Ema Klubisová | Články / Reporty | 10.11.2022
Každý koncert začína neskôr, vieme. Dve hodiny mi už od singapurského non-binary projektu Yeule prišli ako veľa. Síce som polovicu noci strávila v rade na točitom schodisku pražského nezávislého kultúrneho priestoru Underdogs’ a sledovala ospalo-apatické tváre ostatných, no atmosféra akcie na tom prekvapivo neutrpela. Dekadentné podzemné priestory presvietené farebnými tlmenými neónmi a citeľná inkluzivita. Pre alternatívny post-gender vesmír, v ktorom sa druhá a najnovšia štúdiovka Glitch Princess nesie, je Underdogs’ dokonalý. Organizovali glitter.hit a A.M. 180 collective.
Po hodine a pol od plánovaného začiatku vystúpili s industriálnym sci-fi energickým dj setom rezidenti olomouckého PAFu Gertie Adelaido. Bola to pestrá všehochuť pretkaná prevažne repetitívnymi továrenskými zvukmi a rozbitého skla, ktoré pripomenuli skoré experimenty vtedy západo-berlínskych Einstürzende Neubauten. Potom vyskočili na stage Yeule s pre nich typickým temno-digitálnym zvukom.
Polovica tracklistu bola z Glitch Princess a druhá polovica zo známejších songov z ich debutového lpčka Serotonin II. Na stage prišli s uvoľnenou náladou ako hudobníci, performeri a kyborgská entita Nat Cmiel, ktorí sú protagonistami sveta Glitch Princess. Projekt Yeule bol vytvorený na základe Natiných nedostatočných schopností spojiť sa s offline svetom a slúži ako most medzi nimi a nami. Čo sme v Underdogs’ videli, bol stret týchto dvoch svetov. Transakcia publika a umelca.
Počas koncertu padla aj manifestácia vzťahu Nat k digitálnu – Pixel Affection. Mnohých potešili, keď zobrali do ruky bielu elektrickú gitaru a zahrali zvukovo asi najminimalistickejší song Glitch Princess - Don’t Be So Hard on Your Own Beauty. Intímna, textársky geniálna výpoveď nestratila na sile ani pri živom vystúpení.
Každá časť koncertu sa držala v subtílnej, temnej, ale éterickej atmosfére. Od digitálneho veku Serotonínu II k ambientnom podloženej nedokonalosti Glitch Princess. Počas vystúpenia sme všetci stáli a sledovali nežnú entitu zhmotňujúci priepasť, na ktorej hranici občas balansuje asi každý. Práve táto práca s vnútrom, ktorá sa naplno prejavila v jej „nedokonalom“ albume, je to, v čom spočíva ich unikátnosť.
yeule (us) + Gertie Adelaido
7. 11. 2022 Underdogs', Praha
foto: se svolením yeule
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.
Ema Klubisová 03.12.2022
Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.