Články / Offtopic / / Movie/dox

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí. Šest let starý film je v anglickém znění (bez českých titulků) nově k dispozici na internetové dokumentární platformě DAFilms.

Na padesáté výročí slavné hudební události nazírají američtí dokumentaristé z perspektiv tří vystupujících kapel. Temperamentnost festivalu ve filmu zaslechneme jen v neutichajícím proudu dechové hudby, který zní na pozadí scén portrétujících sledované muzikanty. Záběry z jejich domovů nebo civilních zaměstnání vytváří klidnou předehru.

Srdcem filmu je odhalování motivace jednotlivých uskupení zúčastnit se soutěžní části festivalu, ve které se má určit nejlepší dechová kapela na světě. Americkou skupinu vede melancholická láska k balkánské hudbě, ansámbl srbského trumpetového mága touha porazit všechny ostatní, romské muzikanty zase existenční potřeba udělat si jméno a tím si zajistit více kšeftů. Jednotlivé protagonisty vidíme jako barvité osobnosti, jejich příběhy ale působí jako prefabrikát, dají se shrnout větami jako „slavný, ale zanedbává svou rodinu“ nebo „chudý, ale s velkým srdcem“.

Scénář pracuje s poutavými detaily, třeba v závěru filmu: uklízecí četa spontánně kritizuje filmaře, že vytváří falešný obraz Srbska ze záběrů pofestivalového nepořádku, ne z jeho úklidu. Momentek, kdy film vystupuje ze světa hudby a zachycuje širší společenské souvislosti, je více, ne všechny ale zapadají do děje přirozeně. Sociologický postřeh přetrvávající segregace srbských Romů, případně zmínky neutichajícího americko-srbského napětí kvůli válce v Jugoslávii, mohou rezonovat obzvlášť v americkém publiku, jemuž byl film primárně určen. Podobná pozorování jsou ale izolovaná a působí jako hypotézy bez důkazu.

Brasslands drnčí zvuky trumpet, což asociuje filmy Emira Kusturici. Energickou, opilou a často vulgární atmosféru spojenou s hudebním veselím filmaři na rozdíl od srbského režijního velikána takřka opomíjí, děj staví čistě na prožívání tří kapel a jejich (nepřímém) soutěžení. Perspektiva pohledu do festivalového zákulisí je zúžená, a to snad i se záměrem ukázat akci ve „spořádanějším“ světle. Scénář ale šikovně pracuje s divákovým očekáváním, nenechává vyprchat zvědavost, kdo vyhraje. Nevtahuje do soutěživé hysterie, ale umožňuje ji pozorovat z odstupu.

Info

Brasslands
režie: Alison Brockhouse, Bryan Chang, Eric Phillips-Horst, 2013
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.