Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 03.11.2019
V korejském filmu Parazit se setkává první a poslední stupínek společenského žebříčku. Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.
Nuznost poměrů, ve kterých žijí čtyři dospělí členové jedné chudé rodiny, je popisována od začátku netradičním způsobem, exponuje drobné hříšky, kterými si rodina ulehčuje těžkou životní situaci. Humor v úvodní scéně připomíná tradiční rodinné filmy, ale rychle černá. Chudý syn začne doučovat dceru bohatých rodičů, a scenáristé rozvíjejí hru s divákem: chlapec a jeho příbuzní začnou zámožnou rodinu manipulovat a i když jejich intriky působí nejprve humorně, postupně sílí čím dál tím nepříjemnější pocit.
Scénář se přes akční scény žánrově převrací z komedie do dramatu. Plynulost přechodů umožňují skvělé herecké výkony i citlivá práce s hudbou, hlavně ale precizně promyšlené rozvíjení motivů. Důležitou roli hrají pachy, které se táhnou celým filmem, vždy v jiném kontextu. Kámen, který hned v úvodní scéně jedna z postav popisuje jako „symbolický“, hraje roli bezcenného dárku, vražedné zbraně i symbolu pro tíhu snů. Posouvání významů nutí nahlížet na tytéž prvky z jiných úhlů a buduje výraznou symbolickou rovinu: chudí a bohatí mohou navázat jen pokřivený, parazitický vztah.
Závěr se odvrací od sociální tematiky a zaměřuje se na osobnější téma, vztah syna a jeho chudého otce. V cynicky vyznívajícím filmu se tak překvapivě jako důležitá motivace postav objevuje láskyplná touha vysvobodit své bližní z bídy. Odklon od společensky angažované linky zanechává druhý plán neuzavřený, což znesnadňuje čtení symbolů rozesetých napříč příběhem.
Režiséru Pon Džun-ho se podařilo natočit film, který osloví různé typy diváků. Funguje jako svižná černá komedie, nabízí i hlubší čtení. Nemá jako celek zřetelnou pointu, baví ale v detailech, ve kterých se mu daří úderně popisovat třaskavé společenské problémy i zoufalé životní situace. Až budete mít pocit, že se topíte ve sračkách, zkuste přístup hrdinů Parazita: sedněte si na záchodovou mísu, zapalte cigáro a počkejte, až to nejhorší přejde.
Parazit
režie: Pon Džun-ho, 2019
web filmu
Bibiána Hajdanyová 06.11.2020
Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.
Bibiána Hajdanyová 30.10.2020
Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.
Bibiána Hajdanyová 16.10.2020
Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.
Bibiána Hajdanyová 12.09.2020
Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.
Jonáš Sudakov 30.08.2020
Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...
Lukáš Masner 27.08.2020
Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.
Bibiána Hajdanyová 23.08.2020
Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.
Bibiána Hajdanyová 02.08.2020
Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.
Bibiána Hajdanyová 19.07.2020
Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.
Jonáš Sudakov 10.07.2020
V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.