Články / Offtopic / / Movie/dox

Parazit (pro každého)

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 03.11.2019

V korejském filmu Parazit se setkává první a poslední stupínek společenského žebříčku. Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Nuznost poměrů, ve kterých žijí čtyři dospělí členové jedné chudé rodiny, je popisována od začátku netradičním způsobem, exponuje drobné hříšky, kterými si rodina ulehčuje těžkou životní situaci. Humor v úvodní scéně připomíná tradiční rodinné filmy, ale rychle černá. Chudý syn začne doučovat dceru bohatých rodičů, a scenáristé rozvíjejí hru s divákem: chlapec a jeho příbuzní začnou zámožnou rodinu manipulovat a i když jejich intriky působí nejprve humorně, postupně sílí čím dál tím nepříjemnější pocit.

Scénář se přes akční scény žánrově převrací z komedie do dramatu. Plynulost přechodů umožňují skvělé herecké výkony i citlivá práce s hudbou, hlavně ale precizně promyšlené rozvíjení motivů. Důležitou roli hrají pachy, které se táhnou celým filmem, vždy v jiném kontextu. Kámen, který hned v úvodní scéně jedna z postav popisuje jako „symbolický“, hraje roli bezcenného dárku, vražedné zbraně i symbolu pro tíhu snů. Posouvání významů nutí nahlížet na tytéž prvky z jiných úhlů a buduje výraznou symbolickou rovinu: chudí a bohatí mohou navázat jen pokřivený, parazitický vztah.

Závěr se odvrací od sociální tematiky a zaměřuje se na osobnější téma, vztah syna a jeho chudého otce. V cynicky vyznívajícím filmu se tak překvapivě jako důležitá motivace postav objevuje láskyplná touha vysvobodit své bližní z bídy. Odklon od společensky angažované linky zanechává druhý plán neuzavřený, což znesnadňuje čtení symbolů rozesetých napříč příběhem.

Režiséru Pon Džun-ho se podařilo natočit film, který osloví různé typy diváků. Funguje jako svižná černá komedie, nabízí i hlubší čtení. Nemá jako celek zřetelnou pointu, baví ale v detailech, ve kterých se mu daří úderně popisovat třaskavé společenské problémy i zoufalé životní situace. Až budete mít pocit, že se topíte ve sračkách, zkuste přístup hrdinů Parazita: sedněte si na záchodovou mísu, zapalte cigáro a počkejte, až to nejhorší přejde.

Info

Parazit
režie: Pon Džun-ho, 2019
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.