Články / Reporty

Nejen na vlně italského diska (CPH:DOX)

Nejen na vlně italského diska (CPH:DOX)

Bára Gadlinová | Články / Reporty | 04.04.2019

Některé filmy člověku utkví tak silně, že druhý den se budí s jejich útržky před očima. Jako bych si sama pro sebe schovávala to nejlepší z festivalu až na jeho konec. Touha po něčem ponure severském byla zažehnána, chuť ponořit se do opojných osmdesátkových rytmů taktéž. CPH:DOX potřetí.

Hranice všeho se rozpíjejí. My nosíme pašované tenisky a džíny, chceme být ve všem jako Američani a dýcháme svobodu plnými doušky, na východ od ráje to mají trochu jinak. Snímek 3OHA (Zóna) sleduje několik generací v postsovětském Rusku, od osmdesátých let až do současnosti. Režisér Lauri Randla vytvořil vizuální báseň z úryvků konverzací a náhledů do soukromých životů, postavy v rozostřených záběrech bloudí polemi i ulicemi, válí se po kobercích ve vybydlených bytech a vtipkují o své bezcílnosti. Nový extatický pocit svobody a možnosti překročit trosky železné opony se střetávají s realitou a praktickými zábranami při snaze doopravdy odejít. Třeba zrovna do východního Berlína, který jim tolik připomíná domov a dětství. O dvacet let později se fascinace vším neruským smrskla na obsesi sociálními sítěmi a snahu přiblížit se světu za hranicemi alespoň stylem oblékání a mluvou. Pohled na ruskou ztracenou generaci se dá brát jako druhá strana mince dokumentu Putin’s Witnesses, o které jsme psali minule.

Po skončení promítání se vestibul kina Aveny-T v městské části Frederiksberg přeměnil v improvizovaný boiler room a djové začali hrát tlumené melodické tracky, které připomínaly soundtrack z právě promítaného filmu. Pivo Anarkist, které je jedním z partnerů festivalu, navíc bylo zadarmo.

V dokumentu The Other Munch nás režisér Joachim Trier, tvůrce filmů jako Reprise nebo Oslo, 31. august, provází přípravou expozice děl Edvarda Muncha. Vidíme norského spisovatele Karla Ove Knausgaarda, kterého Munchovo muzeum v Oslu požádalo, aby dal dohromady novou přehlídku dost možná nejvýznamnějšího národního umělce, známého vyobrazováním bolesti, strachu, temnoty a ponurých scenérií. Knausgaardovým cílem bylo vytvořit výstavu, která nevypadá tradičně, výstavu, která je barvitá, živá a je do ní mimo jiné zarhnuto mnoho kreseb, které většinou zůstávají ukryté v archivech muzea. Za tímto procesem stály měsíce výzkumu a četné návštěvy lokací, kde Munch tvořil a kde žil. Trier, kterého spisovatel přizval, aby zdokumentoval celý proces, Knusgaardovi posloužil i jako partner pro konverzace o dílech samotných.

Celý festival uzavíralo promítání tří kraťasů v podzemním klubu Hotelu Cecil. Za zmínku stojí jeden – Distant Planet: The Six Chapters of Simona, psychedelická retrospektivní analýza kořenů italského diska. Snímek klade spoustu otázek po původu stylu a nechává nás nahlédnout za oponu italské hudební scény v osmdesátých letech. To vše prizmatem tehdejší hvězdy Simony, která se setkává se svým hudebním partnerem a producentem, vzpomíná a je konfrontovaná se svou tehdejší pěveckou i taneční produkcí, což je stejně komické, jako empatické.

CPH:DOX je z těch uvolněnějších filmových festivalů. Žádné přehnané fronty ani obavy z toho, že na vás nezůstane místo. Mezi hlavní témata letošního ročníku patřily filmy věnované silným ženám, kontrastům staré zlaté časy vs současná společenská situace v různých geografických podmínkách anebo klimatickým změnám. Dokumenty se sociální tematikou zas bez ostychu napadaly naše smýšlení a hodnoty a nabízely pohled za roušku toho, co je o daném tématu běžně dostupné. CPH:DOX jde za hranice všední dokumentaristiky, dokáže vzdělávat, rozesmát i přikovat do křesla.

Info

CPH:DOX 2019
20. - 30. 3 2019, Kodaň

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Z predátora obětí. A naopak (Panthera, 420PEOPLE)

redakce 11.09.2019

Pět šelem v kleci pomalu krouží a soustředěně, hladově vyhlíží. Přichází Panthera...

Netančilo se: HTRK

redakce 09.09.2019

Začalo to drtivým duněním pomalých basů. Kytara jen probleskovala, zpěv se blížil spodní hranici slyšitelnosti. Tak HTRK znít neměli...

Neobyčejně obyčejná Courtney Barnett

redakce 07.09.2019

Sebeironická vypravěčka i zuřivá punkerka. Ultrasympatická bytost, s níž byste moc rádi strávili noc. A spíš než co jiného tím mám na mysli...

Ty už odcházíš? (Courtney Barnett)

redakce 07.09.2019

To není její věta, neodpustila jsem si říct nahlas. Patří snad Carrie Fischer a mně se příčí, když je cizí věta tou nejzajímavější částí textu...

V tempu. Ariana Grande

redakce 06.09.2019

Průhledná ledvinka za osm dolarů, se stejnou cenovkou průhledná taška i kabelka. Nad nabídkou oficiálního webshopu s merchandise Ariany Grande se nelze než pousmát.

Ve spleti harfy, na pláni cella: Mary Lattimore, Julia Kent

redakce 06.09.2019

Svým oblíbeným vtipem uváděla americká harfenistka Mary Lattimore kompozici nazvanou The Warm Shoulder, prý romantickou.

Jiná opera, jiné zvuky: Ostravské dny 2019

redakce 02.09.2019

Když Morton Feldman oslovil Samuela Becketta s žádostí o libreto, oba se okamžitě shodli na tom, že operu nesnáší. Úměrně tomu v Neither absentuje většina jejích specifik, například děj.

Magická krajina blikající žárovky (Aluk Todolo)

redakce 30.08.2019

Aluk Todolo aneb jak z mála vydolovat hodně. Platí to o jejich hudbě, platí to i o vizuální stránce koncertu. A sklepní ráj Underdogs' tomu dal ideální prostor.

Tohle není jen další písničkář (Hozier)

redakce 29.08.2019

Když zazní rozvážná Talk z letošní desky, v duchu si říkám „To je ono! Právě za to ho mám ráda – za ty temné polohy, z nichž mrazí v zádech“.

Acidová bouře The Warlocks

redakce 29.08.2019

Už během prvních tónů písně Disfigured Figure z nového alba Mean Machine Music bylo zřejmé, že nepřivezli žádný hippie oceánský zefír z minulých let...