David Čajčík | Články / Reporty | 12.07.2013
Od parkoviště vypadá Pohoda jako obří pouť. Modré špičky obřích šapitó prodlužují panorama kopců dookola a barevné diody adrenalinových atrakcí vytvářejí proti temnému nebi světelné obrazce. V původním smyslu slova znamenala pouť pouze akt putování, kolotoče se připojily až později. I na trenčianské letisko lidé putují z různých koutů bývalé federace, ať už kvůli některé z hudebních či literárních stagí nebo jen kvůli atmosféře samé. Kolotoče také přijely až později.
Hudební program odstartovala dvojice z New Jersey - The Bots. I když už nejsou tak děsivě mladí jako na začátku kariéry, zejména bubeník Anaiah Lei se svým obřím afrem vzbuzuje minimálně milé úsměvy. Bratři bojovali se zvukem, bojovali s technikou a trochu i s nerozehřátým publikem. Dá se říct, že po hodinovém snažení svůj rock'n'rollový boj vyhráli, i když ti, co viděli jejich klipy, čekali možná ještě větší nářez.
Zabloudivším Pražákům na koncertě Pražského Výběru bylo hej. Hej bylo i Slovákům a vlastně úplně všem. Upír Michael Kocáb vylezl z rakve po DJském intru s mash-upem hitů zrestaurované kapely. Sebeironie jim nechybí a ke vtipným oblečkům přidali i divadelní skeče se smrtkou. Ale hlavní je přece jenom hudba, kterou kromě viditelné nadšeného Čoka hnali kupředu střídající se bubeníci z různých epoch historie formace, došlo i na dvojité sólo na bicí. Takhle mají vypadat reuniony. S Kaiser Chiefs na druhé stagi se festival přesunul zase do Anglie, takže britské vlajky v obecenstvu vlály jak na Glastonbury a křivka nadšení eskalovala hned dvakrát - poprvé uprostřed setu při Ruby (Ruby Ruby Ruby Ruby Ruby!!!), poté když zpěvák Ricky Wilson vylezl na ,,hradby“ vedle davu a odzpíval celou píseň k nataženým rukám fanoušků.
,,When I say Major, you say Lazer! Major! Lazer!“ Projekt Dipla, který si na live performance bere velkou skupinu pomocníků zahrnující DJs, MC i tanečnice, zbořil taneční stan show startující housem, co se přes reggae/dancehallovou část dostala až k dubstepu a drum and bassu. Ani nebyla potřeba klasická hláška, že lidi mají skákat all the way to the back, žádná hranice mezi kotlem a zbytkem neexistovala. Extravagantní vystoupení s kartónovýma pračkama na pódiu (nebo něčím sci-fi, co pračky připomínalo), obří průhlednou koulí, ve které se Diplo projel po davu a absurdně sexistickým songem Bubble Butt (klip stojí za to), při kterém si desítka vyvolených dívek z publika přede všema zatančila. A jedna z nich si bude pamatovat, že vytahovat smartphone místo ladných pohybů svých boků znamená okamžitý vyhazov. Nekompromisní, ale fér.
Na vynikající a zábavnou show Major Lazer navázal Diplo samostatným setem, který byl sice předropovaný, ale umně zmixovaný. Get Lucky, Internet Friends nebo snad nejvíc remixovaný track poslední doby Crush on You - komu by se chtělo jít první večer spát? A nakonec stojí za to zmínit The Smashing Pumpkins. Headlineři na Pohodě nejsou jen náhodná selekce s komerčním potenciálem, ale jak píšou pořadatelé ve festivalovém Týždni, legendy typu Pumpkins mají pro čtyřicátníka určitou nostalgickou hodnotu a novou generaci můžou oslovit zase něčím jiným. Bohužel ,,silent diskem“ hned zezačátku neoslovili nikoho, zvláště když nerozdali sluchátka. A i když se nakonec zvuk o něco zlepšil, rozpačitý dojem z vystoupení ve mě zůstal. Narvané prostranství před Bažant stagí odzpívalo největší hity a nejsilnější momenty nastaly, když hlas Billa Corgana vzlétal sám po přistávací dráze letiště a basová linka Nikoly Fiorentiny hledala svou cestu skrze desetitisíce noh na betonu.
Dříve byl čtvrtek rozehřívacím dnem, ale shodou okolností včera se představily hned dvě velké alternativní skupiny z Británie a Ameriky, což na úplnou rozcvičku nevypadalo. A to, že je nakonec svou vstřícností překonalo ,,hloupé“ vesmírné elektro, na věci nic nemění.
Bažant Pohoda
11. 7. 2013, letisko, Trenčín (sk)
Jiří Přivřel 05.12.2023
Tři dny radikálního naslouchání. Metalovou performancí první večer zavírá Petr Válek, Ondřej Merta a Jára Tarnovski. Poslech v rampě. Stíháme poslední tramvaj, což se další dny nepodaří...
Julia Pátá 03.12.2023
„Vím, že bych tady neměl klít, ale tahle společnost je plná sráčů, kteří se vás snaží vyždímat kvůli výdělku,“ dodal bujarý Basinski záhy se omlouvaje „pohledu shora“.
Michal Pařízek 29.11.2023
Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.
Eva Karpilovská 28.11.2023
V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.
Tomáš Jančík 26.11.2023
Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.
Dominik Polívka 26.11.2023
Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.
Kryštof Kočtář 24.11.2023
Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.
Michal Smrčina 23.11.2023
Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...
Lukáš Grygar 22.11.2023
Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.
Jiří V. Matýsek 21.11.2023
Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.