Články / Reporty

Patti Smith: O koních, smrti a svobodě

Patti Smith: O koních, smrti a svobodě

Anna Mašátová | Články / Reporty | 06.08.2015

„Oh, she looks so good, oh, she looks so fine.“

Remcalové se najdou všude, nicméně poslouchat chvíli před koncertem úvahy typu Divadlo Archa versus O2 Arena, proč je Archa tak malá, zda by větší prostor nebyl lepší a tak podobně, je o nervy. Popravdě - ono je vcelku jedno, kde Patti Smith vystoupí, ať hraje pro stovky, nebo tisíce, vždycky je brilantní. Jak bylo vidno z festivalových triček, fanoušci si minulý rok zajeli do Trutnova, stejně jako stačili během krátké chvíle vyprodat pražské divadlo. Navíc proč brblat nad místem, kde máte kapelu téměř na dosah ruky? Archa hostila ikonu punku poněkolikáté, střízlivost sálu kapele svědčí a je až s podivem, že ji aplaus při nástupu hudebníků nezboural.

Patti Smith letos chystá desku se svými dětmi, v říjnu vydává novou knihu M Train, aktuální turné ale patří vzpomínkám a oslavě čtyřicátých narozenin jejího debutu Horses. Nahrávka měla původně vyjít 20. října 1975, na 121. narozeniny jejího gurua Arthura Rimbauda, vinyly se však nestihly vyrobit. Když jí majitel vydavatelství oznámil, že se to stihne až 10. listopadu, Patti to prý tenkrát pobavilo. Vyšlo to totiž na výročí básnikovy smrti.

I s téměř sedmi křížky na krku působí Smith mladistvě. Vřele se usmívá, pozoruje svět kolem sebe a neuniknou jí ani detaily. Třeba když po úvodní Gloria obrátí pozornost k dítěti v publiku a řeší s obavou o jeho sluch, zda má špunty do uší. Jenže u té, která si během koncertu v Glastonbury přivede na pódium Dalajlámu, vlastně neudiví nic.

Horses zní aktuálně, lví podíl na tom má zpěvaččin hlas, hluboký a sytý, beze stop stáří, energické pohyby. I flusance byly noblesní. V doprovodné kapele byli stále její dlouholetí spolupracovníci, kytarista Lenny Kaye a bubeník Jay Dee Daugherty, oba podílející se na zásadní nahrávce, neméně prošedivělý basák Tony Shanahan, působící v kapele od devadesátých let, a kytarista Jack Petruzzelli, střídající se Shanahanem za klávesami, kytarou, basou i u vokálů. Setlist nebyl nečekaný, první část večera patřila Horses, druhá směsi autorských písní i coveru Rock and Roll od Velvet Underground. Večer, ač v radostném duchu, vzdal skladbou Elegie hold zemřelým. K seznamu se jmény jako Joe Strummer, Johnny, Joey a Dee Dee Ramone, Todd Pollard Smith, Fred “Sonic” Smith, Robert Mapplethorpe přibyli také Lou Reed a Amy Winehouse.

Smith vtipkovala, podělila se o zážitek z večeře, mluvila o svobodě bez tabletů a telefonů, Jima Morrisona přirovnávala k andělovi, publikum áchalo, dlouze tleskalo, z davu přilétl na scénu pugét, nad jejím začleněním žalmu 23 do Privilege by tleskal i Antonín Dvořák a možná by své biblické písně pojal jinak. Rádiovou hitovku Because the Night odzpívávalo publikum hlasitě s ní, až téměř na závěr vzala Patti Smith do ruky kytaru při Beneath the Southern Cross.

Je jisté, že šnůra k Horses nevznikla v touze o navýšení konta. Sedmašedesátiletá umělkyně – vždyť napsat pouze hudebnice by bylo vzhledem k jejímu literárnímu i výtvarnému talentu nedostatečné – si koncert evidentně užívala, obzvláště při závěrečné My Generation s koncovým „happy birthday“, věnovaným synovi.

„Don´t forget to use your voice!“

Info

Patti Smith - Horses 40 Years
5. 8. 2015, Divadlo Archa, Praha
Foto (c) David Webr

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace