Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 25.09.2023
Teze, antiteze, syntéza? I tak by se dalo nahlížet na koncert Xiu Xiu na brněnské Flédě. Této notně experimentální kapele z USA totiž předskakovali o poznání konvenčnější čeští BREN. I přes do očí bijící kontrast mezi zvuky obou skupin se jejich kombinace nejevila jako nefunkční či rušivá. Společným jmenovatelem se ukázaly být silné emoce – v jednom případě povědomé, ve druhém jakoby komunikované z úplně jiné planety.
Na své facebookové stránce BREN pojmenovávají vlastní muziku slovy „směs temných a naléhavých momentů“. Posluchač by se však neměl nechat zmást, nejde o temnotu jednorozměrnou, živenou ze stínů snahy o depresivní či děsivé vyznění. Zvuk BREN měl charakter spíše nejednoznačné snové zastřenosti. I přes zřetelné hraní na melancholickou notu (možná právě proto?) působily jejich skladby hřejivým a romantickým dojmem, zasněné publikum obklopovala intimní oblaka tvořená rozmlženými a pomalými kytarovými melodiemi. Spíše nekonkrétní plochy pak byly nezřídka prodchnuty působivými, více energickými pasážemi, které se suverénně obešly beze zpěvu. Hudba BREN v sobě měla cosi z podzimní melancholie, pročež se zdála být dobrým vplutím do tohoto ročního období, jež den před koncertem započalo.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Nejeden posluchač byl jistě na pochybách, zdali muzika BREN poslouží rovněž jako vhodné vplutí do koncertu Xiu Xiu. Kalifornská experimentální kapela totiž pracuje s postupy jí na hony vzdálenými, mnohdy se snaží docílit pravého opaku – znepokojit, vytrhnout z komfortní zóny či používat trapné a patetické prvky. A z kontrastu obou setů pak vyplynula jejich výlučnost. Ačkoli Xiu Xiu rovněž „hráli na emoce“, činili tak naprosto svébytným způsobem. Zpěv Jamieho Stewarta byl srdceryvný a mnohdy balancující na hranici kýče. Jeho typicky třesivé vibrato jen umocňovalo dojem nekontrolovaného prýštění intenzivních pocitů, připomínalo křehkou sklenici na víno neúprosně mačkanou ve svěráku – jako by se měl trpící Stewart každou chvíli kvůli vlastní zranitelnosti zhroutit, roztříštit. U mnoha skladeb pak převládala paranoidní a schizoidní atmosféra, kterou podivným způsobem současně podrývalo i podporovalo užití mnoha bizarních perkusí a píšťalek.
Přestože do Brna Xiu Xiu přivála vlna, kterou vzedmulo jejich turné k nové desce, v rámci setu zaznělo mnoho starších skladeb – zdrcující Don Diasco, až překvapivě taneční Rumpus Room či přenádherný cover písně Falling ze seriálu Twin Peaks. A ti, kdo Twin Peaks viděli, mi jistě dají zapravdu, že Xiu Xiu svou hudbou i performancí zdárně korespondují zejména s atmosférou třetí, nejpodivnější série Davida Lynche. Naproti tomu set BREN měl v sobě cosi z blaživé a svůdné snovosti prvních dvou sérií Twin Peaks, a i díky tomu dávala posloupnost obou vystoupení smysl.
Xiu Xiu (us) + BREN
24. 9. 2023 Fléda, Brno
foto © Jan Svora
Michal Pařízek 29.11.2023
Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.
Eva Karpilovská 28.11.2023
V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.
Tomáš Jančík 26.11.2023
Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.
Dominik Polívka 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.
Kryštof Kočtář 24.11.2023
Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.
Michal Smrčina 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...
Lukáš Grygar 22.11.2023
Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.
Jiří V. Matýsek 21.11.2023
Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.
Ondřej Pěkný 18.11.2023
A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo?
Filip Peloušek 15.11.2023
Když se o pár měsíců později blížím šlehaný štiplavým podzimním větrem přes Hlávkův most k Fuchsu, mám tušení, že tentokrát dostanu trochu jiný druh zážitku.