Články / Reporty

O příborovém noži a jiných praktikách (Holy Fuck)

O příborovém noži a jiných praktikách (Holy Fuck)

Ivana Sváčková | Články / Reporty | 14.10.2016

Za hudbou, především elektronickou, je třeba se vypravit z půlmilionové Zaragozy do hlavního města nebo katalánské metropole, o tom žádná, na druhou stranu publikum je tu lačné a vášnivé. Teď tu probíhají dvoutýdenní křesťanské oslavy města (rozuměj nonstop party) Fiestas del Pilar, a tak ulicemi tepou rytmy popu, rocku, mainstreamové elektroniky, ale především latina a balkánu, který sice dokáže rozproudit krev v žilách, nicméně brněnskou klubovou rozmlsanost nezažene.

Jako zázrakem se v Zaragoze zastavují Holy Fuck v doprovodu místních One Dimensional Band. V momentu, kdy se pětičlenná skupina s blonďatou zpěvačkou v čele skládá na pódium, jsem jediný člověk v sálu. Jak jsou jižané nedochvilní, jsou i bezprostřední, a tak na sebe s kapelou zamáváme a s úsměvem od ucha k uchu zvoláme „Hola!“. Těžko říct, proč kapela sáhla zrovna po názvu One Dimensional Band, když kytary, klávesy, bicí, basa a tamburína kouzlí výživnou dávku acid dream popu, který zní jako soft verze dánských The Raveonettes uvězněných v šedesátkách. Poměrně jednoduché texty vyrovnává originální aranžmá jednotlivých songů, měkká kytarová linka má blízko k folku Salvia Plath nebo Maston, instrumentální pasáže připomínají postrockové Explosions In the Sky. Aragonská kapela rozhodně překračuje hranice jedné dimenze.

S jedenáctou večerní otevírá Chimes Broken zabijačkový set kanadských Holy Fuck. Holy Fuck! Od čtyřdenního řádění na Creepku mě nic takhle nezasáhlo. Pěkně popořádku, jako na letos vydaném albu Congrats, pokračují písní Tom Tom. S nadšením malého dítěte sleduju Briana Borcherdta, jak se natahuje pro příborový nůž a řeže bordelové beaty. Cestu k přehrabování se kuchyňskými šuplíky popisuje Borcherdt například v rozhovoru pro seattleskou rádiovou stanicí KEXP – hraní na kytaru se mu zdálo příliš snadné, a tak začal experimentovat s předměty kolem sebe. Přístroj připomínající psací stroj, jehož útrobami se vine svitkový film, asi zařadit nedokážu. Na dvou pultech, které jsou postaveny čelem k sobě, leží víc drátů než na ARO, Holy Fuck odvádějí chirurgicky přesnou práci. Dlouhovlasý článek kapely Graham Walsh si pedantsky zastrkuje vlasy za uši, Borcherdt naproti němu předvádí vytuněnou verzi yorkeovských tanečků. Transformujte hudbu Holy Fuck do světelné podoby a rázem získáte arzenál epileptiků.

Info

Holy Fuck (ca), One Dimensional Band (es)
7. 10. 2016 Las Armas, Zaragoza, Španělsko

foto © Anny Baštýřová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Organizovaný pohyb časoprostorem (Berlin Atonal)

Natálie Zehnalová 25.10.2021

Berlínský festival Atonal se po dvouleté pauze navrátil v neobvyklém formátu kombinujícím měsíc trvající výstavu se sérií živých koncertních intervencí.

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace