Články / Recenze

Obnaženou hudbu HLASkontraBAS zahaluje tajemství

Obnaženou hudbu HLASkontraBAS zahaluje tajemství

Milan Bátor | Články / Recenze | 15.02.2017

OHODNOŤTE DESKU

Ridina Ahmedová a Petr Tichý zosnovali zvláštní, magický příběh. Jejich společné CD, nazvané pokorně HLASkontraBAS, je průzorem do hudby, jejíž řeč je nezávislá na pojmové a významové hodnotě slova či tónu. Vytváří si vlastní fonetickou i zvukovou symboliku. Není jednoduché ji rozluštit a zjistit, co ponor do nečekané hudební nahoty způsobí.

Hlas kontra bas. Temně podmanivý alt Ridiny Ahmedové proti drsné i kvílivé base Petra Tichého. Jejich společná hudební kolekce obsahuje osm skladeb, které jsou téměř všechny inspirovány dvěma smysly: zrakem či hmatem. Vínová evokuje mok, Po bouři fascinuje šamanskou melodikou, znepokojuje tichem a konejší v průniku mnohých hlasů. Černým lesem je harmonicky nejdrsnější, nejprogresivnější skladbou, Mustang je naopak animálním zvukovým obrázkem koně i jeho vzrušující tělesnosti. Letní se téměř tetelí parnem, Zvonová naopak zvukomalebně evokuje cinkání.

To by bylo samo o sobě trochu málo, jenže v hudbě Ahmedové a Tichého působí ještě velmi důležitý faktor: transcendence, mystika a původní magická funkce, která se v průběhu staletí vytratila.

Kontrabas Tichého dokáže být brutální i něžný, rozvlňuje svůj nástroj jako řeka svou hladinu do nekonečných smyček. Zaburácí přívalem smyků, strohých arpeggií, i šestnáctinových ostinátních pasáží, jindy zase konejší ve flažoletech, vibratech, pizzicatech. Stejně barevně Tichý využívá i tělo nástroje: poklepy, údery, šepoty a šelesty jsou svědectvím, co vše se dá vykouzlit ze dřeva.

Ridina Ahmedová svůj nádherně prokreslený, barevně mnohotvárný hlas používá jako nástroj komunikace s nevýslovným. Rozum je vystřídán fantazií. Není jako Iva Bittová zdrojem zázraků, spíše je svědkyní mezi světem věcí a zásvětím idejí. Ahmedová je hledačkou skrytých pramenů, Morgensternovou nenapsanou sbírkou i Hiršalovou apokalyptickou múzou. Třetím členem fúze je loopstation, který oba využívají velmi vynalézavě. Míra invence je vždy vyšší než zajetá šablona pro jednoduché vrstvení hlasů v intervalech. Ve stopách se objevují barvy, dýchání, hrdelní zvuky a další odstíny.


Ze vzájemné inspirace Ahmedové a Tichého vznikla hudba povýtce zádumčivá, zaumná i zasmušilá: je prosycena jazzem, spiritualitou, mystériem, ambientem i minimalismem. Chybí zde jásání, durové tóniny či euforie. Přesto je tato deska důvodem k velké radosti, protože tak krystalicky čistá, neposkvrněná hudba se dnes zjeví jen vzácně.

Info

Ridina Ahmedová, Petr Tichý – HLASkontraBAS (Polí5, 2016)

www.hlasem.cz
www.tichykontrabas.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Emotivní žalořevy Esazlesa

redakce 18.09.2019

Azyl v jeskyni skončil. Na malé formáty už není čas. Dává to smysl?

Když prach z cesty skřípe v zubech... (Gravelroad)

redakce 17.09.2019

Crooked Nation už při pohledu na přebal postrádá psychedelickou barevnost předchozích desek, zdobí ji černobílý obraz kostlivce v obleku.

Příliš dlouhá cesta k příliš prchavé nostalgii (Deafheaven)

redakce 16.09.2019

Ordinary Corrupt Human Love je stejnou měrou tvůrčí svoboda jako okázalá vypočítavost.

Cesta do hlubin dánské duše (Søren Bebe)

redakce 13.09.2019

Bebeho skladby na albu Echoes nejsou pouhou ozvěnou, ale vlastním hlasem, který Bebeho řadí k nejslibnějším talentům nejen skandinávské hudební scény.

Nelítostná dekompozice klubového elektra (Blanck Mass)

redakce 12.09.2019

Krutá atmosféra nelítostně tepající do posluchačových spánků je jasným testamentem doby. Reflexe environmentálního žalu, deprese, dekontrukce a kompozice naděje?

Improvizační dialog (Haco, Takako Minekawa, Dustin Wong, Tarnovski)

redakce 05.09.2019

Kannazuki je tradiční japonské pojmenování pro říjen v lunárním kalendáři. Nahrávka totiž vznikla právě 1. října loňského roku.

Uprostřed božského aroma (HTRK)

redakce 04.09.2019

Melancholické písně australského dua HTRK dýchají osamělostí. Platí to i pro novou nahrávku, kterou zítra představí v Praze?

Stopující chlápek u silnice (Bruce Springsteen)

redakce 04.09.2019

Springsteenův přímočarý autorský styl zůstal neobroušen a na Western Stars se mu po letech opět dostává adekvátní formy.

Vana plná extáze (Hot Chip)

redakce 03.09.2019

A Bath Full of Ecstasy je zatím tím nejpopovějším albem Hot Chip, ostatně dva roky nazpět psali Goddard a Taylor písně pro Katy Perry.

Tady není místo pro slabost (Bolehlav)

redakce 01.09.2019

Michal Milko poslal francouzskému labelu Audiotrauma písně s dotazem, zda by si nemohl zahrát na jejich každoročním pražském festivalu. Co se stalo?