Články / Reporty

Nechceme přece zabít trombonistu, nebo ano?

Nechceme přece zabít trombonistu, nebo ano?

Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 06.03.2013

Směska hudebních stylů, o které se Firewater opírají, mě trochu děsila. Něco mám rád (punk, klezmer), něco snesu (world music, salsa, mambo) a něco vysloveně nesnáším (ska). Doufal jsem, že toho skáčka nebude moc a zvukař z toho nenavaří eintopf nebo dort pejska a kočičky. Stejnětak jsem doufal, že si vezou vlastního zvukaře; nevím proč, ale až na pár výjimek to u nás vlastními silami neumíme – bývá to slušné, dobré, ale proč ne výborné?

Některé skladby Firewater se mi líbí, něco jsem znal už z dřívějška (asi z rádia?), někde mě zaujal třeba jen motiv nebo riff, který jsem v rychlosti naposlouchal z ukázek na iTunes. Ska, to je asi od slovesa SKÁkat, ne? Budu se muset držet někde vzadu, abych nemusel na ska skákat. To jsem naposledy dělal asi před čtyřmi lety na koncertě Biohazard v Abatonu a málem dopadl jako ten nešťastník z koncertu Lamb of God.

Náštěva Rock Café byla moje premiérová. Na zvukovou izolaci bylo evidentně vynaloženo dost peněz, žel nezbylo na vzduchotechniku, takže i když jsem neviděl mnoho kouřících, oblečení mi smrdělo jako po víkendu tráveném v hospůdce páté cenové skupiny. Nejsem militantní nekuřák, ale proč, ksakru, musím smrdět? A když s rostoucími cenami cigaret klesá i kvalita toho, co lidé pálí, už ani to pasivní kouření není požitek jako kdysi... Kouřilo se všude (a nejparadoxněji i v zákulisí), přestože trombonista ústy frontmana Toda A několikrát poprosil, aby si lidé nechali cigaretu na později. „You don’t want to kill the trombonist, do ya?“

Začalo se krátce po deváté a informace nelhala: naživo jsou Firewater opravdu skvělí. A dokonce zvuk byl dobrý! Zprvu se mi zdál tišší, ale zvukař logicky a správně během koncertu pomalu přidával na hlasitosti. Zpěvu bylo dobře rozumět – i neangličtináři zachytli a porozuměli mnohým slovům. Kdybych byl pánem šavlí, přidal bych na trombonu, více to mohlo cinkat a naopak bych lehoulince ubral zpěvu, ale jen pro místo, kde jsem stál. Jinde to mohlo být jinak a lékárenské dovažování by bylo na nic. Setlist by ze mě, bohužel, nedostala ani CIA na Guantanámu. Něco jsem poznal podle názvu, něco si dokonce zapamatoval: A Little Revolution, Feeling No Pain, This Is My Life. A spousta skáčka.

Sál nebyl přeplněný, takže kdo chtěl, mohl si pod pódiem pohodlně zaSKÁkat a zazpívat nebo zařvat. Kdo ne, mohl si ve střední části jen poposkočit a vlnit se do rytmu, vzadu postávat nebo popocházet a v klidu popíjet. Poslední dobou raději chodím na koncerty, kde se může sedět nebo se na festiválcích procházet a povalovat se – stát na místě hodinu nebo déle je vražda pro kolena i záda. Sám od půlky koncertu trpím, těším se na konec a vůbec si to neužiju. Ale Firewater jsem si užil, i když hráli odhadem solidní hodinku a půl, ale na (druhý) přídavek se zlákat nenechali. Místo toho vzali na jednu z posledních písniček na pódium několik diváků, aby si s nimi zatancovali.

Merchandise kapely opět bída! Tentokrát bylo na prodej, až po koncertě, jen pár kousků cédéček (za 300 Kč) a elpíček (za 400 Kč), navíc jen poslední titul International Orange! Ale i když jsem několikrát psal, že desku bych si nekoupil, nepřepálil a dokonce ani nestáhl, neodolal jsem a jeden asfaltový kotouč stejně zakoupil. Nejsem nemocný?

Info

Firewater (usa)
úterý 5. března 2013
Rock Café, Praha

foto (c) Yoselito Tagarao 2012

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace