Články / Reporty

Order of Sonic Chaos: projektivní hra ve sklepě

Order of Sonic Chaos: projektivní hra ve sklepě

Minka Dočkalová | Články / Reporty | 26.06.2022

Když vstupujete do Sklepní scény Centra experimentálního divadla, kde se nachází brněnské performativní pole Terén, můžete si být jisti, že takřka vždy budete svědky něčeho, co ve vás vyvolá mnoho otázek a nenechá vás chladnými. Ani tentokrát to nebylo jinak. Ve warm-upovém pásmu Order of Sonic Chaos byli divákům pod kurátorským vedením Jonáše Grusky představeni zahraniční audiovizuální tvůrci, kteří zde, v katakombách, na přelomu srpna a září postupně uvedou své instalace.

Večer zahájila projekce amerického kolektivu MSHR. Video vzniklo, dle slov autorů, kteří na akci osobně přijeli, už v roce 2020. Doprovázené intuitivní, počítačem generovanou hudbou, bylo složené z dílčích záběrů různých 3D kompozicí, barevných fraktálů či objektů s metalickými povrchy, jejichž struktura se přelévá nebo se staticky se leskne. Pocitově zrnící hudba komunikovala s obrazem, jako by každý pohyb tělesa ve videu vydával konkrétní zvuk. Díky velikosti projekčního plátna bylo možné nechat se unést obrazem a zvukem až k transu.

Maďarsko-mexické duo Ejtech pak představilo technicky velmi zajímavý koncept odvolávající se na novou spiritualitu. Za dvěma černými plátny jezdily dvě kovové lišty, které pomocí sofistikovaného programu kreslily na plátna bílé obrazce, které se postupně přelévaly v modré a zelené, až úplně zmizely. Ornamenty mohly asociovat hieroglyfy, starověké lineární malůvky nebo abstraktní lineart. Noisová hudba, provázená bzučením kreslicího zařízení, dobře doplňovala celou performanci a od pláten, na nichž se odehrávaly poutavé procesy, bylo těžké odtrhnout oči.

Třetí vystoupení připravil kurátor, slovenský zvukový umělec Jonáš Gruska. Prezentoval zvukovou sochu, která disponovala rotujícími reproduktory a divákům posazeným kolem něj nabízela fascinující akustickou hříčku. Reproduktory vnesly do prostoru netradiční zvukovou stopu, která pulsovala prostorem podle toho, jak rychle se zrovna točily. Na druhý pokus vznikla skladba plná živých souzvuků, která se očividně dotýkala posluchačů. Ti, protože nebyli systematicky poutáni vizuálně, měli poprvé za večer možnost v klidu zavřít oči, aniž by měli pocit, že o něco přijdou. Ba naopak. Šance zaměřit se pouze na zvukový smyslový kanál přinášela pocit intenzivního, až meditativního charakteru. Hudba nás prostupovala, byli jsme otevření vizím i hluboké relaxaci.

Teaser pro trio připravovaných výstav tematicky pojil silný projektivní potenciál. Audiovizuální program záměrně pracuje s abstrakcí, a to jak ve zvukové, tak v obrazové rovině. Žádné z děl nelze jednoznačně interpretovat, lidská mysl proto, v touze po smyslu a pochopení, přiřazuje jednotlivým strukturám svůj vlastní význam. Ten je ovšem založen na individuálních zkušenostech jedince, na jeho způsobu prožívání a interpretace světa, na prostředí, ve kterém se pohybuje, a další sérii parametrů, které způsobují, že žádný z diváků nebude totožný obraz či zvuk interpretovat stejně. V tom je krása i zkáza tohoto procesu. Pokud si uvědomíme, že se v každém jednom okamžiku jedná o naši projekci a dovolíme si ji vědomě prožít, je to skvělé. Jestliže však v nevědomosti nabudeme pocitu, že naše interpretace je jediná správná a popisuje pravdu, obíráme se o pestrost dalších vnitřních světů, které máme kolem sebe. A to by byla, zrovna v prostředí nekonvenčního performativního pole Terén, velká škoda.

Info

foto © Minka Dočkalová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dovolená? Brutal!! (Assault 2022)

Jiří Procházka, waghiss666 16.08.2022

“Lidi jsou tu v pohodě. V porovnání s Wacken nebo Metal Days je to tady uvolněný a vše se točí kolem muziky, žádnej bullshit.” říká Inna.

Spevy, rapy, charizma (Noga Erez)

Jonáš Sudakov 14.08.2022

Nula percent vzduchu, desať percent pary, deväťdesiat percent energie.

Dovolená? To je náš vynález! (Brutal Assault 2022)

Jiří Procházka, waghiss666 13.08.2022

Barevná světýlka, osmdesátkové disko, Billie Jean a další metaly. Viděno dvojmo, dva periskopy z josefovských katakomb.

Nezaleknout se duchů místa ani duchů v sobě (DIIV)

David Stoklas 13.08.2022

Jestli jsou v DIIV v něčem dobří, tak v překonávání vlastních bubáků. Potvrdili to i tentokrát.

Dovolená? Varuju vás! (Brutal Assault 2022)

waghiss666 11.08.2022

Šokující mi připadá zjištění, kolik lidí se v areálu pohybuje už poměrně brzo, spíš od pohledu, než že by trpělo pohodlí.

Smutek vyzpívaný se skleničkou vína (Arooj Aftab)

Václav Valtr 11.08.2022

Jsou umělci, kteří upoutají svou propracovaností, rafinovaným poselstvím či energií. Arooj Aftab zaujala především svou bezprostředností.

Roztomilý holky dávno odešly (Beseda 2022)

Minka Dočkalová, Veronika Miksová 10.08.2022

Vynikající koncerty, nechutné písňové texty, čórky, krásní lidé i nedostatek času, všechno bylo... Beseda, edice dva dvacet dva. Reportážní kombo.

On: Off (Festival 2022)

Radka Bednarzová 08.08.2022

Areál se začal zaplňovat. Projít gastrozónou nebo uličkou kolem toalet se stalo pekelným zážitkem a mělo dojít na nejhorší.

Třikrát zmrtvýchvstání (Letní filmová škola 2022)

Aneta Kohoutová 07.08.2022

I letos bylo hodně lidí a stály se fronty. Chci na film - plno, chci kafe - fronta! Paní v Lidlu lhala, když říkala svojí sousedce, že letos je…

... do dalších dní (Letní filmová škola 2022)

Ondřej Oharek 05.08.2022

Poslední projekce doznívají, Smetanovy sady se ještě jednou plní. Filmovka je u konce.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace