným. V jádru alba stojí nadčasový příběh o hrdinovi Mounaikim a jeho proměně, protagonistou je ale sama hudba. Příběh jako takový se do popředí netlačí, je jen sotva viditelným vláknem, které spojuje hudební universum. Hudba je společný jazyk a My Baby ho ovládají na úrovni rodilých mluvčí.
My Baby – Mouniaki: By the Bright of Night (Prehistoric Rhythm, 2018)
fb kapely
živě:
My Baby (nl)
14. 11. 2018 20:00
Futurum Music Bar, Praha
fb událost
Dušan Šuster 29.11.2023
Nielenže sype bary v pozoruhodne vysokej kadencii, navyše sa dokáže prispôsobiť rôznym beatom, vo vhodnej chvíli pozmeniť rytmiku a šikovne akcentovať rýmy.
Jiří V. Matýsek 14.11.2023
Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky.
Richard Michalik 13.11.2023
Jasper Marsalis aka Slauson Malone 1 si okolo svojej osoby za krátky čas dokázal vytvoriť malý kult nasledovateľov a to i napriek tomu...
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Veronika Jastrzembská 16.08.2023
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star...
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Andrea Kubová 30.07.2023
Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?