Akana | Články / Reporty | 30.03.2017
Na loňském ročníku Respect Festivalu se Hudaki Village Band postaral o jeden z nejextatičtějších zážitků. Kde v úterý večer zůstali všichni ti rozesmátí tanečníci, kteří jim na Výstavišti zobali z ruky, je mi záhadou. Poloprázdný sál Akropole byl smutným faktem, večírek to ale nepokazilo. Je sice fakt, že rozehřát přítomné na správnou teplotu trvalo kapele v klubovém šeru trochu déle, než na červnové louce, ale nakonec to zase skončilo nevázaným tancem, výskáním a jásotem.
Domovinou Hudaki Village Bandu je oblast někdejší Marmarošské župy ve Východních Karpatech, která se dnes rozkládá na území Ukrajiny a Rumunska, přičemž daleko odtud není ani k hranicím Maďarska, Slovenska a Polska. Díky tomu je tahle hudba takový poctivý folklórní vořech, směska, v níž můžeme najít prvky hudby transylvánské, ukrajinské i židovské, a která je ještě dostatečně povědomá i českému uchu. Skupina ji navíc prezentuje v živelné, autentické podobě, v ničem nepřipomínající etnomuzikologický exponát. Housle, akordeon bajan, cimbál, kontrabas, buben, kytara, tárogató, koncovka, všechny tyhle nástroje ovládají muzikanti mistrně a zároveň bez rutinní uzívanosti.
Ozdobou souboru jsou zpěvačky Kateryna Jarynyč a Olga Senynec, z nichž tentokrát přicestovala pouze první z nich. Pokud ovšem přítomní pánové zalitovali absence luzného zjevu její kolegyně, která pro změnu vystoupila na loňském Respectu, brzy na své drobné zklamání zapomněli. Katerynin výkon byl stejně přesvědčivý, nemluvě o fantastických vícehlasech, které všechny ty nádherně rozpustilé i elegické nápěvy vždy posouvaly na další úroveň, podobně jako furiantské parádičky houslisty Mychajla Šutka s nástrojem za zády či za hlavou.
Čardášovité reje i táhlé balady kapela poctivě střídala. Pokud mě paměť neklame, při festivalovém setu kladla na taneční čísla větší důraz, vzhledem k soustředěnější klubové atmosféře se ovšem rozvážnější přístup jevil jako oprávněný. Kontakt s publikem obstarával především hráč na klarinet, tárogató a koncovku Jurij Bukovynec, dílem ukrajinsky, dílem anglicky, přičemž ani s jedním z jazyků nemělo publikum, jak se zdálo, problém. Žádné rozsáhlé vzdělávací promluvy, jak tomu bývá například u maďarských Muzsikás, se ovšem nekonaly. Koncert odsýpal ve svěžím tempu a přídavkem pak vygradoval do strhujícího finále. V hlavě se pak uhnízdila toužebná představa, jaký nářez by to teprve byl, mít tu možnost potkat se s Hudaki Village Bandem takříkajíc v jejich přirozeném prostředí, tedy na nějaké echt marmarošské veselici.
A nakonec jedno malé postesknutí. Každý takhle povedený koncert by měl mít možnost v posluchači patřičně doznít, ať už za zvuků spřízněné reprodukované hudby nebo jen na cestě domů vlahým večerem. Nás pár jedinců, kteří chtěli ještě chvíli pobýt v prostorách klubu a utříbít si dojmy, ale čekal dost nepříjemný šok. Že se sotva pět minut po odeznění posledního tónu rozjel z dýdžejské kukaně ostrý drum'n'bass, považuji přinejmenším za necitlivé faux pas.
Hudaki Village Band (uk)
28. 3. 2017 Palác Akropolis, Praha
foto © archiv
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.