Články / Rozhovory

Pavel Malý: Jak popsat hudbu Morphine?

Pavel Malý: Jak popsat hudbu Morphine?

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 13.09.2013

Pavla Malého můžete znát ze skupiny Postižená oblast, což je velmi výstižný název pro kapelu, i když možná byste místo jejich působení netipovali na Mělnicko. Kromě toho, že hraje na bicí v Postižené oblasti, se nedávno začal angažovat i promotérsky a dal vzniknout „průběžnému festivalu okrajové muziky“, který nazval Konfrontace. První koncert se odehrál v květnu a protože nedopadl špatně, je čas na plány do budoucna.

Jak vznikla Konfrontace?
Myslím, že jsem na začátku tohodle roku jsem dost poslouchal desku Lux Oxid od B4 a současně s tím jsme hráli někde společně s Bumfrang3. A mně při poslechu jejich živého vystoupení napadlo, že by mohlo být zajímavé, dostat obě tyhle kapely na jedno pódium. A tak jsem to dal dohromady. A až časem mi postupně docházelo, že by to nemusela být jednorázová akce, ale průběžný nepravidelný festival, kde by mohlo docházet ke střetávání hudebních koncepcí, ať už co se týče tvorby, nebo i prezentace hudby.

A jak to napoprvé dopadlo?
Já jsem byl a i nadále jsem maximálně spokojený. Obě kapely zahrály skvěle, lidi přišli, takže spolu s příspěvkem od města Mělník se podařilo pokrýt náklady a myslím, že i hudebníci si to užívali. Bumfrang3 odehráli svůj tradiční strhující set a pak společně s námi posluchači sledovali to tóčo, co předvedli chlapi kolem Federsela. To je neuvěřitelnej nářez.

A dali i Silhouettes, song songů?
Ále prdlajs. Oni naživo vůbec nehrajou písničky z desek. Hrajou takovou, podle mě lehce předpřipravenou improvizovanou smršť psychedelie, krautrocku, no a prostě nářezu. To se nedá popsat, to se musí slyšet.

Na organizaci jsi sám?

Sám bych to určitě nedal, je pár lidí, který mi pomáhají. Petr Pokorný, mělnický promotérský matador, pomohl radou i činem při organizaci, Marta Lávková zajistila grafický návrh a tisk plakátů a Vláďa Špulák mně jistil na pozadí případnou finanční pomocí.

Co bude dál?
Na 18. října chystám druhý koncert Konfrontace. Tentokrát ale nepůjde o kapely hrající autorskou muziku, ale o revivaly. A to ne jen tak ledajaké. Prvním, a to desetičlenným spolkem (!), budou Ma-ma, revival kultovní francouzské Magmy. Pro znalce netřeba nic dodávat. Pro náhodné kolemjdoucí můžu říci, že jde o hudbu na pomezí rocku a vážné hudby. Jako když to nejchytlavější z Orffa podepřeš hutným jazzrockovým fundamentem. Ma-ma se ale neprezentuje původním soundem předlohy, hraje skladby po svém a v jemnějším hávu, dalo by se říci. Co jsem slyšel na bandzone, vokály mají sezpívané pěkně. Druhá kapela s názvem Chinin hraje písničky amerických Morphine, kteří v 90. letech vydávali skvělé desky, tedy předtím, než jejich basák a frontman Mark Sandman zemřel na infarkt přímo na pódiu. To byla tenkrát smutná zpráva. Jak popsat hudbu Morphine? Je to vlastně takové alternativní písničkářství s přesahy do jazzu, funky… trio hraje ve složení dvoustrunná slide basa, saxofon a bicí. Myslím původní Morphine. V jakém složení hrají Chinin, to ani nevím. Ale mám na ně dobré reference od Alexe z Rybynaruby a taky tam zpívá Honza Čejka, druhdy basák Už jsme doma.

Takže krok do neznáma?
No trochu jo, ale nečekám žádný průšvih. Čekám skvělou jízdu.

A co bude ještě dál?
To víš, že přemýšlím trochu dopředu. Minimálně o krok, o dva dál, a to by měla být dua a písničkáři. Rád bych k sobě dával muzikanty, pro něž právě vzájemná konfrontace může být zajímavá. Tak, aby k vnitřnímu obohacení došlo na všech stranách. Vím jistě, že jednou z kapel budou Kontroll. Ti mají můj respekt od té doby, co jsem je na loňské Stodole na Vysoké u Mělníka viděl poprvé.

Stodola na Vysoké u Mělníka?
Festival navazující na dlouholetý festival Mělničáků v Jižních Čechách v Pístině u Stráže nad Nežárkou (od roku 1996). O původní Stodole více zde. O nové Stodole, která se pro letošek přejmenovala na Vysoká 2013, zase tady. Původní Stodolu organizoval Vláďa Špulák, dlouholetý a základající člen Postižené oblasti. Vysokou dělají Zbýňa (Bumfrang3) a Michal (Noartist).

Jaká je vůbec „mělnická scéna“? Kde jsou tvoje kořeny?
Mělnická scéna? O tom si netroufám říkat nic shrnujícího, protože si nejsem jistý svými závěry. Je tu pár punkových kapel (Cirguz, Oxx), pop-rockoví Místa v síti, kdo pamatuje Anyway, jistě zpozorní u Dead Letters, protože v ní frontmanuje Bohouš Krejza. Dead Letters jsou duo, které se zabývá energickým rock and rollem v té nejsyrovější podobě. Je to silné, dotažené. A dál? Ani vlastně moc nevím.

A moje kořeny... Jestli myslíš, co mně ovlivňovalo za muziku, pak jsou moje kořeny asi dobře patrné z toho, na jaké koncerty jsem z kraje 90. let chodil, viz www.pawell.ezin.cz. Nechtěl bych tu vyjmenovávat desítky kapel, co mně ovlivnily, ale z české scény to byli Plastici, Chadima, brněnská scéna, Národní třída, Duševní hrob... proto také Postižená oblast zní tak, jak zní. Ze zahraničí se asi o přímém vlivu nedá mluvit, poslouchal jsem hodně Residents, Zappu, Beefhearta, Neubauten, Joy Division, Magmu, Briana Ena, Coil, Nicka Cavea, Huga Race, Swans atd. atd.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Douška vydavatelská: Agrose

redakce 02.03.2021

Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.

Vysílač (Žižkovská noc): Dostat se mimo bubliny

su 22.02.2021

Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.

Simona Blahutová: Od Igráčka k Hitlerovi a zase zpět

prof. Neutrino 15.02.2021

Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.

Olaf Olafsonn: Experimenty jsou mi blízký

Anna Mašátová 03.02.2021

Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.

Rudi Rus: Metal tu bude navždy

Ondra Helar 29.01.2021

Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.

David Pešek, Amrit Sen (SANANIM): Pečovat o sebe hudbou

Jarmo Diehl 26.01.2021

Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Julie Hrnčířová: Ráda vymýšlím příběhy

su 08.01.2021

Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.

Nejlepší texty Full Moonu 2020. Libuše Jarcovjáková: Sednu na náměstí a čekám, co přijde

Michal Pařízek 08.01.2021

Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: K uzdravení potřebujeme jen mír (Aigel)

Maria Pyatkina 07.01.2021

Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.

Jiří Kotača (Cotatcha Orchestra): Bigbandová scéna zažívá renesanci

Anna Mašátová 07.01.2021

Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace