Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.10.2019
Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí. Šest let starý film je v anglickém znění (bez českých titulků) nově k dispozici na internetové dokumentární platformě DAFilms.
Na padesáté výročí slavné hudební události nazírají američtí dokumentaristé z perspektiv tří vystupujících kapel. Temperamentnost festivalu ve filmu zaslechneme jen v neutichajícím proudu dechové hudby, který zní na pozadí scén portrétujících sledované muzikanty. Záběry z jejich domovů nebo civilních zaměstnání vytváří klidnou předehru.
Srdcem filmu je odhalování motivace jednotlivých uskupení zúčastnit se soutěžní části festivalu, ve které se má určit nejlepší dechová kapela na světě. Americkou skupinu vede melancholická láska k balkánské hudbě, ansámbl srbského trumpetového mága touha porazit všechny ostatní, romské muzikanty zase existenční potřeba udělat si jméno a tím si zajistit více kšeftů. Jednotlivé protagonisty vidíme jako barvité osobnosti, jejich příběhy ale působí jako prefabrikát, dají se shrnout větami jako „slavný, ale zanedbává svou rodinu“ nebo „chudý, ale s velkým srdcem“.
Scénář pracuje s poutavými detaily, třeba v závěru filmu: uklízecí četa spontánně kritizuje filmaře, že vytváří falešný obraz Srbska ze záběrů pofestivalového nepořádku, ne z jeho úklidu. Momentek, kdy film vystupuje ze světa hudby a zachycuje širší společenské souvislosti, je více, ne všechny ale zapadají do děje přirozeně. Sociologický postřeh přetrvávající segregace srbských Romů, případně zmínky neutichajícího americko-srbského napětí kvůli válce v Jugoslávii, mohou rezonovat obzvlášť v americkém publiku, jemuž byl film primárně určen. Podobná pozorování jsou ale izolovaná a působí jako hypotézy bez důkazu.
Brasslands drnčí zvuky trumpet, což asociuje filmy Emira Kusturici. Energickou, opilou a často vulgární atmosféru spojenou s hudebním veselím filmaři na rozdíl od srbského režijního velikána takřka opomíjí, děj staví čistě na prožívání tří kapel a jejich (nepřímém) soutěžení. Perspektiva pohledu do festivalového zákulisí je zúžená, a to snad i se záměrem ukázat akci ve „spořádanějším“ světle. Scénář ale šikovně pracuje s divákovým očekáváním, nenechává vyprchat zvědavost, kdo vyhraje. Nevtahuje do soutěživé hysterie, ale umožňuje ji pozorovat z odstupu.
Brasslands
režie: Alison Brockhouse, Bryan Chang, Eric Phillips-Horst, 2013
web filmu
Bibiána Hajdanyová 06.11.2020
Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.
Bibiána Hajdanyová 30.10.2020
Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.
Bibiána Hajdanyová 16.10.2020
Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.
Bibiána Hajdanyová 12.09.2020
Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.
Jonáš Sudakov 30.08.2020
Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...
Lukáš Masner 27.08.2020
Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.
Bibiána Hajdanyová 23.08.2020
Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.
Bibiána Hajdanyová 02.08.2020
Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.
Bibiána Hajdanyová 19.07.2020
Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.
Jonáš Sudakov 10.07.2020
V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.