martin | Články / Recenze | 13.10.2014
O tom, jak se album Songs of Innocence znenadání objevilo v telefonech po celém světě, už se napsalo dost. Takto snadno jsem se k novému produktu firmy U2 dostal i já. Bono a spol. správně pochopili, že peníze nenajdou u posluchačů, kteří raději stahují, než kupují, ale u korporací, pro které není problém si koupit umělce k reklamním účelům. Spojením s Applem se kapele podařilo upoutat pozornost, rozšířit svoji hudbu opravdu masově a připravit si slušný podklad pro další úspěšné megaturné. Mě to neuráží, oceňuji chytrost a inovaci. Skutečné fanoušky U2 (a že jich je dost) deska zdarma potěší a ostatní ať si klidně stěžují. Těžko však plánovat marketingové strategie srdcem a tato nedostatečnost se pohříchu projevila i na obsahu. Album je dokonalým produktem se špičkovým zvukem, pět producentů vyleštilo skladby do zářivého lesku. Název Písně nevinnosti pak zní jako sebeparodie, nejosobnější nahrávka zní odcizeně.
Bono vzpomíná na iniciační zážitky spojené s prvními koncerty, dětstvím, matkou, rodným městem, okouzlením Amerikou – vzpomínky podané tradičně pompézním stylem, niterné pocity na lopatě bagru. Ale není všechno jen zle. Přes děsivé sborové „óóóó“, odkazující úvodní skladbu do světa vyčichlých Coldplay, je začátek překvapivě silný. První čtyři skladby jsou vlastně skvělé. Přípravu na stadiony jim sice neodpustím (nejtrapnější moment přichází se skandováním „bá bá babera, séntáá babera“ v jinak slušné California), ale pokud ne hned první The Miracle, tak následující Every Breaking Wave je nejlepší skladbou na albu. A song For Someone, produkovaný dříve dvorním producentem Floodem, se ohlíží zpět k počátkům kariéry irské čtveřice – konečně se ozve charakteristicky zvonivá Edgeova kytara.
Většinu skladeb však produkoval momentálně veleúspěšný Danger Mouse (nejlepší v Gorillaz), jehož minimalistické pojetí zvýrazňuje basovou linku, pozvedající slabší střed v jinak jalové Volcano. Předcházející Iris jsme už na minulých deskách museli slyšet několikrát. Naopak podklad pocty Joeovi Strummerovi zní díky baskytaře jako by vypadl z desky Gnarls Barkley. U2 opouští bezpečné vody jen v Raised By Wolves – kytara tady vyloženě baví. Stejně tak šťavnatá Cedarwood Road a povedená Sleep Like a Baby Tonight. A The Troubles oživuje svým výjimečným hlasem švédská písničkářka Lykke Li.
Přes všechny kontroverze spojené s vydáním Songs of Innocence nutno říci, že U2 natočili po rozpačitém No Line on the Horizon slušné album bez ambicí tvořit budoucnost.
U2 - Songs of Innocence (Islands Records, 2014)
www.u2.com
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.