Martin Řezníček | Články / Reporty | 10.11.2016
Praha. Rock Café. Po jednodenní pauze druhý koncert IAMX na témže místě. Odvážný tah? Ne, vzhledem k předchozím zkušenostem a nadšení, jaké kombinace čtyř písmen v některých fanoušcích vyvolává, vůbec ne. IAMX, vlastně jednoduchá šifra (I am X), je především Chris Corner, který jako skladatel a producent udává tón projektu. Na koncertech ale vystupuje s živou kapelou, která na tomto turné čítá dvě zpěvačky lomeno klávesistky a bubeníka.
IAMX byl vždy hodně vizuální projekt, což prozrazovaly výtvarně zajímavé klipy, videoprojekce a Cornerův styling založený na vrstvách líčidel a extravagantních kostýmech. Pražský gig nebyl výjimkou: nejprve na pódium přiskákaly dvě černě oděné zpěvačky s bílým make-upem a černou rtěnkou a začaly hecovat publikum, po nich i androgynní zpěvák s šedavým líčením na obličeji a na pažích, vyvolávajícím makabrické představy. Nejvýraznější ozdobou byla pokrývka hlavy, která byla něco mezi římskou přilbou a bohatě opeřenou čelenkou.
Temná show rozprouděná úvodní No Maker Made Me nepolevila ani po dalších písních. Bubny a především husté synth basové linky chytaly do pomalu pulzující rytmické pasti, ze které mohl vysvobodit jen bezchybný vypjatý vokál. Koncert dosáhl pomyslného Everestu ve chvíli, kdy zazněla trojice skladeb Spit It Out, North Star a Insomnia, ale set měl více osmitisícovek.
Cornerovi se při komponování hudby a psaní textů daří vyvolávat obrazy, takže např. při poslechu Everything Is Burning jasně vidíte doutnající trosky města po jaderném konfliktu. Jeho hudba je vlastně dost primitivní v tom, jak útočí na nejzákladnější emoce a představivost. Je to ale i její největší síla. Zpěvák všechny emoce naplno prožívá a odkrývá pohled do své duše, přičemž je bezmezně oddaný fanouškům a danému momentu. A sám věří, že by v tomhle klubu chtěl hrát každý večer.
IAMX (uk)
8. 11. 2016, Rock Café, Praha
foto © Romana Kovacsova
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.