Články / Sloupky/Blogy

Poprvé na kolonádě: Křižáček a další německá radost

Poprvé na kolonádě: Křižáček a další německá radost

Jaroslav Kejzlar | Články / Sloupky/Blogy | 09.07.2017

Křižáček, podle poroty nejlepší soutěžní film letošních Varů, bude pro spoustu lidí představovat jen těžce usledovatelný zážitek. Ono to tak u artových snímků soustředících se na duchovní prožitek často bývá. Jenže v Křižáčkovi se mi opravdu obtížně nachází cokoliv, čeho bych se chytil. Kadrnkovo historické drama do sebe notně pohroužené, navíc natočené ve zvláštní rozjímavé atmosféře, která nesedí skoro k ničemu, o čem příběh zoufalého otce (Karel Roden) vypráví. I kvůli tomu jsem měl při sledování pocit, že autorská vize s výsledným zpracováním proti sobě jdou až bolestivě protichůdným způsobem.

Dobře, obrazová stránka se vryje do paměti. Záběry jsou ale specifické v tom, jak dvojrozměrně, až ploše působí, a jak do nich postavy přirozeně ne a ne zapadnout. Snažil jsem se, skutečně, a věřím, že pokud by bylo možné něco výjimečného objevit třeba v úmorně repetitivním klapání koňských kopyt, které putování ztrápeného otce provází, určitě to objevím. Takhle přiznávám porážku a zůstávám za branami pochopení.


Německá produkce letos zaválela, byl jsem nadšený ze zdrcujícího filmu Odnikud a příjemně překvapený z hysterického Axolotl Overkill. Naposledy mě zaujal koprodukční snímek Western – příznačně vyprávějící o málomluvném muži, který konal. Několik německých dělníků přijede do Bulharska stavět elektrárnu, nemají ale dostatečnou podporu od svých nadřízených, chybí jim voda, o kterou se musí dělit s místními, a vlastně tak trochu i pracovní morálka. Westernové motivy tak trochu jinak – a velmi účelné.

Z řady nedůvěřivých a soutěživých pracantů vystoupí Meinhard, začne se sbližovat s životem v bulharské vesnici a propojovat obě kultury. Scenáristka a režisérka Valeska Grisebach neuvěřitelně přirozeným způsobem postupně vyhrocuje vztah mezi ústředním trojúhelníkem dělníci-Meinhard-vesničané a noří se hluboko do nátur i charakterů. Western je film o samotě, vyčleněnosti i o jednom zarputilém a nejednoznačném hrdinovi, který se přizpůsobuje ze zájmu, ale i kvůli vlastnímu prospěchu – a hlavně za každou cenu.

Na závěr k zážitku z kolonky „Tak jsem se dočkal“. Těší mě, že se mi nakonec podařilo natrefit na dokument, který mě něčím skutečně obohatil – po zklamáních z biografie Heatha Ledgera nebo příliš horkou jehlou spíchnuté Kampaně o prezidentské kandidatuře Bernieho Sanderse šlo o příjemnou změnu. Tou je gruzínský Sluneční stát, snímek zachycující těžký život obyvatel zchudlého města, kde horníci těží posledních pár zbytků manganu a hrají ochotnické divadlo. Tvůrce Rati Oneli tady předvádí na malém prostoru skutečné čáry se zvukem (zmíním plynulý přechod z dunění hromu k burácení lokomotivy), obrazem a propojováním objektů. Takhle nějak si představuju filmové přemítání nad smyslem existence.

Info

52. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
30. 6. - 8. 7. 2017, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Šejkr #121: Nanovo

Michal Pařízek 12.01.2024

Přelom roku je mimo jiné ve znamení koncertní pauzy. Pokaždé si to užívám víc, je třeba vypnout a povolit... Na jak dlouho?

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace