Karolina Veselá | Články / Reporty | 24.10.2022
Po osmnácti letech existence Snarky Puppy, multižánrového tělesa pohybujícího se mezi jazzem, funkem, fusion a R&B, se konečně dostalo i na dvě největší česká města a texaský kolektiv zde odehrál hned dva večery po sobě. Už z fotek a komentářů na Facebooku bylo zřejmé, že Brno uvítalo kolektiv vřelou atmosférou a plným sálem, a stejně tak tomu bylo i v Praze, kde Snarky Puppy vystoupili v rámci festivalu Prague Sounds. Velký sál Lucerny se rychle plnil, v publiku se dalo potkat spoustu českých hudebníků i zahraničních fanoušků.
Odbitím osmé nastoupila jásavě vítaná menší kapela a neinformovaným chvíli trvalo, než jim došlo, že jde o předskokany. Mást mohl nezaměnitelný bubeník Jamison Ross, jeden z novějších členů Snarky Puppy, po příchodu zpěvačky Maliky Tirolien ale bylo jasno. Ta diváky nešetřila a společně s bubeníkem, kytaristou a dvěma klávesisty publikum během pěti skladeb horlivě hypovali. To je odměnilo hlasitým potleskem, své síly si ale schovávalo na později.
Sál ze začátku 20. století se velmi brzy proměnil v nepříjemnou výheň a diváci se s přibývajícím časem snažili dostat blíž a blíž pódiu, které nebylo dostatečně vysoko, aby poskytovalo komfortní podívanou. Pár minut po deváté se na scéně objevil leader Michael League společně s dalšími spoluhráči a horko se stalo nepodstatným. Koncert otevřeli beze slova skladbou Keep It on Your Mind z nového alba Empire Central a nebylo pochyb, že si večer hodlají užít stejně jako natěšené publikum.
Narozdíl od devatenácti členů na desce je koncertní podoba Snarky Puppy zeštíhlená na deset, i tak je pódium zastavěno nástroji. Kromě basy a kytary jsou všechny pozice zastoupeny dvakrát, někteří nástroje střídají, každý hudebník má však jasně vymezené místo. Prostor pro sólo dostal kromě perkusisty a Leaguea úplně každý, ale i bez toho je projev každého z nich dobře čitelný. Přeci jenom kolektiv se skládá z kapacit a každý jeden mohl v Lucerně stát se svým sólo projektem. Pokud by bylo nutné vyzdvihnout pouze jednoho, byl by to zmíněný bubeník Ross, ze kterého bylo těžké spustit oči.
Příjemným překvapením byli dva hosté. První z nich, český jazzový pianista Jiří Levíček, byl na texaské univerzitě Leagueův spolužák a dokonce spolubydlící. Když mu basák den předem s nabídkou zavolal, Levíček ochotně souhlasil a s kolektivem suverénně odehrál jednu z nejnáročnějších skladeb alba Belmont. V následující písní hostoval naopak Leagueův pedagog, trumpetista Philip Lassiter, který dnes vystupuje v Jazz Docku.
Téměř všechny skladby, které Snarky Puppy ten večer hráli, byly z nového alba a bylo zřejmé, že je většina publika neslyší poprvé. Lidé si pobrukovali melodie, nadšeně odměňovali každé sólo potleskem a vychutnávali si nepopsatelnou atmosféru, kterou hudebníci na pódiu vytvořili. Většinu skladeb League odklepával a bylo vidět, jak dobře jsou na sebe hudebníci napojeni. Házeli po sobě pohledy, posunky, pohotově reagovali na hru spoluhráčů. Vše doplňovala vkusná animace znázorňující panorama města Dallas, kterému nahrávka vzdává hold. Ve vzduchu zůstala viset pouze jediná otázka, na kterou se dostavila i odpověď. Ano, bude přídavek a ano, bude to Lingus!
Prague Sounds: Snarky Puppy (us) + Malika Tirolien (us)
23. 10. 2022 Lucerna, Velký sál, Praha
foto © Štěpán Rusňák
Michal Pařízek 29.11.2023
Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.
Eva Karpilovská 28.11.2023
V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.
Tomáš Jančík 26.11.2023
Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.
Dominik Polívka 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.
Kryštof Kočtář 24.11.2023
Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.
Michal Smrčina 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...
Lukáš Grygar 22.11.2023
Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.
Jiří V. Matýsek 21.11.2023
Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.
Ondřej Pěkný 18.11.2023
A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo?
Filip Peloušek 15.11.2023
Když se o pár měsíců později blížím šlehaný štiplavým podzimním větrem přes Hlávkův most k Fuchsu, mám tušení, že tentokrát dostanu trochu jiný druh zážitku.