Články / Recenze

Písně, které chceš obejmout (Adrianne Lenker)

Písně, které chceš obejmout (Adrianne Lenker)

Jiří Přivřel | Články / Recenze | 02.12.2020

Folk-rocková kapela Big Thief na sebe v loňském roce upozornila dvojicí alb U.F.O.F. a Two Hands, která vydala během několika měsíců. Nakonec se více hovořilo o neobvyklém marketingovém kroku než o nahrávkách samých, ovšem ani ty se ve výročních žebříčcích neztratily. Leckdo by si řekl, že skupina má s novým materiálem na čas vystaráno. Zpěvačka, kytaristka a skladatelka Big Thief Adrianne Lenker však nedávno vydala dvojalbum Songs & Instrumentals.

Big Thief museli na jaře tohoto roku tak jako jiní zrušit koncertní turné, červnový koncert v pražské MeetFactory nevyjímaje. Adrianne Lenker si zabalila pár nezbytných věcí, opustila zázemí brooklynského bytu a odjela do srubu v lesích západního Massachusetts s tím, že tu stráví nějaký čas o samotě. Bez parťáků z kapely, kdy kytarista Buck Meek byl ještě donedávna jejím manželem, jen s kytarou a zlomeným srdcem z krátkého vztahu ke zpěvačce a kytaristce Indigo Sparke, který následoval po rozvodu. Zabouchnout dveře za světem a za tím vším.

Představa o ponoření se do vlastního nitra mimo civilizaci vzbuzuje romantické představy, ale zidealizovaná očekávání se kolikrát rozcházejí s realitou. Adrianne Lenker, v dětství úspěšná sportovní karatistka, je ovšem na rány zvyklá a umí se jim postavit. Určitě neodjížděla s představou natočení desky, ale byla překvapená, jak její hlas a zvuk akustické kytary v lesním stavení zní. Otevřela tedy do své samoty dveře producentovi Philipu Weinrobeovi, který její písně nahrával na pásky. Čistá analogová práce bez jakéhokoliv přikrášlení, se všemi okolními ruchy (copak může příroda rušit?) dělá nahrávku autentickou. Posluchač může slyšet zpěv ptáků, bzučení mouchy, bubnování deště a cítit každé stisknutí struny na hmatníku. To, co by pro jiného mohlo být jen skicou, výchozí demonahrávkou pro další producentské cizelování v plně vybaveném studiu, se pro oba stalo hotovým a hodnotným výsledkem.

Songs & Instrumentals má dvě části. Zatímco první obsahuje jedenáct písní, druhá se skládá ze dvou instrumentálních skladeb, přičemž obě trvají přes čtvrt hodiny. Samotné písně by se bez přidaných instrumentálek obešly, na druhou stranu dokreslují celkovou atmosféru a meditativní náladu pro autorku jistě nezapomenutelného tady a teď.

Okamžiky, kdy se Adrianne Lenker do zpěvu pořádně opře, byly i s kapelou poměrně vzácné. Tentokrát ovšem nezvýší hlas ani jedinkrát. Nenarušuje lesní klid kolem. Ví, že je to ona, kdo je tady dočasným hostem. Jemně se vyzpívává ze svých vnitřních pocitů a tužeb, a přestože je někdy adresná, nikoho z ničeho neobviňuje (píseň For Indigo je jednou z těch instrumentálních). Zpívá s vědomím, že situace doma a ve světě vůbec je už tak dost křehká. A takové jsou i její nové písně. Zranitelné, nikoliv zraňující. Písně tak subtilní, že je chcete obejmout, aniž by si o to vysloveně říkaly. Písně intimní a upřímné. Pokud má mít samota terapeutický účinek a ticho dar léčit, v případě této desky se to bezesporu naplnilo. A je moc dobře, že se Adrianne Lenker rozhodla o tento hojivý proces podělit.

Info

Adrianne Lenker - Songs & Instrumentals (4AD, 2020)
Songs & Instrumentals na Spotify

foto © Philip Weinrobe

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soundtrack ke vzpomínkám na dětství (David Boulter)

Jiří Přivřel 20.01.2021

Tindersticks v pražské Lucerně a raná devadesátá. Gentleman s krásnou dívkou, v pozadí panorama Hradčan. The heart rules the head.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Ani si, neumíš představit, kolikrát jsem zemřel, než jsem to dokončil (Martin Zet)

Zuzana Krišková 08.01.2021

Výstava, která završuje několikaletou práci Martina Zeta zabývající se dílem svého otce, věrného komunisty a prominentního sochaře minulého režimu Miloše Zeta očima Zuzany Kriškové.

Nejlepší texty Full Moonu 2020: Naléhavost, která neotráví (Jehnny Beth)

Aneta Martínková, Jana Michalcová 06.01.2021

Punková ženská čtyřka Savages oslnila svět dvěma deskami a aktuálně hibernuje, jejich frontwoman Jehnny Beth se ale rozhodla vydat na sólovou dráhu. Duel.

Dávka disharmonickej meditácie (Caitlin Pasko)

Kristína Valachová 31.12.2020

Keby existovalo zosobnenie krehkosti, Caitlin Pasko by bola nielen jej verným predstaviteľom, ale i protikladom.

Balansovanie medzi podareným a nepodareným (Toello)

Jonáš Sudakov 30.12.2020

Vplyvy alternatívneho rocku, popu a rapu sú tu stále, aj keď teraz v trochu iných pomeroch.

Nejasné osudy (Vybledlá krajina s kopci)

Anna Valentová 29.12.2020

Držitel Nobelovy ceny za literaturu halí svoje prózy halí do tajemného a všudypřítomného oparu, který skrývá nejasné osudy protagonistů.

Krize středního věku a hledání svého já (Laura Jane Grace)

František Knuth 28.12.2020

Možná i díky této desce dojdete k útěše, že na pocity, které se při všech lockdownech a karanténách derou na povrch, nejste sami.

Nevyhnutelná změna podle Metz

Filip Zrno 26.12.2020

Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a živelnost k Metz patří.

Zdravý rozum (Batman: Bílý rytíř)

3DDI3 26.12.2020

Sociální sonda do duše města v některých ohledech připomíná seriálovou Špínu Baltimoru nebo Dům z karet.

Ztráty a návraty Michala Prokopa

Jiří Vladimír Matýsek 25.12.2020

Vydavatelství Galén pokračuje v rozšiřování své řady knižních rozmluv s osobnostmi českého bigbítu.