David Čajčík | Články / Reporty | 12.07.2013
Od parkoviště vypadá Pohoda jako obří pouť. Modré špičky obřích šapitó prodlužují panorama kopců dookola a barevné diody adrenalinových atrakcí vytvářejí proti temnému nebi světelné obrazce. V původním smyslu slova znamenala pouť pouze akt putování, kolotoče se připojily až později. I na trenčianské letisko lidé putují z různých koutů bývalé federace, ať už kvůli některé z hudebních či literárních stagí nebo jen kvůli atmosféře samé. Kolotoče také přijely až později.
Hudební program odstartovala dvojice z New Jersey - The Bots. I když už nejsou tak děsivě mladí jako na začátku kariéry, zejména bubeník Anaiah Lei se svým obřím afrem vzbuzuje minimálně milé úsměvy. Bratři bojovali se zvukem, bojovali s technikou a trochu i s nerozehřátým publikem. Dá se říct, že po hodinovém snažení svůj rock'n'rollový boj vyhráli, i když ti, co viděli jejich klipy, čekali možná ještě větší nářez.
Zabloudivším Pražákům na koncertě Pražského Výběru bylo hej. Hej bylo i Slovákům a vlastně úplně všem. Upír Michael Kocáb vylezl z rakve po DJském intru s mash-upem hitů zrestaurované kapely. Sebeironie jim nechybí a ke vtipným oblečkům přidali i divadelní skeče se smrtkou. Ale hlavní je přece jenom hudba, kterou kromě viditelné nadšeného Čoka hnali kupředu střídající se bubeníci z různých epoch historie formace, došlo i na dvojité sólo na bicí. Takhle mají vypadat reuniony. S Kaiser Chiefs na druhé stagi se festival přesunul zase do Anglie, takže britské vlajky v obecenstvu vlály jak na Glastonbury a křivka nadšení eskalovala hned dvakrát - poprvé uprostřed setu při Ruby (Ruby Ruby Ruby Ruby Ruby!!!), poté když zpěvák Ricky Wilson vylezl na ,,hradby“ vedle davu a odzpíval celou píseň k nataženým rukám fanoušků.
,,When I say Major, you say Lazer! Major! Lazer!“ Projekt Dipla, který si na live performance bere velkou skupinu pomocníků zahrnující DJs, MC i tanečnice, zbořil taneční stan show startující housem, co se přes reggae/dancehallovou část dostala až k dubstepu a drum and bassu. Ani nebyla potřeba klasická hláška, že lidi mají skákat all the way to the back, žádná hranice mezi kotlem a zbytkem neexistovala. Extravagantní vystoupení s kartónovýma pračkama na pódiu (nebo něčím sci-fi, co pračky připomínalo), obří průhlednou koulí, ve které se Diplo projel po davu a absurdně sexistickým songem Bubble Butt (klip stojí za to), při kterém si desítka vyvolených dívek z publika přede všema zatančila. A jedna z nich si bude pamatovat, že vytahovat smartphone místo ladných pohybů svých boků znamená okamžitý vyhazov. Nekompromisní, ale fér.
Na vynikající a zábavnou show Major Lazer navázal Diplo samostatným setem, který byl sice předropovaný, ale umně zmixovaný. Get Lucky, Internet Friends nebo snad nejvíc remixovaný track poslední doby Crush on You - komu by se chtělo jít první večer spát? A nakonec stojí za to zmínit The Smashing Pumpkins. Headlineři na Pohodě nejsou jen náhodná selekce s komerčním potenciálem, ale jak píšou pořadatelé ve festivalovém Týždni, legendy typu Pumpkins mají pro čtyřicátníka určitou nostalgickou hodnotu a novou generaci můžou oslovit zase něčím jiným. Bohužel ,,silent diskem“ hned zezačátku neoslovili nikoho, zvláště když nerozdali sluchátka. A i když se nakonec zvuk o něco zlepšil, rozpačitý dojem z vystoupení ve mě zůstal. Narvané prostranství před Bažant stagí odzpívalo největší hity a nejsilnější momenty nastaly, když hlas Billa Corgana vzlétal sám po přistávací dráze letiště a basová linka Nikoly Fiorentiny hledala svou cestu skrze desetitisíce noh na betonu.
Dříve byl čtvrtek rozehřívacím dnem, ale shodou okolností včera se představily hned dvě velké alternativní skupiny z Británie a Ameriky, což na úplnou rozcvičku nevypadalo. A to, že je nakonec svou vstřícností překonalo ,,hloupé“ vesmírné elektro, na věci nic nemění.
Bažant Pohoda
11. 7. 2013, letisko, Trenčín (sk)
Mimi Filova 12.09.2024
Samotná cesta na miesto činu, iba na skok z autobusovej stanice, ktorá je súčasťou skanzenu rozpadávajúcich sa slovenských staníc, predpovedá festival...
Jiří Přivřel 12.09.2024
Vodomil, GbClifford, ježunka, Gnäw, kuňka, Šimanský & Niesner... sobota u vody.
Václav Valtr 10.09.2024
Očekávání bylo poněkud zkaleno, když přišlo oznámení, že vokalista Rully Shabara nedostal vízum a Senyawa bude vystupovat jen v poloviční sestavě. Ta měla eso v rukávu.
Václav Valtr 09.09.2024
Heilung moc dobře vědí, co dělají, a tak pokud se cynickému divákovi občas honilo hlavou, že jde o show hlavně na efekt, záhy na to zapomněl, protože jen seděl a…
Dantez 08.09.2024
Po krátkém tichu přechází chladná modř do krvavě rudé, nejde přitom o velebení někdejších krví brocených činů. Poslední fáze patří Deathcrush, první nahrávce Mayhem.
Akana 08.09.2024
V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí.
Filip Peloušek 04.09.2024
Není tajemstvím, že na Moody Moon Noize hrají prostory stejně významnou roli jako to, co se v nich odehrává. „Kdybych neměl fotky, nevěřil bych, že se to stalo.“ My taky.
Michal Berec 25.08.2024
Vystupujúc na zastávke Zitadelle berlínskeho U-Bahnu si všímam chlapíka, ktorý otvára fľašu piva o automat na lístky.
Kristina Kratochvilová 16.08.2024
Název nevymysleli marketéři, ale návštěvníci, v komentářích na sociálních sítích se objevoval tak často, až ho organizátoři přijali za svůj.
Abbé, waghiss666 11.08.2024
Došlo i na speciální sety, nejpodivnější booking v historii festivalu a Apaččin odkaz. Směle do finále!