Filip Zrno | Články / Recenze | 26.12.2020
Atlas Vending je čtvrtou dlouhohrající deskou kanadského noiserockového tria Metz. Před deseti lety vyšel debut, který se jmenoval Metz, tehdy šlo o osvěžující návrat k hlasité hudbě bez zbytečných příkras. Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a především živelnost od té doby neodmyslitelně patří k Metz.
„Změna je nevyhnutelná v momentě, kdy jsi šťastný,“ komentuje kytarista a zpěvák Alex Edkins Atlas Vending. Cílem Metz je stálý a přirozený vývoj ve smyslu zkoušení nových cest, dynamiky, zvláštně komponovaných melodií spojených s přímočařejšími rytmy a oproti Strange Peace (2017) je instrumentální složce dáno více prostoru. I když jsou na novince ozvěny těch předcházejících, jde o nahrávku vyzrálejší po všech směrech. Jako by si uvědomili, že hudbu lze považovat za cosi stálého, stabilního, zatímco procházejí životními zkouškami. Ty se odráží i v textech. V nich jsou zachyceny nejen jejich vlastní životy, ale i věci, které se snaží vidět z perspektivy druhých. Metz se nevyhýbají tématům, jako je například otcovství, sociální úzkost, izolace, paranoia vyvolaná médii nebo nutkání na všechno zapomenout, ve skladbách se toho odehrává více, než se na první poslech může zdát.
Na desce se podílel coby koproducent Ben Greenberg (Uniform) a o mix se postaral Seth Manchester (Daughters, Lingua Ignota, The Body). Šlo o správnou volbu a Metz vydali nejdynamičtější a nejpřesvědčivější nahrávku, která vybízí pro svou vrstevnatost k opakovanému poslechu. Podařilo se jim najít rovnováhu mezi těžkými riffy a lehčími polohami, které společně dotvářejí celý příběh alba. Ten se odvíjí do první skladby Pulse, v níž dochází k potenciálnímu zrození, až do A Boat to Drown In, prostřednictvím které člověk uniká pryč, protože „pokud neutečeme teď, nevyvázneme živí“. Není jisté, zda útěk povede k něčemu lepšímu, ale je jisté, že není možné se zdržovat na jednom místě příliš dlouho. Změna je totiž nevyhnutelná v momentě, kdy jsme šťastní.
Metz – Atlas Vending (Sub Pop, 2020)
Bandcamp kapely
Jiří Vladimír Matýsek 27.02.2021
Najít v domácí hudbě posledních několika let titul, který by byl básnicky evokativnější nežli Sně Beaty Hlavenkové, je zatraceně obtížné.
Filip Rabenseifner 23.02.2021
Rubino nedosahuje pěveckých kvalit svého předchůdce Äsberga, který je klasicky školený operní zpěvák, což se podepsalo na zpracování vokálů.
Jiří Přivřel 22.02.2021
Nové album Distractions je plné zkoušení, hledání, osahávání a nakonec i úspěšného nalézání. Nechybí ani ohlédnutí zpět.
Jakub Koumar 20.02.2021
V jednom starém stavení se odehrává příběh poslední hry brněnského herního studia Amanita Design – Creaks.
Bibiána Hajdanyová 18.02.2021
Francúzski tvorcovia Olivier Nakache a Eric Toledano sa preslávili spoluprácou na Nedotknuteľných). Tentokrát sa ponorili do života združenia, ktoré sa zaoberá ťažkým autizmom.
Akana 13.02.2021
A i když Morrison později litoval, že album částečně poskládal z materiálu ne už nejčerstvějšího, skladatelsky tady opět nabízí jen to nejvybranější zboží.
Jiří Vladimír Matýsek 12.02.2021
Missa Jazz je dynamická a strhující nahrávka, která šlape v rytmu jazzových synkop, ale zároveň nabízí dost na oko vážných, kontemplativních pasáží.
Adéla Polka 04.02.2021
Tellier vkládá důležitost do banalit, a naopak vážné věci mnohdy odkrývá jakoby náhodou. Myšlenky moc nerozvádí, nechává je viset ve vzduchu.
Tomáš Kouřil 02.02.2021
Čeští metalisté Corona Lantern svou nahrávkou Certa Omnibus Hora dokážou, že se vám s lucernou začnou asociovat věci úplně jiné věci než pohádky.
Tomáš Kouřil 26.01.2021
Sci-fi fanouškovi trvá, než se vrátí do reality. Moonspotter to udělal a dovedl přitom spojit ohromný talent pro komponování elektronické hudby s místy dosti osobní výpovědí.