Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 07.07.2022
Po osmi letech přijel do Prahy Jack White. Guitar hero jedné generace, jeden z těch, kteří vrátili na scénu garážový rock a z komba kytara–bicí udělal módní záležitost. Člověk, který úspěšně pošťouchnul revival gramofonových desek. A hlavně plodný muzikant, který jen na letošek připravil dvě studiová alba. To první, Fear of the Dawn, je skvělé a ve výročních žebříčcích se rozhodně objeví, to druhé, Entering Heaven Alive, vyjde za pár dnů.
Páteř setlistu tak byla jasná, mezi jedenadvaceti položkami, které White sázel bez velkých prostojů, se ale vešlo i poměrně dost připomínek předchozích sólových počinů, ale hlavně kapel The White Stripes a The Raconteurs. A aby se to nepletlo, pódiu dominovala socha chlapíka s ukulele (něco mezi Whitem a komiksovým Tintinem), která byla dle repertoáru různobarevně nasvícena: sólový White modře, The White Stripes červeně, The Raconteurs zeleně, žlutě u The Dead Weather. Jinak bylo pódium i doprovodné vizuály striktně podřízené aktuální hudební etapě a Forum Karlín se zahalilo do modrobílé.
Fear of the Dawn je album, na němž White těká od nápadu k nápadu, hudba je nervózní, vzrušivá, místy uklidňující, místy šílená a naprosto svobodná, záměrně bořící očekávání a pravidla. Tato charakteristika by se dala vztáhnout i na koncert samotný. Když se ze schopného byznysmena Whitea stane ještě schopnější hudebník, je radost být u toho. Pan Bílý si vystačil s málem, soustředil se na hudbu a sám se nechával omamovat energií, která v tom divokém proudu hlasitých fuzzových kytar, blues, garážového rocku i country naraženém na skřipci tepe jako neklidné srdce. Na co proslovy, na co proklamace. Tohle byl v jádru starosvětský koncert – o striktní no phone politice se toho namluvilo a napsalo dost a byli tu i tací, kteří tento fakt nesli nelibě – s unikátní atmosférou. Trochu to ale kazil zvuk. Je až zarážející, že muzikant s pověstí perfekcionisty si nepohlídal zrovna takový fundament. Úvod se topil v chaosu, který se usazoval celou první třetinu, a i později se hudba místy rozpíjela, což dokonale zabíjelo potřebnou razanci špinavých riffů.
Ani to ale neumenšuje fakt, že Jack White je jedna z největších osobností, kterou může současná rocková hudba nabídnout. Na koncertech suverénně určuje pravidla a publikum mu zobe z ruky. A i kdyby nezahrál Seven Nation Army, byl by to holý fakt a jeho rozhodnutí. Nicméně, zahrál. Pořád je to rocková hymna druhého tisíciletí…
Jack White (us)
5. 7. 2022 Forum Karlín, Praha
foto © David Swanson
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.
Ema Klubisová 03.12.2022
Svet nečakanej hudby, ktorý reflektuje základné elementy duše. Sú svieži, vizionárski a hraví.