Filip Zrno | Články / Recenze | 26.12.2020
Atlas Vending je čtvrtou dlouhohrající deskou kanadského noiserockového tria Metz. Před deseti lety vyšel debut, který se jmenoval Metz, tehdy šlo o osvěžující návrat k hlasité hudbě bez zbytečných příkras. Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a především živelnost od té doby neodmyslitelně patří k Metz.
„Změna je nevyhnutelná v momentě, kdy jsi šťastný,“ komentuje kytarista a zpěvák Alex Edkins Atlas Vending. Cílem Metz je stálý a přirozený vývoj ve smyslu zkoušení nových cest, dynamiky, zvláštně komponovaných melodií spojených s přímočařejšími rytmy a oproti Strange Peace (2017) je instrumentální složce dáno více prostoru. I když jsou na novince ozvěny těch předcházejících, jde o nahrávku vyzrálejší po všech směrech. Jako by si uvědomili, že hudbu lze považovat za cosi stálého, stabilního, zatímco procházejí životními zkouškami. Ty se odráží i v textech. V nich jsou zachyceny nejen jejich vlastní životy, ale i věci, které se snaží vidět z perspektivy druhých. Metz se nevyhýbají tématům, jako je například otcovství, sociální úzkost, izolace, paranoia vyvolaná médii nebo nutkání na všechno zapomenout, ve skladbách se toho odehrává více, než se na první poslech může zdát.
Na desce se podílel coby koproducent Ben Greenberg (Uniform) a o mix se postaral Seth Manchester (Daughters, Lingua Ignota, The Body). Šlo o správnou volbu a Metz vydali nejdynamičtější a nejpřesvědčivější nahrávku, která vybízí pro svou vrstevnatost k opakovanému poslechu. Podařilo se jim najít rovnováhu mezi těžkými riffy a lehčími polohami, které společně dotvářejí celý příběh alba. Ten se odvíjí do první skladby Pulse, v níž dochází k potenciálnímu zrození, až do A Boat to Drown In, prostřednictvím které člověk uniká pryč, protože „pokud neutečeme teď, nevyvázneme živí“. Není jisté, zda útěk povede k něčemu lepšímu, ale je jisté, že není možné se zdržovat na jednom místě příliš dlouho. Změna je totiž nevyhnutelná v momentě, kdy jsme šťastní.
Metz – Atlas Vending (Sub Pop, 2020)
Bandcamp kapely
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.