Články / Offtopic / / Movie/dox

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí. Šest let starý film je v anglickém znění (bez českých titulků) nově k dispozici na internetové dokumentární platformě DAFilms.

Na padesáté výročí slavné hudební události nazírají američtí dokumentaristé z perspektiv tří vystupujících kapel. Temperamentnost festivalu ve filmu zaslechneme jen v neutichajícím proudu dechové hudby, který zní na pozadí scén portrétujících sledované muzikanty. Záběry z jejich domovů nebo civilních zaměstnání vytváří klidnou předehru.

Srdcem filmu je odhalování motivace jednotlivých uskupení zúčastnit se soutěžní části festivalu, ve které se má určit nejlepší dechová kapela na světě. Americkou skupinu vede melancholická láska k balkánské hudbě, ansámbl srbského trumpetového mága touha porazit všechny ostatní, romské muzikanty zase existenční potřeba udělat si jméno a tím si zajistit více kšeftů. Jednotlivé protagonisty vidíme jako barvité osobnosti, jejich příběhy ale působí jako prefabrikát, dají se shrnout větami jako „slavný, ale zanedbává svou rodinu“ nebo „chudý, ale s velkým srdcem“.

Scénář pracuje s poutavými detaily, třeba v závěru filmu: uklízecí četa spontánně kritizuje filmaře, že vytváří falešný obraz Srbska ze záběrů pofestivalového nepořádku, ne z jeho úklidu. Momentek, kdy film vystupuje ze světa hudby a zachycuje širší společenské souvislosti, je více, ne všechny ale zapadají do děje přirozeně. Sociologický postřeh přetrvávající segregace srbských Romů, případně zmínky neutichajícího americko-srbského napětí kvůli válce v Jugoslávii, mohou rezonovat obzvlášť v americkém publiku, jemuž byl film primárně určen. Podobná pozorování jsou ale izolovaná a působí jako hypotézy bez důkazu.

Brasslands drnčí zvuky trumpet, což asociuje filmy Emira Kusturici. Energickou, opilou a často vulgární atmosféru spojenou s hudebním veselím filmaři na rozdíl od srbského režijního velikána takřka opomíjí, děj staví čistě na prožívání tří kapel a jejich (nepřímém) soutěžení. Perspektiva pohledu do festivalového zákulisí je zúžená, a to snad i se záměrem ukázat akci ve „spořádanějším“ světle. Scénář ale šikovně pracuje s divákovým očekáváním, nenechává vyprchat zvědavost, kdo vyhraje. Nevtahuje do soutěživé hysterie, ale umožňuje ji pozorovat z odstupu.

Info

Brasslands
režie: Alison Brockhouse, Bryan Chang, Eric Phillips-Horst, 2013
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Staříci na cestě

redakce 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

redakce 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

redakce 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…