Milan Bátor | Články / Recenze | 15.02.2017
Ridina Ahmedová a Petr Tichý zosnovali zvláštní, magický příběh. Jejich společné CD, nazvané pokorně HLASkontraBAS, je průzorem do hudby, jejíž řeč je nezávislá na pojmové a významové hodnotě slova či tónu. Vytváří si vlastní fonetickou i zvukovou symboliku. Není jednoduché ji rozluštit a zjistit, co ponor do nečekané hudební nahoty způsobí.
Hlas kontra bas. Temně podmanivý alt Ridiny Ahmedové proti drsné i kvílivé base Petra Tichého. Jejich společná hudební kolekce obsahuje osm skladeb, které jsou téměř všechny inspirovány dvěma smysly: zrakem či hmatem. Vínová evokuje mok, Po bouři fascinuje šamanskou melodikou, znepokojuje tichem a konejší v průniku mnohých hlasů. Černým lesem je harmonicky nejdrsnější, nejprogresivnější skladbou, Mustang je naopak animálním zvukovým obrázkem koně i jeho vzrušující tělesnosti. Letní se téměř tetelí parnem, Zvonová naopak zvukomalebně evokuje cinkání.
To by bylo samo o sobě trochu málo, jenže v hudbě Ahmedové a Tichého působí ještě velmi důležitý faktor: transcendence, mystika a původní magická funkce, která se v průběhu staletí vytratila.
Kontrabas Tichého dokáže být brutální i něžný, rozvlňuje svůj nástroj jako řeka svou hladinu do nekonečných smyček. Zaburácí přívalem smyků, strohých arpeggií, i šestnáctinových ostinátních pasáží, jindy zase konejší ve flažoletech, vibratech, pizzicatech. Stejně barevně Tichý využívá i tělo nástroje: poklepy, údery, šepoty a šelesty jsou svědectvím, co vše se dá vykouzlit ze dřeva.
Ridina Ahmedová svůj nádherně prokreslený, barevně mnohotvárný hlas používá jako nástroj komunikace s nevýslovným. Rozum je vystřídán fantazií. Není jako Iva Bittová zdrojem zázraků, spíše je svědkyní mezi světem věcí a zásvětím idejí. Ahmedová je hledačkou skrytých pramenů, Morgensternovou nenapsanou sbírkou i Hiršalovou apokalyptickou múzou. Třetím členem fúze je loopstation, který oba využívají velmi vynalézavě. Míra invence je vždy vyšší než zajetá šablona pro jednoduché vrstvení hlasů v intervalech. Ve stopách se objevují barvy, dýchání, hrdelní zvuky a další odstíny.
Ze vzájemné inspirace Ahmedové a Tichého vznikla hudba povýtce zádumčivá, zaumná i zasmušilá: je prosycena jazzem, spiritualitou, mystériem, ambientem i minimalismem. Chybí zde jásání, durové tóniny či euforie. Přesto je tato deska důvodem k velké radosti, protože tak krystalicky čistá, neposkvrněná hudba se dnes zjeví jen vzácně.
Jiří Vladimír Matýsek 27.02.2021
Najít v domácí hudbě posledních několika let titul, který by byl básnicky evokativnější nežli Sně Beaty Hlavenkové, je zatraceně obtížné.
Filip Rabenseifner 23.02.2021
Rubino nedosahuje pěveckých kvalit svého předchůdce Äsberga, který je klasicky školený operní zpěvák, což se podepsalo na zpracování vokálů.
Jiří Přivřel 22.02.2021
Nové album Distractions je plné zkoušení, hledání, osahávání a nakonec i úspěšného nalézání. Nechybí ani ohlédnutí zpět.
Jakub Koumar 20.02.2021
V jednom starém stavení se odehrává příběh poslední hry brněnského herního studia Amanita Design – Creaks.
Bibiána Hajdanyová 18.02.2021
Francúzski tvorcovia Olivier Nakache a Eric Toledano sa preslávili spoluprácou na Nedotknuteľných). Tentokrát sa ponorili do života združenia, ktoré sa zaoberá ťažkým autizmom.
Akana 13.02.2021
A i když Morrison později litoval, že album částečně poskládal z materiálu ne už nejčerstvějšího, skladatelsky tady opět nabízí jen to nejvybranější zboží.
Jiří Vladimír Matýsek 12.02.2021
Missa Jazz je dynamická a strhující nahrávka, která šlape v rytmu jazzových synkop, ale zároveň nabízí dost na oko vážných, kontemplativních pasáží.
Adéla Polka 04.02.2021
Tellier vkládá důležitost do banalit, a naopak vážné věci mnohdy odkrývá jakoby náhodou. Myšlenky moc nerozvádí, nechává je viset ve vzduchu.
Tomáš Kouřil 02.02.2021
Čeští metalisté Corona Lantern svou nahrávkou Certa Omnibus Hora dokážou, že se vám s lucernou začnou asociovat věci úplně jiné věci než pohádky.
Tomáš Kouřil 26.01.2021
Sci-fi fanouškovi trvá, než se vrátí do reality. Moonspotter to udělal a dovedl přitom spojit ohromný talent pro komponování elektronické hudby s místy dosti osobní výpovědí.