Články / Offtopic / / Movie/dox

Nenasytná Tiffany: Andy Fehu vykopal sociální horor

Nenasytná Tiffany: Andy Fehu vykopal sociální horor

Ondřej Čížek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 31.07.2015

Kobry a užovky na druhou. Mám pocit, že stejně jako Prušinovský všechny ty nádherně životné postavy stavěl před bolestivé a bolestivě trapné situace, činí tak i Andy Fehu ve svém celovečerním debutu Nenasytná Tiffany. Ambice a celkový záběr jsou samozřejmě jinde, ale obraz českého bídáka, který si dno prohlíží z velmi těsné blízkosti, je budovaný stejně přesvědčivě. Tiffany není ani tak čistokrevným hororem, jako spíš syrovou metaforou o nesnesitelné touze po penězích, která ve spojitosti se sexuální frustrací nabírá na síle a intenzitě natolik, že vzápětí drsně a očekávaně láme vaz. Chceš prachy, tak si je vem. Ale oběť bude velká, fyzická. Je to podáno velmi jasně a jednoduše, prožitek je o to silnější. Pořád ale nemůže být řeč o moralizování, na to je Tiffany stále až příliš krásně ušpiněná, vtipná a zábavná v tom nejširším slova smyslu. Andymu Fehu nechybí přesvědčivý tah na bránu a dalece vyvinutý smysl pro zkratku, které napomáhá čistá práce ve střihu. Dialogy, jež se dle všeho rodily ze spontánní improvizace, plynou rychle a přirozeně, stejně jako civilní herectví Leoše Nohy, s nímž by Fehu měl ještě pár dalších věcí natočit, stejně jako scéna, v níž ani netradičně snímaný Petr Čtvrtníček nemá sebemenší ambici pitvořit se.

Nenasytná Tiffany je výrazným debutem, který si zaslouží pozornost a své diváky a zůstává mi v hlavě minimálně stejně jako režisérův starší kraťas JEŽ. Tiffany s ním má ostatně společné tři věci: chytrou a v dobrém slova smyslu pozoruhodnou myšlenku, důvtipnou práci s českým prostředím, stereotypy a detaily a především pevný režijní záměr, od něhož se neuhýbá a který je dotažen do důsledku. Oproti autorově předchozí nezávislé tvorbě je nicméně tenhle nepřehlédnutelný debut bezpochyby nasycenější. Jak filmařsky, tak myšlenkově. Zůstává hra s žánrem, zůstává ironie a sarkasmus, zůstává nepřikrášlený, místy vhodně agresivní režijní styl, přibývá něco jako sociální komentář. Ten vzniká svévolně, nenuceně. Jakmile na Tiffany půjdu podruhé, nebude to nakonec ani tak kvůli skvěle střiženým bitkám se šlahouny v duchu švankmajerovské školy, ale spíš kvůli momentům, kdy ústřední „hrdina“ názorně předvádí, jak si zbídačelá „česká nula“ v dané době a daném prostředí představuje skutečné bohatství a prestiž („Co to je?“ - „Nevim, ale maj to všichni, tak sem to koupil.“). A jak se z alkoholické trosky v běhu okolností stává spolehlivý vrah. Pokud u nás budou vznikat podobně svérázné a osobité snímky, český filmový vesmír získá na rovnováze.


btw: Jakožto autor, který se ve Full Moonu zabývá image a vizuální komunikací a propagací vůbec, přijde mi adekvátní dát plusové body za věci související s PR filmu. Tiffany nepostrádá padnoucí plakát pohrávající si s estetikou béčkových hororů, který vyloženě zdobí úchvatné logo, jež zase míří k okultismu. Chytrou hru pak uzavírá obří foto nálepka na podlaze před libovolným kinosálem, u níž se diváci mohou nechat vyfotit, ideálně s detektorem kovu. Smysl a účinnost získává tahle sranda spíš až po skončení programu, nicméně nápad a provedení je parádní. Tak.

Info

Nenasytná Tiffany
Režie: Andy Fehu, 2015
www.facebook.com/nenasytnatiffany

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace