Články / Reporty

OFF Festival 2017: rozjímání nad rozlitým mlékem

OFF Festival 2017: rozjímání nad rozlitým mlékem

Kremace | Články / Reporty | 07.08.2017

Hned na začátku dne jsme se nechali odvést k pódiu za Haley Fohr coby Circuit des Yeux. Její démonický hlas dokáže evokovat spoustu niterných pocitů a motivovat ke změně. Hravá píseň Do the Dishes zněla prostorem jasně a výstižně, protože těžko lze zvrátit společenské pořádky bez aktivity každého jednotlivého. Fohr nás nechala kontemplovat nad vlastními osudy. Bylo to magické, nestrojené, dodalo to sílu.

A té bylo zapotřebí před okupací hlavní stage, která se blížila s příchodem tmy. S Boris přišel dým, hodně dýmu, dým, který hladí a kope zároveň. Už ani nevím, zda byl nástup na stage pompéznější než sestup z ní. Bubenické paličky rozhozeny do všech světových stran, vrstva Atsuaova make-upu stále fresh a my také. Tolik let fungování, tolik koncertů, tolik intenzity vybízí k otázce, zda nemají členové silmultánně žijící inkarnace?

Na Swans jsme si počkali vysedávaje u jezírka, jak poetické. Jeden z jejich jistojistě “posledních” koncertů měl uzavřít celý letošní Off, uzavření to však bylo rázu diskutabilního.

Michael Gira by si na letošním Offu jen těžko mohl stěžovat, že mu nebyl dopřán dostatek prostoru. Střihl si to jako kurátor Experimental Stage, do jejíhož pátečního programu začlenil mimo jiné kytaristu Swans Normana Westberga, Jamieho Stewarta (Xiu Xiu) a Lawrence Englishe v projektu Hexa či Annu von Hausswolf. Jelikož v pátek Gira vystoupil se svou sólovou tvorbou, nedělní koncert Swans asocioval pomyslné uzavření kruhu.

Od momentu, kdy Christophu Hahnovi přestal fungovat aparát, se kruh začal rozplétat. Kadenci úvodní části koncertu ublížila série pokusů a omylů, kdy Hahnovi donesli další dva zesilovače, z nichž až ten druhý byl funkční. Čaro se rozptýlilo a osudná pauza, kdy do backstage odešel na chvíli i Gira, se zakousla pod kůži. Peripetie technického rázu se týkaly i padajících kláves a nefungujícícho odposlechu, klobouk dolů, pokud se někomu tyhle elementy podařilo vytěsnit. Po opětovném zapojení všech nástrojů už nebylo cesty zpět. Bolestivé to loučení s festivalem. Set byl zkrácen o více než dvacet minut, pódium neshořelo, v Girových očích jsem plameny zahlédla jen při vyhánění security zpod pódia. Můžeme mu vůbec úsměvné klábosení se zapálenou cigaretou po skončení koncertu věřit? V puse mi zůstala hořkost.

Info

OFF Festival 2017
4. - 6. 8. 2017
Katowice, Polsko

www.facebook.com/offfestival
www.off-festival.pl

foto © su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Bert & Friends jsou SUPR

Andrea Bodnárová 14.12.2019

Bezčasá benzinka se zjevuje v neonové záři a v místnosti nad ní jsou plyšová chlupatá křesla a misky s tutti frutti žvýkačkami.

Nikdy nejste doopravdy sami (Planes Mistaken for Stars)

Lukáš Grygar 12.12.2019

Středa dopoledne, hraje mi Neil Young, deska Broken Arrow, kterou zakládající kytarista Planes Mistaken for Stars považoval za trestuhodně nedoceněnou.

Tváře povědomé i nepřítomné (PAF Olomouc)

Viktor Palák 10.12.2019

„Po pravdě – nevim,“ odvětila jedna z porotkyň Chalupeckého ceny Vjera Borozan, když se jí moderátoři zeptali, zda se opravdu baví, anebo zda to jen předstírá...

Na kusy (Cult of Luna & spol.)

Jakub Koumar 09.12.2019

The Fall. Světla žhnou a gradující hudba jako by trhala kusy sebe sama a ty padají z pódia do hlediště.

Více lidskosti (Holly Herndon)

Natálie Zehnalová 09.12.2019

Sedm lidí a jedna umělá inteligence zaplnili industriální budovu Kraftwerku odzbrojující dávkou energie, křehkosti a lidskosti.

Pestré farby neo-soulu (Jordan Mackampa)

Jonáš Sudakov 08.12.2019

V obyčajnom šedom svetri a s drobnou zimnou čiapkou sa podobá na Marvina Gayea nielen vizuálne, ale v jeho tvorbe je počuť aj dušu tejto legendy.

Dvakrát tři na Contempulsu (Trio Catch, Poing)

Jan Starý 03.12.2019

Během celého bloku fascinovalo nejen to, jak precizně jsou hráčky sehrané, ale i souznění, které se dá občas zachytit u jazzových nebo rockových kapel.

Méně světla (Boy Harsher)

Michal Smrčina 02.12.2019

Vidím trika Nitzer Ebb, gotiky z krypt mísící se s klasickým techno výkvětem v černém, vidím chlapce v béžových rolácích...

Oběd u ďáblovy bábinky (Ghost)

Jiří Vladimír Matýsek 02.12.2019

Švédský fenomén Ghost hrál u nás už dvakrát, nikdy to ale nebylo pořádně. S plnohodnotnou show dorazili až nyní, do moderních, chladných prostor O2 Universa.

Chaos, který nikdy nenastal (Amnesia Scanner)

Natálie Zehnalová 02.12.2019

Stojíme kolem dokola nevelkého pódia, sestávajícího ze třech oddělených platforem situovaných tak, aby se na představení dalo dívat i z vrchních pater majestátní budovy Kraftwerku.