3DDI3 | Články / Offtopic / / Komix | 28.04.2020
„Po všechny ty roky mám v hlavě vypálené obrazy. Jak moje rodina umírá prostřílená skrz na skrz. Jak se rozlétají vnitřnosti a všude cáká krev. Kdykoliv jsem na ně pomyslel, viděl jsem je takhle. Jenže teď je vidím, když žili. Vidím svoje děti, dívají se na mě chladně, jako na cizího. Vidím ženu, stojí v kuchyni a opatrně mě koutkem oka pozoruje...”
Současnost: Frank Castle má zpřelámané všechny kosti a je zavřený ve vězení. Přemítá, jestli se má nechat konečně zabít. Minulost: Frank Castle se vrátil z Vietnamu domů, kde ho přivítala s otevřenou náručí jeho krásná žena a dvě děti. Připadá si jako ve vězení. Přemítá, jestli se raději neměl nechat zabít.
Třetí pokračování znovuzrozené série Punisher: MAX pojal scenárista Jason Aaron jako vzpomínku na Castleův návrat z války. Návrat vraždícího stroje, který musel potlačit svou přirozenost a čekal ho nejhorší úkol v životě... nikoho nezabít. Prázdný pohled vojáka hledajícího své místo ve světě není nic neobvyklého. Je to téma zpracované mnohokrát ať už v literatuře nebo filmu, za všechny jmenujme Eastwoodova Amerického Snipera (protože Chris Kyle byl Punisherovým velkým fanouškem), ale asi nikdy tak depresivně. Bezduché procházení domem, který měl být jeho domovem. Stále stejný výraz v obličeji – při jídle, při sexu, při práci na jatkách – děsí svou vyrovnaností. Je to ten samý výraz, který má Castleův obličej o třicet let později za vězeňskými zdmi. Mýtus o Punisherovi dostává těžkou ránu. Vyprávění na něj vždy nahlíželo jako na oběť masakru, ale Aaron z něj dělá spoluviníka. Psychicky ho zničil a stačil mu jeden fanatik, který se do něj vžil a dokonale pochopil (viz Bullseye – recenze na druhou část), co byl za člověka.
Kresba staví na kontrastu. Steve Dillon vedle sebe dává políčka vzpomínek a aktuálního dění. Zdůrazňuje podobnost mezi domovem a vězením, zdůrazňuje prázdnotu pohledu hlavního protagonisty. Soustředí se na oči, nicotou a smrtí otupělého muže, který již není schopen fungovat jako dřív. Dokáže pouze zabíjet, jen tehdy jeho oči nepřipomínají figurínu, ale člověka. Člověka plného nenávisti k sobě samému.
Frank je jednoznačným vrcholem série. Úvodní stránky bez akce, s polámaným Punisherem připoutaným k posteli a přemítajícím nad posledními slovy své manželky před smrtí, by měly vyděsit každého psychicky zdravého člověka. Působí mnohem silněji než jakákoliv krvavá akce plná barvitého násilí. Aaron uchopil postavu nejrealističtěji, jak mohl, a poslal Castlea bojovat tu nejtěžší bitvu. Bitvu s pochybnostmi o vlastním poslání.
recenze Punisher MAX: Muž z kamene zde
Jason Aaron, Steve Dillon – Punisher MAX 3: Frank (BB/art, 2020)
web nakladatelství
3DDI3 07.02.2021
Místo vězení nebo pobytu v Arkhamském ústavu musí bojovat proti obřím monstrům nebo anarchistům. To vše nyní pod kontrolou talentovaného českého scenáristy Aleše Kota.
3DDI3 30.01.2021
Naivní a mizerně zrežírovaný příběh plný nelogických zvratů a děsivých poselství mohl naznačovat, že komiksový předobraz taky za moc nestojí. Není to tak.
3DDI3 23.01.2021
Mystická noirová série o nesmrtelné krásce Josephine se schopností svést jakéhokoliv muže dospěla do svého konce.
3DDI3 05.01.2021
Úvahy o vlastní neschopnosti, ztráta prestiže i sebeobelhávání jsou témata v komiksu, jako je Doctor Strange, dosud neprozkoumaná.
3DDI3 19.12.2020
Svazek Návrat do minulosti je nostalgickou vzpomínkou na zlaté časy Marvelu i ostrou kritikou zkratkovitých moderních řešení.
Martin Šinkovský 12.12.2020
Okamžitě bylo jasné, že oba tvůrci kašlou na všechny zavedené postupy a svým subverzivním stylem nekompromisně tlačí Tankerku ke kultovnímu statusu.
3DDI3 05.12.2020
V období nejistoty se lidé chtějí o někoho opřít. Kdo může být lepší než válečný veterán, člověk, jehož morální integrita je bez poskvrnky?
3DDI3 28.11.2020
Lidstvo decimuje světová pandemie, ekonomika se krutě propadá. Živelné pohromy ničí majetky, berou životy, demonstrace jsou na denním pořádku a na Středním východě stále zuří války.
3DDI3 19.11.2020
Až nečekaně civilní a minimalistické finále se vyznačuje pomalým budováním ztracené zabijácké reputace, využívaje klasickou strukturu boxerského filmu.
Martin Šinkovský 07.11.2020
Autor mangy Kentaró Miura vyryl mohutnou brázdu do dějin komiksu, kterou jsme mohli znát jen z originálu či televizního seriálového zpracování z 90. let.