Články / Reporty

Opulentní oslava festivalové plnoletosti

Opulentní oslava festivalové plnoletosti

Anna Mašátová | Články / Reporty | 14.06.2015

Osmnáctý ročník festivalu Respect odstartoval. Plnoletost slaví se vší parádou a tak nadupaným programem, že není pochyb, kdo by zvítězil v pomyslné kategorii kulturní pražská akce roku.

Jak se zdá, radnice městské části Prahy 6 však smysl pro kulturu příliš nemá. Z pohledu návštěvníka zavání přesun dva dny před zahájením z Ladronky do prostoru křižovatky Vypich šikanou. Zaklínání se obranou rezidentů proti hluku vyznívá směšně, stačí si vzpomenout na megakoncert Kabátu, který měl podpory až až.

Dost jedovatosti, festivalový areál je i tak příjemný, obavy o usmažení se na volném placu byly liché - jen co festival oficiálně zahájil, nebe se zatáhlo a v pravidelných intervalech kropilo návštěvníky více či méně hustým deštěm. Pokud kytarista Paolo Angeli nazýval hloučky pod pódiem v pláštěnkách hrdiny, asi se nestačil při odpolední bouřce divit. Nezmaři svá místa na trávníku mnohdy neopustili a trpělivě čekali pod deštníky na věci příští.

Italský avantgardní kytarista Angeli vzpomínal během setu na zesnulého Paca de Lucia, na preparovanou kytaru vybrnkal beatlesovskou klasiku Michelle My Belle, taky vydával podivné noisové zvuky. Netradiční hrátky s kytarou vystřídalo poněkud klasičtější, ale neméně vášnivé vystoupení Portugalky Luly Peny. Dojemné i srdcervoucí fado šedovlasé básnířky rušil jen šustot pláštěnek, škoda jen že nebyli kytaristé rozděleni do dvou dnů, bylo znát, že by publikum potřebovalo rozproudit krev.

Déšť si nebral servítky, technici a zvukaři se změnili na četu uklízečů se smetáky, kteří se usilovně snažili připravit pódium na následující světoběžnici s indickými kořeny, Susheelu Raman. Ta ze sebe vydala to nejlepší, představila loňské album Queen Between a energickým přístupem jen potvrdila svá slova “věřím v duchovno, ale v rock’n’roll ještě o něco víc.”

Malijec Salif Keita, zlatý hlas Afriky, jak je často nazýván, se sice rozehříval pomaleji, přesto se dalo před jeho feelingem smeknout. Zpočátku v sedě, téměř nezúčastněně, krůček za krůčkem vtahoval více a více, až na závěr téměř pompézní. Každý jeho koncert je obrovským zážitkem a na Respectu to nebylo jinak. Jen cosi nesedělo, ohlašovaný akustický projekt si člověk představuje komorněji, Keita měl s sebou celou kapelu i s půvabnými vokalistkami. Což rozhodně není výtka. Poslední album vydal “africký caruso” před dvěma lety a hrozí, že s muzikou úplně praští. Snad jsou to jen plané výhrůžky, bez jeho pojetí afro-popu by byla světová hudební scéna značně ochuzena.

Jak bývá dobrým festivalovým zvykem, na závěr dne patří nejdivočejší a nejroztančenější kapely. Z Kapského města přijeli Abavuki, marimbová smršť zvedající na nohy i největší lenochy. Abavuki bude mít tuzemské hudbymilovné publikum možnost vidět ještě dvakrát - na Colours of Ostrava i v Náměšti nad Oslavou. A z ochutnávky na Respectu je jisté, že si Abavuki na konto připíšou pěkných pár stovek českých fanoušků.

Info

Respect festival 2015
13. 6. 2015, Vypich, Praha
Foto (c) Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temné prapory unavených těl (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek 30.09.2024

Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.

Poměry techna a pisoárové rubriky (Lunchmeat Festival 2024)

Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024

Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.

Když není tak zle (Berlin Manson + Fvlcrvm)

Klára Řepková 29.09.2024

Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.

Staří maséři, dřevěná podlaha a to další (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024

Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.

Žalozpěv za vše, co je krásné (Big|Brave)

Marek Hadrbolec 27.09.2024

Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.

Prchlivé, trvalé okamžiky (Lunchmeat Festival 2024)

Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024

Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...

Hypnóza, potom tranz (Sýček + Oswaldovi)

Jakub Veselý 27.09.2024

Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.

Tři, čtyři, pět… (WWW Neurobeat)

Veronika Tichá 25.09.2024

Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...

Když androidi tančí (Louis-Philippe Demers & Bill Vorn present Inferno)

Jarda Petřík 25.09.2024

Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.

Bez dechu s dechem (Katarina Gryvul & Alex Guevara)

Jarda Petřík 24.09.2024

Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace