Kremace | Články / Reporty | 16.08.2018
Vyjet na Pop-Kultur může znamenati i cestu zapeklitou. K tomu, abych si užila večer, mi nezabránil spánkový deficit, nekonečný špacír přes město, ani dvojitý atak poblázněné včely. Už příchod do Kulturbrauerei zajistil pocit pohody, žádný lidský papiňák, jen poklidná atmosféra, na středeční Berlín až zarážející. A právě v komplexu desítek industriálních budov centra Kulturbrauerei se uskutečňuje čtvrtý ročník festivalu spojujícího interprety výjimečné a žánrově rozmanité.
Henrik Schwarz, kovaný to lokální DJ a producent, se už neoddává jen deep houseu a na úvod večera se předvedl v unikátní spolupráci s nizozemským Alma Quartetem, dílem složeným pro účely festivalu. Mix smyčcového kvarteta a Schwarzova zpracování jejich obvyklého repertoáru zahrnujícího mimo jiné Dvořáka, Beethovena či Haydna byl zvláštní všehochutí. Došlo k rozptýlení střípků tvorby velkých jmen, jež Schwarzovy elektronické linky nedokázaly slepit dohromady. Do tance a skoku to bylo, k procítěnosti však mělo daleko.
Zkusila jsem si odběhnout za ... And You Will Know us by the Trail of Dead do vedlejšího sálu a v duchu vzpomínala, jak skvělí byli před lety v Bratislavě. Po pár sekundách bylo jasné, že dnešní koncert se tomu nevyrovná. Bolelo mě to za ně, kvalita zvuku z nich udělala úplnou jinou kapelu.
Prostor pro uklidnění poskytla dáma temná a šalebná – Chelsea Wolfe, která předvedla průřez ze tří posledních alb. Rozvážně budovala celý set, čarovala a moc se nesmála. Ve směsici folku, dronu a metalu se toho naživo dost ztratilo, takže nejsilněji působily paradoxně skladby jako Feral Love, Dragged Out nebo Survive, kde hraje prim její hlas, nezkreslená kytara a elektronika.
K roztancování nastalé existenční tíhy posloužili Boy Harsher, darkwave synth duo z Massachusetts. Nakopávali a hladili, jejich beaty lehce vsakovaly pod kůži a jemně jitřily smysly, aby je následně přilepili k rytmu a hlubinám hlasu Veroniky Vasické. Vše tepalo, jak mělo. Konečně jsem nabyla přesvědčení, že je nazvučeno podle potřeb interpretů, prostoru i diváků.
S pocitem zadostiučinění se pak velmi jednoduše naskovalo do vřavy beatů a nelítostné flow rapperky Flohio. Překvapivě ryzí spojení afrobeatů a hip hopu východního Londýna z úst stvoření malého, ale o to expresivnějšího a respektuhodnějšího. Nikoho nenechala na pochybách, že je jednou ze zásadních postav nejen londýnské scény. Umí se bít a nechala bych se od ní bít ještě o krapet déle...
Pop-Kultur 2018
15. - 17. 8. 2018 Berlín, Německo
prof. Neutrino, Jiří Přivřel 26.09.2023
Po Soulkostele, kalvárii v Ostré a kostele svaté Kunhuty v Polomu došlo na další sakrální prostor, kostel Nanebevzetí Panny Marie v Neratově.
Kryštof Kočtář 25.09.2023
Teze, antiteze, syntéza? I tak by se dalo nahlížet na koncert Xiu Xiu na brněnské Flédě, na který nebyli sami.
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.
Jan Starý 19.09.2023
Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.
Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil 19.09.2023
Ve barokní Valdštejnské lodžii jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály...
Michal Pařízek 18.09.2023
Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.
Lucia Banáková 17.09.2023
Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.
Kryštof Kočtář 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz.